Gå til innhold

Mulig å gå UB-kurs etter endt førstegangstjeneste?

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor gå UB-kurs? Hvis du skal ta befalsutdanning etter at du har gjennomført førstegangstjenesten er det vel for å gjøre en karriere i militæret og faktisk jobbe der en stund, og da kan man jo like gjerne gå BS.

For øvrig så skriver man under på kontrakt om at man er vilig til å forlenge førstegangstjenesten sin med x antall dager når man blir tatt opp til befalsutdanning etter at man har gjennomført førstegangstjenesten. Jeg vil dermed regne med at du ikke uten videre kan trekke deg.

Lenke til kommentar

Som du sikkert har merket er jeg i en periode som jeg tenker litt på videreutdanning. I dag angrer jeg ganske mye på at jeg ikke tok generell studiekompetanse mens jeg bodde hjemme og gikk på videregående skole. Nå er jeg delvis etablert med utgifter og inntekt. Grunnen til at jeg har spurt om fengselsskole i en annen tråd er fordi jeg bare trenger å ta 3 fag, noe som kan fungere for meg. UB-kurs krever ikke fag fra studiekompetanse i det hele tatt, mens befalskole krever full studiekompetanse og ett år ekstra skole.

Karriere kan man også få av UB-kurs. Man starter jo som sersjant etter fullført utdanning og jobber seg opp deretter. Man trenger ikke krigsskole for å bli ansatt i stillinger med f.eks grad som løytnant.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Nei, befalsskole krever ikke studiekompetanse. Noen gjør det, andre gjør det ikke. Hæren sine gjør det ikke. De vil gjerne at du skal ha enten fagbrev eller studiekompetanse, og du blir nok grillet på intervju hvis du ikke har én av delene (men det har jo du), men ingen av delene er formelle krav.

Grunnen til at jeg anbefaler befalsskole er at du da er garantert å få en relevant jobb i et år. Da vil du når du faktisk må søke om jobb og ikke er garantert det, ha ett år relevant praksis og dobbelt så mye utdanning, i tillegg til at du sannsynligvis er opplært innenfor et fagområde.

Det kommer selvfølgelig an på hvilken befalsskole og hvilket UB-kurs du vurderer. Men hvis du har lyst til å prøve ut en militær karriere (du har vel allerede vært i grønt i to år, har du ikke?) er BS jamt over å anbefale.

Lenke til kommentar
Hvordan kurset i seg selv er lagt opp vet jeg heller lite om, men FOS (Felles Opptak og Seleksjon) varer i ca. 3 uker, hvorav 1 er i felt. Det er den uka i felten det virkelig er viktig å prestere.

Er det ikke mer enn èn uke felt? 1 uke på basen, 1 uke ute i felt pluss et par dager til mot slutten, på en annen lokalitet enn første uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...