jtholosen Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hei Når det gjelder anbudsregler i forbindelse med å utføre en jobb, hvor finner jeg regler for dette? Har vært ute for å legge ned masse tid på utvikling av løsninger og beregninger på en prisforespørsel ang. levering av en teknisk installasjon i et bygg, etter forespørsel fra en stor-kunde. Vi sender vårt pristilbud med beskrivelse av anbudet til kunden, og får etter en tid spurt av folk at et annet firma har vært inne hos kunden vår, mottatt vårt anbud med full beskrivelse, alle tekniske underlag osv osv med vår pris og fått beskjed om å matche vår pris. Er dette lovlig? Vi har jo brukt flere uker med møter, utviklet løsninger, beregnet, forespurt priser fra leverandører etc. Hva kan man gjøre? Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Er det snakk om anbud som omfattes av reglene om offentlige anskaffelser? Lenke til kommentar
dagmann Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Det er ingen konkrete regler i lov for private anbud. De reguleres derimot ofte av standardkontrakter. NS 8400, for eksempel. Dette burde være definert i konkurransegrunnlaget dere har utarbeidet tilbudet på grunnlag av. Hvis denne avtalen er basert på NS8400 skal ikke tilbudene gjøres kjent for verken oppdragsgiver eller andre tilbydere så lenge fristen løper. Om denne konkurransen ikke er regulert av NS8400, er det fortsatt mulig at dette er et brudd på god anbudsskikk, som ikke følger av lov - men rettspraksis. Jeg ville kontaktet en advokat. Endret 1. februar 2010 av dagmann Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Tja... Hvis kunden har levert ut deres beregninger, tegniger og løsningsforslag til dine konkurrenter så kan det muligens være et brudd på åndsverksloven. Det er en "long shot", men det er ikke umulig at denne loven kan gjelde disse dokumentene. Jeg mener at kunden derfor ikke automatisk har lov til å levere ut deres arbeid uten videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå