Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav til Ransakningsordre

Postkassestativ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ransakelsesordre skal som hovedregel gis av retten. Unntaksvis kan påtalemyndigheten eller politiet selv beslutte ransaking. Reglene om ransaking står i straffeprosessloven kapittel 15. Avgjørelsen om ransaking gir politiet myndighet til å foreta ransaking av en person eller bygning m.v. for å søke etter bevis for lovbrudd.

Lenke til kommentar
En venn av meg ble ransaket mitt på natten av politiet. Da kom de med ransakelseordre. Problemet var at på forhånd så hadde purken ransaket hybelen, UTEN ordre, noe som resulterte i at saken ble henlagt.

En jeg kjenner fikk hjemmet sitt ransaket uten ordre fordi han ble stoppet på grensa med hjemmebrentsapparat i bilen. Tror ikke de hadde ordre med seg da. Denne saken ble ikke henlagt.

Lenke til kommentar
En venn av meg ble ransaket mitt på natten av politiet. Da kom de med ransakelseordre. Problemet var at på forhånd så hadde purken ransaket hybelen, UTEN ordre, noe som resulterte i at saken ble henlagt.

En jeg kjenner fikk hjemmet sitt ransaket uten ordre fordi han ble stoppet på grensa med hjemmebrentsapparat i bilen. Tror ikke de hadde ordre med seg da. Denne saken ble ikke henlagt.

Har ikke hørt noe om at det er ulovlig å eie et hjemmebrentsapparat.

Har selv vært hjemme hos en som hadde apparatet på stua, når politiet kom på besøk.

De brydde seg ikke om det en gang..

Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe om at det er ulovlig å eie et hjemmebrentsapparat.

Har selv vært hjemme hos en som hadde apparatet på stua, når politiet kom på besøk.

De brydde seg ikke om det en gang..

Kanskje, men det er åpenbart forbudt å ha med seg over svenskegrensa. Kjenner ikke reglene her. Det hele førte til at de ransaket hjemmet, fant hjemmebrent. Sak ble opprettet.

Lenke til kommentar
En kompis mistenkt for tyveri en gang, politiet mente at de skulle ransake boligen hvis han ikke erkjente straffeskyld.

Hva må egentlig til for at politiet skal få ransakningsordre?

Er det ikke mere enn at de mistenker at en kan ha noe hjemme?

Straffeprosessloven sier at det kreves "skjellig grunn" til mistanke:

"§ 192. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i."

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19810522-025.html#map022 for kapitel 15 i straffeprosessloven som omhandler ransaking.

Skjellig grunn til mistanke tolkes som at det er "mer sannsynlig at man er skyldig enn ikke", se f.eks de to øverste treffene i Google:

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Det var jo ikke så alvorligt at det kunne føre til frihetsstraff

Tror du må lese deg litt opp på strafferammen for tyveri.

Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år.

(Fengsel=frihetsstraff)

Det som er var at det ikke var noen sjanse for fengsel på denne saken.

De opplyste om at det kun ble en bot hvis han innrømmte.

Hvem vil ha politiet rotende rundt i huset, selv om han er uskyldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...