Digitalsitron Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Jeg har bestemt meg for å kjøpe et skikkelig digitalt kamera for studietiden. Etter å ha lest litt rundt har valget kommet på Nikon D5000. Etter varme omtaler både på Akam.no og her på forumet. Jeg forstår det slik at det er mye kamera for pengene. Siden jeg er helt ny til kameraverdenen med alle dens kamera og objektiver er jeg usikker på hva som går og ikke går godt sammen. Derfor spør jeg dere, hva mer trengs av objektiver, blitz og lignende før jeg kan gå og kjøpe kameraet? Noen anbefalinger? Hilsen kommende hobbyfotograf Endret 1. februar 2010 av Digitalsitron Lenke til kommentar
Digitalsitron Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Takk for kjapt svar, skulle ha sagt at jeg prøver å holde prisen så lav som mulig. helst ikke mye over 5000kr. Er noen av disse objektivene å anbefale? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Laveste pris i Norge er 5099 med kit- objektivet. Billigere blir det ikke, desverre. Du kan sikkert kjøpe huset nytt, og se om noen vil selge deg en 18-55 for under 500, men da yter du aldri huset rettferdighet. Om du ikke har planer om å bruke mer penger i nærmeste fremtid, tror jeg at jeg ville valgt et billigere hus. EDIT: Deal.no selger for 5099,- Endret 1. februar 2010 av -Selleri- Lenke til kommentar
Digitalsitron Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Aw, ja det blir jo da et problem. Ser at det noen steder selges sammen med et objektiv. Hva vil være forskjellen på disse og et kit- objektiv? Info Hva tenker dere om å kjøpe det først for så å utvide med et bedre objektiv senere om det skulle vise seg å bli en stor hobby? Som dere skjønner er jeg bortimot blank, but eager to learn. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Min feil, ser at Deal.no selger for 5099,- Objektivet som følger med er ikke noe å skryte av, men det forstår du vel når det knapt er prisforskjell på med og uten... Det gjør likevel jobben, og D5000 er et flott hus, så jeg ville gått for D5000-pakken. Jeg personlig ville kjøpt bare kamerahuset og en 18-70. Den er ganske mye bedre en det vanlige kit-objektivet, og fåes brukt for rundt 1500. Da ender du opp på omtrent 6000. Det syntes jeg er verdt det. Dette på grunn av den optiske kvaliteten til 18-70 kontra 18-55, men også lysstyrken. Med enn sånn pakke skal det godt gjøres å ikke bli bitt av basillen :-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg tror at en D5000 er et greit sted å starte; kameraet har mange fineser som passer for en nybegynner, men er også avansert nok for viderekomne. Jeg ville dog ha lagt på litt penger og kjøpt D5000 sammen med 18-105mm VR. Lenke til kommentar
Digitalsitron Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Takk for all hjelpen! Skal kjøpe D5000 snart og skal undersøke mulige brukte objektiv slik at hus og objektiv står i stil. Gleder meg! Endret 1. februar 2010 av Digitalsitron Lenke til kommentar
Cax Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 De skulle solgt D5000 i kit med 35/1.8, det hadde vært en fin startpakke for folk som har planer om flere objektiver senere. Kjøpes hus og objektiv separat kommer det på 6300,-. På den annen side er det kanskje mange som ønsker zoom. Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Objektivet som følger med er ikke noe å skryte av, men det forstår du vel når det knapt er prisforskjell på med og uten... Dette var vel å ta litt hardt i ... 18-55(med eller uten VR) får jevnt over svært mye skryt for sine optiske kvaliteter i alle versjoner, og det er fullt mulig å ta glimrende bilder med det. Det vil være en bra, og nesten gratis start. Byggekvaliteten er mildt sagt laber, men jeg har enda ikke sett ett som bare plutselig har falt sammen... Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Tja, jeg har brukt et som knaser, og du må riste på for å få AF til å fungere... Den optiske kvaliteten er OK, men det mangler MYE fra for eksempel 18-70 i byggekvalitet. Lenke til kommentar
Digitalsitron Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Yay, skal da inn til byen i dag og kjøpe kamera og objektiv. Har da noen spørsmål om trening. Har så og si 0 kjennskap til hvordan skikkelig fotografering gjøres, men har veldig lyst til å lære. Det er lite som kan bringe fram så gode minner som når man kan se tilbake på gode tider i et godt komponert bilde. Jeg har sett litt rundt og funnet noen steder som tilbyr trening. kelby training er et eksempel. Jeg håper at noen av dere har kjennskap til sånt og kan anbefale meg noen kurs som går på: 1) Tekniske deler ved D5000 (Iso, shutter og avanserte funksjoner) 2) To kurs om fotografering "in-field" i forskjellige situasjoner 3) Redigering av bildene i etterkant. Her har jeg god erfaring med PS, men er usikker på om det er det som er "standarten" her? Endret 2. februar 2010 av Digitalsitron Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Kjøp Fjørtofts bok; Digital fotografering i praksis, her lærer du mye om hvordan kameraet fungerer. Photoshop er veldig bra, selv bruker jeg Lightroom, men enkelte ting redigerer jeg i PS, sånn som layers. Resten lærer du av deg selv, men det beste er jo om du melder deg inn i lokal fotoklubb, der finnes det mange flotte ressurspersoner. Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg har vært en del inne på Kelby training, og det er fine greier, om enn litt søvndyssende. Men det kommer an på foreleser. Digital Fotografi bøkene til Scott Kelby derimot, er fantastiske nybegynner bøker. Og etter min mening et bedre alternativ for en blodfersk fotograf enn boka til Fjørtoft. Den mener jeg er for spesielt interesserte og ikke for enhver person med fotoapparat. For all del nyttig og god info, men blir fort litt overkill for vanlige folk som ikke har blitt helt hektet på foto enda. Scott Kelby har en litt nørdete form for humor som gjør seg bedre på engels enn norsk. Så hvis du ikke har noe i mot å lese på dette språket, så tror jeg du får en bedre opplevelse med originalspråket. Billigere er det også. Tror også at prisen for alle tre bøkene er bedre fra Amazon enn prisen på en bok her hjemme. Et annet godt og bedre alternativ er boka Naturfoto av Ole Jørgen Liodden. Den synes jeg er meget god. Lettfattelig og godt skrevet. Og ikke kun for naturfotografer. Lenke til kommentar
Digitalsitron Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Konge, da skal jeg ta en titt på det dere har anbefalt. Dette blir bra. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det er mange fine guider her på forumet,og så har vi Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til en kjempefin guide. Lenke til kommentar
Digitalsitron Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Wow, flott guider. Leser forum guiden nå. Bare å poste flere dere anbefaler. Endret 2. februar 2010 av Digitalsitron Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Vi har også spesialiserte tråder her sånn som månetråden og dråpetråden,i de står mye fin informasjon om hvordan man tar den type bilder. geniale innlegg for å lære seg litt mer om hvordan justeringene i kamera innvirker på bilder. Endret 2. februar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Kikket litt rundt på youtube, og fant disse, syntes de var veldig bra, artig fyr som forklarer mye grunnleggende: EP1:http://www.youtube.com/watch?v=Dt6AvJ7WZSI&feature=related EP2:http://www.youtube.com/watch?v=hU6C0Xwm3fo&feature=related EP3:http://www.youtube.com/watch?v=BNVo6FjMXh8&feature=related Lenke til kommentar
Digitalsitron Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Nå er kameraet kjøpt! Det ble Nikon D5000 hus og 18-55 VR som objektiv. Kjenner det kribler i hele meg etter å teste det ut. Det burde være ferdig ladet når jeg poster dette og da skal jeg ut og teste de forskjellige innstillingene som blir presentert i Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til for å kunne få en bedre følelse av optimale innstillinger. Resten av guidene dere har lagt ut skal også bli lest snart Gjerne kom med flere nybegynner guider som dere kan anbefale så skal jeg lese de også. Tusen takk for all den gode hjelpen jeg har fått fra dere. Det har virkelig vekket fotomannen i meg, kjempe bra community! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå