8086 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg har fram til i dag trodd at det var en selvfølge at man kunne bruke objektiv fra Panasonics Micro Four Thirds kolleksjon på et Olympus MFT kamera (som EP-1). Men hos Japan Photo i Trondheim var selgeren overbevist om at dette ikke gikk an; man hadde Olympus MFT og Panasonic MFT og de to kan ikke blandes uten adapter. Dette kan vel ikke være riktig vel? Registeravstanden vil jo forandres så fort man setter på et adapter, og MFT er jo en standard, ikke bare en sensorstørrelse. Right? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg har fram til i dag trodd at det var en selvfølge at man kunne bruke objektiv fra Panasonics Micro Four Thirds kolleksjon på et Olympus MFT kamera (som EP-1). Men hos Japan Photo i Trondheim var selgeren overbevist om at dette ikke gikk an; man hadde Olympus MFT og Panasonic MFT og de to kan ikke blandes uten adapter. Dette kan vel ikke være riktig vel? Registeravstanden vil jo forandres så fort man setter på et adapter, og MFT er jo en standard, ikke bare en sensorstørrelse. Right? Micro Four Thirds er samme ting, uansett hvilket merke det står på objektivet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Der har du møtt en som ikke vet hva h*n snakker om. Sist jeg så en EP-1, så stod det en Panasonic 20mm på den. Og ikke en adapter i mils omkrets. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Der har du møtt en som ikke vet hva h*n snakker om. Sist jeg så en EP-1, så stod det en Panasonic 20mm på den. Og ikke en adapter i mils omkrets. :o) Den komboen, altså Olympus E-P1 og Panasonic Lumix 20mm f/1.7, er ekstremt vanlig. Ellers har det minst en her på forumet som kombinerer E-P1 og en av zoomene til Panasonic (50-200?), med superluksus: valgfri stabilisering i kamerahus eller i objektiv, som resultat. Elkjøp og Lefdal er en ting, men det er ekstra irriterende når selgere i fotobutikker ikke vet såpass, og i tillegg ikke er ydmyke nok til å sjekke det når de blir spurt. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Jeg testet både Panasonic GH1 og Olympus E-P1 i fjor høst, da hadde jeg Panasonic 7-14, 14-140, Olympus 14-42 og 17mm F2.8 og brukte alle objektiv på begge hus. Panasonics 7-14mm og 20mm F1.7 er forøvrig veldig interessante sammen med Olympus hus for da får du stabilisering også. Det eneste du trenger adapter for er hvis du skal bruke standard Four Thirds optikk på mFT hus, mulig det var det selgeren prøvde å si. Med adapter fungerer forøvrig autofokusen med alle Four Thirds objektiver på Olympus mFT hus, mens Panasoinc hus bare gir autofokus med noen få av Four Thirds objektivene. Edit: AF med Four Thirds optikk på mFT hus er til dels ganske treg. Endret 1. februar 2010 av seriksen Lenke til kommentar
8086 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Der har du møtt en som ikke vet hva h*n snakker om. Det var forresten selvfølgelig en hAn - vi menn har en tendens til å være mer skråsikre enn kunnskapene tilsier Og han var ikke gamle karen, så det var kanskje ikke så rart. Med en gang jeg begynte å kverulere på at et adapter ville introdusere endringer i registeravstanden begynte han å flakke med blikket, og da ble jeg litt mer sikker på at jeg hadde rett. Og godt var det Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg har sett noen skriverier om at Olympus sine kamera ikke utfører software-korreksjon av kromatisk abberasjon med Panasonic sine objektiver slik Panasonic sine kamera gjør. Kan noen bekrefte dette? Og hvis det er sant, er abberasjonen stor nok til at det er et problem? -trygve Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg har sett noen skriverier om at Olympus sine kamera ikke utfører software-korreksjon av kromatisk abberasjon med Panasonic sine objektiver slik Panasonic sine kamera gjør. Kan noen bekrefte dette? Og hvis det er sant, er abberasjonen stor nok til at det er et problem? -trygve Dpreview skrev en del om dette i sin E-P1 test: http://www.dpreview.com/reviews/olympusep1/page21.asp Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Jeg har også oppfattet dette i flere sammenhenger, og det gir mening. Angående omfanget så har jeg sett noe om dette, trolig på dpreview sine objektivtester. Såvidt jeg har forstått er det snakk om relativt beskjedent omfang av nokså lett korrigerbar type. Det vil helt sikkert variere mellom de ulike objektivene. På 20mm har jeg ikke lagt merke til noe enda, jeg har dog bare hatt objektivet en uke. Edit: jeg var for langsom :o) Og så sjekket jeg dpreivews test av 20mm, den har knapt målbar abberasjon, så der er det uansett ikke noe problem. Endret 1. februar 2010 av kaian Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har også oppfattet dette i flere sammenhenger, og det gir mening. Angående omfanget så har jeg sett noe om dette, trolig på dpreview sine objektivtester. Såvidt jeg har forstått er det snakk om relativt beskjedent omfang av nokså lett korrigerbar type. Det vil helt sikkert variere mellom de ulike objektivene. På 20mm har jeg ikke lagt merke til noe enda, jeg har dog bare hatt objektivet en uke. Edit: jeg var for langsom :o) Og så sjekket jeg dpreivews test av 20mm, den har knapt målbar abberasjon, så der er det uansett ikke noe problem. Panasonic har ikke stabilisator i huset sitt, mens olympus har stabilisator i huset (pen). Så objektivene til olympus er uten stabilisator mens i panasonic sine objektiver er det stabilisator (sikkert ikke de med vidvinkel) men ellers ingen adapter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå