Gå til innhold

trege ide-enheter på A7M266-D

Noldus

Anbefalte innlegg

problemet er at hardisk og cd-rom virker unormalt trege, det tar altfor lang tid å installere programmer og oppstarten tar en evighet. har installert nye drivere, oppdatert bios og sjekket kabelen, men kan ikke finne ut av hva som gjør den treg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har harddisk og cdrom på samme ide-kabel? Dette er absolutt ikke å anbefale, da hastigeten automatisk blir satt ned til PIO4 eller UDMA2 som sannsynligvis cdromen går på. Det går heller ikke å lese/skrive til begge enhetene samtidig, noe som gjør at kopiering fra cd til harddisk vil være utrolig treigt, da harddisken venter på cdrom'en hele tiden.

Kjøp deg en ekstra ide kabel, og sett begge enhetene som master på hver sin kabel (HD på primær kontroller og CD på sekundær kontroller), og du vil nok merke en betraktelig ytelsesforbedring.

Lenke til kommentar

Jeg har erfart at Hardisker har det med og bli sene etterhvert hvis de er varme over en lengere tid. Det kan være at det bare har skjedd her ,men når jeg har 3seagate disker og 1maxtor disk som det har skjedd det samme med så har jeg iallefall min teori. Kjør HDtach på hardisken din.

Du har vell også instalert Hovedkort driverne? OG fikset slik at du får Ata66 elns på hardiskene dine? Og 80pins kabel på hardisken?

Lenke til kommentar
Høres ut som du har harddisk og cdrom på samme ide-kabel? Dette er absolutt ikke å anbefale, da hastigeten automatisk blir satt ned til PIO4 eller UDMA2 som sannsynligvis cdromen går på. Det går heller ikke å lese/skrive til begge enhetene samtidig, noe som gjør at kopiering fra cd til harddisk vil være utrolig treigt, da harddisken venter på cdrom'en hele tiden.

Har ingenting å si om CDROM bare støtter PIO-1 mens disken støtter ATA/100 (det er forutsatt at det brukes IDE-kabel med 80 ledere). Harddiskkontrolleren vil fremdeles kommunisere med disken i UDMA om den er satt opp til det. Man kan dermiot ikke lese fra CDROM og fra disken samtidig ...

Til trådstarter : det er neppe på tide å sende inn kortet ennå. Har du sjekket muligheten for at det er software eller konfigurasjonsproblemer som er skylden? Sjekket med Asus sine hjemmesider? Maila Asus-support? For om du ikke har gjort det, risikerer du å få en gledelig overraskelse på porto to veier samt deilige 150kr i "Testet-OK"-gebyr. (samtidig med at alle andres returer tar lengere tid)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...