Gå til innhold

Straff i militæret


pungrotten

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på hvordan det er med straffer i førstegangstjenesten? Jeg tenker da ikke på straffbare handlinger som å banke opp folk. Jeg lurer på hva som skjer hvis du rett og slett ikke gjør noen ting. Er trass og vanskelig i en hver situasjon, gir pokker i hva du får beskjed om og helst ikke gjør noe som helst. Er det noe lov som sier at de kan straffe deg for dette? eller blir du bare refset og ikke mer enn det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ordrenekt er straffbart. Du kan følgelig trekkes i tjenestetillegg og/eller settes i arresten for å nekte å utføre ordre. Det kan gå på romvask, oppstilling, nekte å være med på øvelser og det aller meste.

 

2: Forsvaret har måter å gi folk som "er trass og vanskelig i en hver situasjon, gir pokker i hva du får beskjed om og helst ikke gjør noe som helst" konsekvenser, uten at det formelt sett er straff. Tro meg.

 

Triks i ludo: Kom deg hjem, eller suck it up og gjør jobben du blir satt til å gjøre.

Lenke til kommentar

ordrenekt er straffbart ok. men det går ikke til retten etter norsk lov?

 

til informasjon er jeg interessert i temaet fordi jeg nettopp har blitt innkalt til førstegangstjeneste. jeg skaffet en attest fra lege på at min helse ikke var god nok til å tjenestegjøre, og fikk svar tilbake at attesten ikke var god nok fordi at diagnosen ikke står på attesten. Nå har jeg ikke tid til å ordne flere legebesøk. personlig mener jeg at min diagnose er mellom meg om min lege og ikke noe som jeg selder flaksende rundt i posten til folk jeg ikke vet kem e. en militærlege kunne vært greit nok.

anyways, Jeg er blitt temmelig forbanna og ønsker å få en oversikt over eventuelle ekstreme situasjoner som kan oppstå. metoder for å takle vanskelige jævler kan jeg tåle. men å havne i retten blir litt mye

Endret av pungrotten
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet kommer ordrenekt kun på militært rulleblad, og har ingenting med det sivile rettsvesen å gjøre. Men det er altså fortsatt norsk lov som hjemler refs.

Din diagnose er absolutt av forsvarets interesse, men du selvfølgelig holde deg til medisinsk personell med taushetsplikt. Hvis diagnosen er såpass alvorlig at den gjør deg ikke tjenestedyktig, vil den militære legen du møter ved innrykk sørge for at du blir stempla ikke tjenestedyktig, og få deg sendt hjem.

 

Uansett. Befalet kan sørge for svært mye kveldstjænest på deg og dine medsoldater, ekstra dritt på oppstilling ("trening" på deg og dine medsoldater), de kan gi rommet ditt masse omvasker, og kan generelt sett gjøre livet ditt temmelig surt, om de bestemmer seg for det. Trikset her er at hele troppen får masse dritt, på grunn av deg. Det betyr at du blir temmelig upopulær. Mobbing er dessverre ikke et ukjent fenomen i forsvaret.

Lenke til kommentar

Det mest jævlige er når det går utover de andre på troppen din. Folk vil hate deg og du vil få en drittkjedelig og jævla kjip tjeneste samtidig som du får mindre betalt.

 

Og hvorfor i helvette skal du gjøre noe så idiotisk? Ser ikke poenget med det, med mindre man er skrudd i hodet sitt.

Det er alltid sånn at en person eller et par stykke kan ødelegge for HELE troppen.

Lenke til kommentar
Er det noen som har peiling på hvordan det er med straffer i førstegangstjenesten? Jeg tenker da ikke på straffbare handlinger som å banke opp folk. Jeg lurer på hva som skjer hvis du rett og slett ikke gjør noen ting. Er trass og vanskelig i en hver situasjon, gir pokker i hva du får beskjed om og helst ikke gjør noe som helst. Er det noe lov som sier at de kan straffe deg for dette? eller blir du bare refset og ikke mer enn det?

 

Den største straffen du får for å være drittsekk i militæret, er det tynet du får fra dine troppskamerater når unnasluntringen din får konsekvenser for hele troppen.

