Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannvarme i gulv - problem på bad om sommeren?


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å legge vannbåren gulvvarme i alle gulv, også på badet. Da fikk jeg beskjed fra en rørlegger at jeg også burde legge elektrisk varmekabel på badet, fordi det ville være uøkonomisk å holde varmeanlegget i gang om sommeren og derfor må jeg ha el-varme på badet.

 

Dette høres rart ut. Trodde man la vannvarme for å slippe el-varmekabler. Hva sier dere? ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mange som velger å legge varmekabler i tilegg til vannbåren på bad, akkurat p.g.a sommern, og ønsket om varmt gulv der da også.

 

Og det jeg legger i mange da, er ca 30%.

 

Har egentlig ikke hørt om noen av de som ikke har, som har savnet dette, men mulig att enkelte anlegg er mer økonomiske å drifte forbruksvann på strøm, enn å ha varmepumpen i bruk om sommeren.

 

Men jeg er ingen rørlegger, kun en skarve trikker.

Lenke til kommentar

En annen ting du bør tenke på er at det kan hende at vannbåren varmen ikke er nok til å få komfårtemperatur i badegulvet som fort kan ligge på over 30 grader, da er varmekabelen kjekk for å toppe varmen.

Uansett for både sommer eller vinterbruk trenger ikke denne være stor da den skal på sommeren holde badegulvet varmt alene som ikke er noe stor jobb eller på vinteren kun toppe vannbåren varmen.

Slik jeg ser det er det lurt ettersom det er mye lettere å legge varmekabelen når man bygger badet og ikke har bruk for den en å stå der etterpå og angre på at man ikke gjorde det.

Lenke til kommentar

Har ringt rundt i hele dag og oppfatningene er blandet. Det finnes ikke noe fasit med andre ord. Komforttemperatur er individuelt, så for noen holder det med vannvarmen, mens andre trenger litt ekstra. Så når først badegulvet ligger åpen, da hiver jeg inn el-kabel i tillegg. Så får den ligge der, i tilfelle rottefelle ....

Endret av MikeB
Lenke til kommentar

jeg er rørlegger, og selv vil jeg ikke anbefale å legge vannbåren varme i kun ett rom. legg heller elektrisk.

joda, vannbåren varme er "på sikt" billigere sies det, men jeg er uenig.

det tar mye mer plass (du trenger god plass for å få på plass Pumpe, akturator, dobbelmantlet berender, eventuelt ny kun til varme,og shunt) disse må det til tid og annen være vedlikehold på. Som koster penger.

 

skulle du bygd et helt nytt hus på 2-3 etasjer med kabler i alle rom er vann tingen. men for kun et bad er elektrisk mye lurere syntes jeg.

 

og BTW. elektriske varmekabler varer i 3 evigheter

Endret av KapteinKnert
Lenke til kommentar
jeg er rørlegger, og selv vil jeg ikke anbefale å legge vannbåren varme i kun ett rom. legg heller elektrisk.

Kanskje en ide å lese hva han skriver?

Jeg planlegger å legge vannbåren gulvvarme i alle gulv, også på badet. Da fikk jeg beskjed fra en rørlegger at jeg også burde legge elektrisk varmekabel på badet, fordi det ville være uøkonomisk å holde varmeanlegget i gang om sommeren og derfor må jeg ha el-varme på badet.

 

Dette høres rart ut. Trodde man la vannvarme for å slippe el-varmekabler. Hva sier dere? ....

Det kommer an på hvor høy gulvtemperatur du vil ha på badet (f.eks. parkett skal ha maks 28 grader overflatetemperatur, og vanntemperaturen i hele systemet må tilpasses deretter), og ikke minst hva som varmer opp vannet i det vannbårne systemet. Er det en olje, parafin, flis, ved eller pellets-kjel, så er det lite lurt å gjøre seg avhengig av å fyre denne om sommeren (en annen ting er at bare pyser trenger gulvvarme på badet om sommeren... :p ) og da kan varmekabler i tillegg absolutt være en fordel. Om du har varmepumpe som også varmer forbruksvannet, så vil jeg imidlertid tro det er god økonomi å kjøre denne hele året.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg "safe'er" her og legger varmekabel oppå vannvarmen. Dette fordi jeg ikke vet om jeg får nok komfortvarme av kun vannvarme. I utgangspunket kobler jeg ikke til el-varmen, men den ligger klar i gulvet hvis behov. Greit å gjøre dette når jeg har åpnet opp gulvet. Værre å gjøre det senere ... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...