Gå til innhold

[Løst]Hvordan vet man hvilken dyre mat man burde kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å få meg katt, men før jeg får meg katt vil jeg ha kjøpt inn alt av katteskål, leker og div andre ting som en katt trenger og kanskje vil ha. Men så slo det meg et spørsmål. Jeg har aldri har ikke peiling på hvilken dyremat man skal gi til katten. Det finnes jo mye å velge imellom når man er på dyrebutikker og matvarebutikken, så hva skal man egentlig velge? Hva er lurest osv?

Kan noen hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fôring

Katten bør ha én matskål til tørrfôr og én til våtfôr, i tillegg til vannskål. Matskålene bør plasseres et sted der katten kan spise i fred, f.eks. i et hjørne på kjøkkenet eller under et bord. Matskålene må vaskes daglig. Tørrfôr bør alltid stå fremme. Katten er først og fremst en kjøtteter, og rått kjøtt (gjerne med bein) eller kokt kjøtt (unngå kokte bein av fisk og fugl) kan gjerne erstatte tørrfôret innimellom. De fleste katter liker også svært godt kokt, hvit fisk som for eksempel seifilet.

Kattunger bør få kattungefôr når de får tørrfôr. Gi ikke katten melk, mange katter får diaré av dette. Friskt vann bør fylles opp hver dag.

De fleste katter spiser av og til gress, og ofte kaster de opp litt etterpå. Man mener at dette er katters naturlige måte å få i seg fiber og kvitte seg med hårballer på. Dersom katten din er innekatt vil den sette pris på å få litt kattegress. Frø fås kjøpt i hagesentre eller i dyrebutikker. Kattegress vil også gjøre det mindre frist-ende for katten din å tygge på stueplanter. Mange av dem kan være giftige.

¤ Først finne ut hva katten liker.

¤ Jeg synes det er best å kjøpe mat hos en skikkelig dyrebutikk.

¤ Spør vetrinær eller ansatt i dyrebutikk hva som anbefales til din katt.

¤ Mat kjøpt hos en dyrebutikk mener jeg har bedre kvalitet enn billigere butikkmat.

¤ Gode merker/produsenter av kattefôr:

- Royal Canin

- Arden Grange

- Hill's Science Plan

¤ Kjøp fôr som passer til din katts alder og rase - Du kjøper til eksempel ikke kattefôr ment for eldre katter 7år+ til en katt som er 7 måneder gammel.

Lenke til kommentar

Da min venninne hadde med katten sin på fly, var kravet at buret/bagen sto under setet, mener jeg å minnes. Små dyr som katter og miniatyrhunder kan man ha med seg i flyet, i bur opp til en viss størrelse. Større hunder må i lasterommet.

Lenke til kommentar
Skal du følge rådet om halsbånd med navnebrikke til en katt som skal gå ute må du sørge for at halsbåndet går lett opp.

Flere historier om katter som har blitt hektet fast i pinner o.l med halsbåndet og funnet døde der de ble sittende fast.

Nei, så trist! :(

Da min venninne hadde med katten sin på fly, var kravet at buret/bagen sto under setet, mener jeg å minnes. Små dyr som katter og miniatyrhunder kan man ha med seg i flyet, i bur opp til en viss størrelse. Større hunder må i lasterommet.

Ok, takk :)

Tror du bør ta kontakt med flyselskaptet først. pga allergi

Ok, skal gjøre det! ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...