 

W

Lenke til kommentar
Er det noen som har peiling på hvordan det er med straffer i førstegangstjenesten? Jeg tenker da ikke på straffbare handlinger som å banke opp folk. Jeg lurer på hva som skjer hvis du rett og slett ikke gjør noen ting. Er trass og vanskelig i en hver situasjon, gir pokker i hva du får beskjed om og helst ikke gjør noe som helst. Er det noe lov som sier at de kan straffe deg for dette? eller blir du bare refset og ikke mer enn det?

 

Den største straffen du får for å være drittsekk i militæret, er det tynet du får fra dine troppskamerater når unnasluntringen din får konsekvenser for hele troppen.

 

W

Nemlig.

Lenke til kommentar

kan gi ett eksempel på "straff" som ble brukt på oss.

hvis det var noe som skulle gjøres måtte gjerne hele troppen ta pushups eller noe mens de ventet. dette gjaldt hvis f.eks noen hadde glemt og barbere seg om morgenen, hele troppen(uten den som glemte barbering) måtte jogge/pushups/situps/lignende til han som glemte barberingen kom ut igjen.

slikt kan de gjøre på veldig mye, som gjør det ekstremt upopulær i troppen.

 

var en nabo-tropp som hadde trøbbel med å være stille på oppstilling, de måtte stå å trene på å være stille i sånn ca 2 timer på kveldstid. tenker meg at de som bråkte følte seg smarte etterpå...

 

edit: det er nesten kun fantasien setter grenser for "straff" befalet kan gi. mange av de har veldig god fantasi :)

edit2: høres forresten VELDIG ut som du trenger å skjerpe deg litt, å være trass og vanskelig funker ikke når du kommer ut i arbeidslivet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har ingen interesse for å gjøre ting surt for andre enn meg selv. Og jeg har allerede vært i arbeidslivet i flere år og jeg har god selvdisiplin, det er ikke der det ligger. Det jeg håper på er selvfølgelig at legen jeg møter når jeg kommer dit sender meg hjem igjen med en gang. Det eneste som gjør meg forbanna er at jeg liksom skal legge ut om alt mellom meg og min lege til en eller annen fyr som åpner posten for militæret. Min lege har skrevet en attest som sier at jeg ikke har helse til å utføre militærtjeneste på minst et år, og det burde være mer enn godt nok. Grunnen til at jeg spør er bare at jeg vil vite hva et worst case scenario kunne blitt.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen interesse for å gjøre ting surt for andre enn meg selv. Og jeg har allerede vært i arbeidslivet i flere år og jeg har god selvdisiplin, det er ikke der det ligger. Det jeg håper på er selvfølgelig at legen jeg møter når jeg kommer dit sender meg hjem igjen med en gang. Det eneste som gjør meg forbanna er at jeg liksom skal legge ut om alt mellom meg og min lege til en eller annen fyr som åpner posten for militæret. Min lege har skrevet en attest som sier at jeg ikke har helse til å utføre militærtjeneste på minst et år, og det burde være mer enn godt nok. Grunnen til at jeg spør er bare at jeg vil vite hva et worst case scenario kunne blitt.

Nei, det bør ikke være nok, for legen vet ikke hva som kreves og ikke kreves. Alle leger gjør i alle fall ikke det. Og fakta er at veldig mange fastleger er for snille med pasientene sine hva gjelder sykemeldinger etc.

Du kan dra til en militær lege i nærheten. Hvis du sender en mail kan du sikkert f. eks. få dra på sesjon på nytt. Hvis den militære legen er enig i vurderingen, så slipper du. Evt. kan du sende et brev hvor legen faktisk forteller hva som feiler deg, slik at den militære legen kan ta avgjørelsen. Er bare å merke brevet med KONFIDENSIELT, ÅPNES KUN AV MEDISINSK PERSONELL eller lignende.

Og hvis diagnosen er såpass alvorlig, så slipper du uansett etter første dagen.

