Scoob911 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Kjøpte meg en ny mobiltelefon for en liten stund siden. Jeg fikk brukt den i én uke før den døde og dem måtte sendes inn til reparasjon. Siden jeg ikke fikk levert den før den 8. dagen etter jeg fikk den så gikk den ikke inn som DOA (dead on arrival). Det var forøvrig en software-feil men den ble sendt til Delta-service etter en liten stund. Etter hele TRE uker så kan jeg endelig få hente den igjen. Så nå, etter å ha venta i tre uker på en helt ny mobil, lurer jeg på om jeg har rett på noe kompensasjon e.l pga lang behandlingstid? Er en Nokia-telefon levert til rep hos Telehuset. Kan ikke si det er den beste kjøpsopplevelsen jeg har hatt. Vet ikke hvem sin feil det er, men synes ikke det var veldig bra service til å være en splitter ny mobil til 5000kr. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Tre uker er ikke lang behandlingstid i det hele tatt. Hadde det vært snakk om det dobbelte så kunne jeg forstått deg. Endret 1. februar 2010 av 2mmy91 Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Godt mulig det. Aldri opplevd dette før så ble bare litt skuffa av åpenbare årsaker Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Kjøpte meg en ny mobiltelefon for en liten stund siden. Jeg fikk brukt den i én uke før den døde og dem måtte sendes inn til reparasjon. Siden jeg ikke fikk levert den før den 8. dagen etter jeg fikk den så gikk den ikke inn som DOA (dead on arrival). Det var forøvrig en software-feil men den ble sendt til Delta-service etter en liten stund. Etter hele TRE uker så kan jeg endelig få hente den igjen.Så nå, etter å ha venta i tre uker på en helt ny mobil, lurer jeg på om jeg har rett på noe kompensasjon e.l pga lang behandlingstid? ikke får å virke frekk. men hvorfor oppdaterte du ikke bare softwaren hjemme så du slapp å levere den inn? det tar maksimalt 10 minnut..... og til dit andre spørsmål. nei du har i utgangspunktet ikke rett på noen som helst kompensasjon. da tre uker er innenfor det FTU har satt som avhjelp innen rimelig tid. Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Greit nok at det ikke er "for lang" tid. Når det gjelder softwarefeilen så var det ikke så lett som å bare "oppdatere den hjemme". Det er en Nokia N900 det er snakk om. Hvis du vil jeg skal gå inn på detaljer så kommer det her... Det kom en liten update som skulle gjøre klar for en større update som skulle komme senere samme uke. Updates på denne mobilen kan gjøres på to måter ifølge Nokia. Enten så laster man ned gjennom telefonen (over the air-update), eller så bruker man Nokia Software Updater på en PC og oppdater slik. Jeg valgte sistnevnte da ikonet for den andre ikke hadde dukket opp på mobilen og jeg ikke ville vente. Problemet som dukket opp da var at den hang seg under oppdateringen noe som forøvrig er en feil som har skjedd med overraskende mange andre N900-eiere. Siden så mange andre også hadde hatt problemet lå det ute mange guider om hvordan man kunne fikse dette. Jeg prøvde å reflashe mobilen på 3 forskjellige OS uten hell. Fikk aldri skikkelig kontakt med mobilen over USB. (og ja, flere andre som også har hatt denne feilen). Så da så jeg intet annet valg enn å levere den til Telehuset for en rep. Det at de sendte den til Deltaservice skjønte jeg ikke helt for etter hva de selv sa så var det kun ved større feil som krevde bytte av deler etc. Menmen. Får hente den imorgen, så takk for svar. Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Så da så jeg intet annet valg enn å levere den til Telehuset for en rep. Det at de sendte den til Deltaservice skjønte jeg ikke helt for etter hva de selv sa så var det kun ved større feil som krevde bytte av deler etc. Menmen. Får hente den imorgen, så takk for svar. aha da skjønner jeg at det ikke med engang at det ikke var så lett. men du må legge ut svar på hva som er gjort med telefonen. er spent på om deltaservice har gjort noe annet en følgende lagt inn ny sw. customisert testet ok. det har jeg sett 1000 ganger sikkert på telefoner så virker de i alt fra en dag til tre eller fire uker før de går inn til de igje før de bytter hardware om de finner feil Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Da har jeg hentet den og det funker igjen. Han sa at det eneste som var blitt gjort med den var oppdatering av firmware. Grunnen til at den var sendt til deltaservice var at det er en såppas ny mobil at de ikke kunne gjøre det selv. Men hvorfor det tok hele 3 uker vet jeg ennå ikke. Menmen, it's back and I'm happy! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Tre til fire uker er helt normal behandlingstid for småelektronikk som leveres til service. Grunnen er: *Gjenstanden ligger i butikken i 1-3 dager før den blir sendt/hentet *Frakttid på 1-3 dager *Eventuell kø på verkstedet (varierer etter pågang, kan være opptil et par uker) *Eventuell ventetid på deler (gjelder ikke ditt tilfelle) *Behandlingstid på verksted (normalt 1-2 dager) *Frakttid tilbake til butikk på 1-3 dager. *1-2 dager i butikk før det gis beskjed om at gjenstanden har kommet tilbake *Legg til 2-3 helger (4-6 dager) Du er oppe i opptil 19 dager, selv før du legger til køtid og ventetid på deler. Forbrukertvistutvalget (eller var det høyesterett?) har uttalt at opp til fem uker er regnet som akseptabel avhjelpstid, om enn noe på grensen. Og så lenge telefonen er utenfor DOA, så må man regne med denne avhjelpstiden uavhengig av hvilken forhandler du kjøpte telefonen hos. Hadde du i tillegg kjøpt telefonen på en nettbutikk måtte du lagt til følgende i regnskapet ditt: *Du ber om returnummer fra butikken. 1-2 dager *Frakttid fra deg til butikk. 1-3 dager *Tid før nettbutikken får hentet/levert forsendelsen fra posten. 1-2 dager. *Frakttid fra butikk til deg. 1-3 dager (all denne frakttiden kommer i tillegg til frakttiden mellom verksted og butikk). Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Takk for en ganske grundig post. Som jeg nevnte tidligere så er det første gang jeg har blitt nødt til å sende noe tilbake, så var ikke helt sikker på hva som var "vanlig" behandlingstid. Men nå vet jeg det, så skal jeg huske det til neste gang. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Takk for en ganske grundig post.Som jeg nevnte tidligere så er det første gang jeg har blitt nødt til å sende noe tilbake, så var ikke helt sikker på hva som var "vanlig" behandlingstid. Men nå vet jeg det, så skal jeg huske det til neste gang. Takker for alle svar! Jeg ventet seks måneder på en CD spiller jeg leverte til reparasjon en gang Riktignok i to omganger. Første gangen jeg fikk den tilbake (etter 4 (!) måneder, fungerte den i ett minutt så jeg leverte den inn igjen rett etterpå). Begge gangene var det delemangel som var problemet. Den var riktignok utenfor reklamasjonstiden, og firmaet jeg leverte den inn til var ikke det samme jeg kjøpte den hos, så jeg godtok det. Grunnen til delemangel var nok også at den var over fem år gammel. Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Hadde min i en uke før den gikk dukken jeg Men alltid kjipt med død elektronikk og lang rep.tid kan jeg tenke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå