Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

for et WLAN må man ha router/acesspunkt da?

Anbefalte innlegg

Jeg ser på mulegheten ved WLAN, men må man da ha Router/acesspunkt?

(Må man ha det for å få tre eller flere pcer samen slik som en hub eller switch)

jeg synest det er billig med WLAN pci kort men routeren/accesspunkt koster litt mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal dele internettforbindelse med de tre eller flere pcene bør du ha en ruter. Hvis ikke klarer du deg med et aksesspunkt. Du må ha et slikt hvis du skal kjøre mer enn to datamaskiner sammen, kjører du kun to uten aksesspunkt/ruter heter det ad-hoc (direkte forbindelse mellom kortene).

Dvs. at hvis du skal dele internett forbindelse og dele filer, bør du kjøpe et aksesspunkt med innebygd ruter og koble resten av pcene til hvert sitt WLAN kort. Mange av disse aksesspunktene har også 4-ports switch, så du kan da også koble til pcer der om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Det finnes vel også trådløskort som kan kjøre i ad hoc-modus og snakke sammen direkte uten ap. Mener Zyxelkortet jeg hadde en gang kunne det.

Tror nok de fleste kan kjøre ad-hoc ja, men hvis du har flere maskiner så er ikke en løsning basert på dette optimal. Hverken med tanke på rekkevidde/signalstyrke eller kapasitet. (ser da for meg en løsning hvor den ene maskinen blir stående som et slags accesspunkt, bare med trådløst kort)

Lenke til kommentar
Tror nok de fleste kan kjøre ad-hoc ja,

Mine litt eldre D-Link 11Mbit kort, støtter ikke ad-hoc.... kanskje om jeg hadde oppdatert software'n, men...

Nå har jeg to basestasjoner hjemme, og har ikke direkte behov for det, men :p

Men Ad-Hoc er ikke å anbefale over lengre tid.... Kan være greit som en midlertidig løsning, men... Kjøp basestasjon evt. med router for å få best ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...