Lenke til kommentar

Verst tenkelig? Tja... Strafferammen for gjentatt ordrenekt er ett års fengsel (to år hvis en betydelig del av troppen er innenfor hørevidde). Straffepraksis ligger såvidt jeg kan skjønne på ubetinget fengsel. For at det skal reises sak må du dog nekte å akseptere militær refs eller annen disiplinærstraff (eller det må være et alvorlig forhold). Høyesterettspraksis utelukker ikke at straffen kan gjøres betinget hvis det foreligger særlige formildende omstendigheter.

 

Slik fengselsstraff kommer på ditt sivile rulleblad.

 

For øvrig har du lydighetsplikt mot dine militære foresatte selv om lege og militærlege mener du skal fritas for militærtjeneste.

 

Det er også du som har ansvar for å dokumentere din tjenesteudyktighet. Hvis du ikke er villig til å dokumentere denne så må du tjenestegjøre. Hvem som avgjør i hvilken grad noe skal dokumenteres er selvfølgelig Forsvaret.

Lenke til kommentar
Er det noe lov som sier at de kan straffe deg for dette? eller blir du bare refset og ikke mer enn det?

Når du bruker ordet "refs" virker det som det har samme betydning som når en toppsjef i det sivile blir "refset" for en dårlig jobb. Refs i militær forstand er noenlunde ekvivalent med det man i det sivile vil kalle "straff". Mer spesifikt om dette på side 15 i dette dokumentet, sitert under:

 

disiplinære bestemmelser

Refselse er en straffeform som kan brukes mot befal og vernep-

liktige. Den som overtrer eller forsømmer militære tjenesteplik-

ter, eller militær skikk og orden, kan refses. Disse virkemidlene

kan brukes som refs:

1 Arrest inntil 20 dager

2 Bot som fastsettes på grunnlag av det tjenestetillegget

som gjelder for menige:

a Overfor utskrevne menige og korporaler eller

tilsvarende, inntil 20 ganger tjenestetillegget.

b Overfor vervede menige og korporaler eller

tilsvarende og overfor øvrige befal, inntil 50 ganger

tjenestetillegget.

3 Frihetsinnskrenkning som består i forbud mot, til visse

tider av dagen eller hele døgn:

a å gå utenfor leiren eller annet nærmere avgrenset

område eller fartøy for et tidsrom inntil 30 dager, eller

b å forlate fartøy for bestemte landgangsturer innen

samme tidsrom.

4 Irettesettelse som gis i form av:

a streng irettesettelse i nærvær av flere befal eller

menige, eller

b simpel irettesettelse i enerom eller i tjenestelig skriv.

Streng irettesettelse praktiseres nå sjelden i Forsvaret.

En alminnelig tilrettevisning er ikke refselse. Ifølge Tjen-

estereglement for Forsvaret deles refs inn i seks kategorier.

Forsvarssjefen har bestemt at kun refs i de to groveste kat-

egoriene kan meddeles ved opplesning under oppstilling,

ellers benyttes stille refs. Husk at du har rett til å klage!

 

Ellers kan du titte litt i militær straffelov for mulige konsekvenser av dine handlinger. F.eks. tjuvperm (§34) og tjenesteunnlatelse (§77).

 

Jeg mener forresten at inndragning av perm (ihvertfall tidligere) også har vært brukt som refsmiddel. Dette gjelder muligens ikke velferdsperm klasse A. Dette går vel uansett på punkt 3 i spoiler.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hadde en kar i troppen som ga så fulstendig faen i hele militæret. Han kom for sent, svarte frekt og var generelt en drittsekk. For det første fikk han alle drittjobbene, fordi befalet hatet fyren. For det andre ble han ufattelig upopulær i troppen fordi han sørget for x antall push-ups og minutter i ferdigstilling.

 

Endte med at fyren fikk smake en god dose Indre Justis. Befalet valgte å se en annen vei...

Lenke til kommentar
Endte med at fyren fikk smake en god dose Indre Justis. Befalet valgte å se en annen vei...

 

Det ble altså brukt vold mot vedkommende? Visst dette skjedde er det ganske alvorlig - Alle som er i militære er under sitt befals beskyttelse, uansett hva det måtte være, og uansett hvordan vedkommende oppfører seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...