Gå til innhold

Test: Fractal Design Define R2 Black Pearl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som det blir en erstatter for mitt Chieftec kabinett som ikke er lydløst i det hele tatt!

Burde jeg kjøpe med noe ekstra når jeg bestiller dette? Som vifter, filter ol.? Eller er det som følger med nok?

Det kommer ganske komplett, men du kan sette inn et par vifter ekstra, uten at jeg anbefaler det.

Lenke til kommentar

Det mangler filter på sidedøren, i topp og bak, men alle unntatt sidedøren skal jo være utblåsning, så det er ikke noe problem.

Det følger bare med 2 vifter, som kan være/er for lite. Selv har jeg 2 vifter i front (120mm), 2 i toppen(140mm), 1 bak (120mm) og 1 i bunn (120mm, du kan også ha 140mm her, men jeg tok ikke sjansen på å bestille det på grunn av lengden på PSU-en min).

Ellers er lukten fra kabinettet litt irriterendes, men jeg tror den begynner å forsvinne nå.

PC-en ble satt sammen for 12 dager siden.

Lenke til kommentar

Ok. Lukten er ikke noe problem, bare den ikke varer evig.

Hva slags komponenter har du i pcn? -jeg satser som sagt på å ha 4-5 harddisker, hovedkort med integrert skjermkort og kjøleribbe som kjøling til cpu.

Tror du det vil holde med de 2 medfølgende viftene da? Og man trenger vel ikke ha noe filter på utblåsing stedene? Det ville kanskje bare gjøre det enda varmere(men også gjøre den mere stille?).

Lenke til kommentar

MB: Asus P5Q deluxe

CPU: Intel E8400 3.0 GHz @ 3.5 GHz

GPU: Sapphire HD 5870

Har 6 HDD'er i kabinettet, men bare 5 av de er i bruk, skjermkortet blokkerer 2 av sata-portene mine på hovedkortet :realmad:

Trenger ingen filter på utblåsnings-stedene nei. Vet ikke om det lager mer støy, men det hindrer hvertfall luft-strømmen litt (tror jeg).

For å være helt ærlig vet jeg ikke om 2 vifter er godt nok for deg, da jeg har aldri hatt en passiv-kjølt PC.

Lenke til kommentar

Ok. Lukten er ikke noe problem, bare den ikke varer evig.

Hva slags komponenter har du i pcn? -jeg satser som sagt på å ha 4-5 harddisker, hovedkort med integrert skjermkort og kjøleribbe som kjøling til cpu.

Tror du det vil holde med de 2 medfølgende viftene da? Og man trenger vel ikke ha noe filter på utblåsing stedene? Det ville kanskje bare gjøre det enda varmere(men også gjøre den mere stille?).

Har den kassa med Noctua NH-U12P og vist det er støy du er redd for så bråker denne mindre enn di viftene som følger med på laveste hastighet og kjøler cpu(AMD Phenom II X4 955 Black Edition @ 3,4Mhz.) mer enn bra nok..

Du kan og bruke vifta som står bak til å dra luft igjennom en Noctua NH-U12P med å labe en kanal i feks. papp mellom vifta og kjøleren..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Det mangler filter på sidedøren, i topp og bak, men alle unntatt sidedøren skal jo være utblåsning, så det er ikke noe problem.

Det følger bare med 2 vifter, som kan være/er for lite. Selv har jeg 2 vifter i front (120mm), 2 i toppen(140mm), 1 bak (120mm) og 1 i bunn (120mm, du kan også ha 140mm her, men jeg tok ikke sjansen på å bestille det på grunn av lengden på PSU-en min).

Ellers er lukten fra kabinettet litt irriterendes, men jeg tror den begynner å forsvinne nå.

PC-en ble satt sammen for 12 dager siden.

Jeg har kun de to standard viftene installert, har 4 HDD en SSD, E8400 med Noctua kjøler og passivt kjølt skjermkort (nVidia G210).

Lenke til kommentar

Er det Noctua UH12P du har? Hvis ja, kan du si hvilke idle-temperaturer du har? Du kan for eksempel bruke Core Temp (versjon: 0.99.6, bruker den selv).

Core #0 og Core #1: 31C

Nå har jo jeg 2 120mm vifter i push/pull setup, det har nok en del å si (begge fra Noctua, men husker ikke nøyaktig hvilken vifte som jeg satte in selv).

Lenke til kommentar

Er det Noctua UH12P du har? Hvis ja, kan du si hvilke idle-temperaturer du har? Du kan for eksempel bruke Core Temp (versjon: 0.99.6, bruker den selv).

Core #0 og Core #1: 31C

Nå har jo jeg 2 120mm vifter i push/pull setup, det har nok en del å si (begge fra Noctua, men husker ikke nøyaktig hvilken vifte som jeg satte in selv).

Har NH-C12P SE14, den med 140mm vifte.

Temperaturene:

[root@valhalla ~]# sensors | grep Temp

CPU Temperature: +26.0°C (high = +60.0°C, crit = +95.0°C)

MB Temperature: +34.0°C (high = +45.0°C, crit = +95.0°C)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flere av disse kabinettene har feilkoblet strømføring i USB kabelen frem til USB portene fremme på fronten av kabinettet. Problemet er at du ikke kommer til å merke dette før du setter inn en USB dings.

Og med feilkoblet strømføring på USB kabelen er det veldig mulig at det du setter inn i porten blir stekt. Det skjedde meg med en ekstern SSD. Den ble stekt og når jeg har bedt Fractal Design erstatte denne later de som jeg ikke eksisterer, selv om jeg har sendt dem den ødelagte disken.

Når kabinettet på toppen av det hele har dårlig lydisolering i forhold til det man helt enkelt kan få til med skikkelige lysisoleringsmateriale (IKKE bitumen), så er dommen klar:

Ikke kjøp dette kabinettet og mer generelt styr klar av Fractal Design siden de gir f... i forbrukerloven om de kan.

Lenke til kommentar

Tja...

Det jeg lærte med støydemping er at alle komponenter må være laget for det. Det å klaske på støymatter hjelper 5dB, altså peanøtter.

Tok opp en 8år gammel western disk for ikke så lenge siden... fytte så den bråkte.

Alt har blitt bedre.

- Viftene er langt stillere idag.

- Chipsetvifta er byttet ut med passiv kjølt

- Diskene bråker omtrent ikke

- Cd spillern er blitt stille selv på full speed

- Strømforsyningene er blitt bedre, og har stillere vifter.

- Prosessor, harddisk og andre ting er blitt langt kjøligere

- Skjermkort har fått bedre kjølere

- Prosessor har fått bedre kjølere

- Luftflyten er bedre

- Det er mindre kort og enheter i kabinettet

... så kabinettet kommer litt sent. Lenge siden jeg satt i en flyhangar...

Hoioioi. Jeg liker ikke å være en av de mange forstå-seg-påere som sirkulerer på dette forumet, men er du klar over hvor mye 5 dB er? Det er en logaritmisk, ikke en linær skala!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Doh. Trodde SATA-porten gikk andre veien, så jeg prøvde aldri.

Vet ikke om noen er interesserte i bilde av kabinettet eller ikke, men legger det i en spoiler uansett.

alnasl.jpg

Takk for bildet, hehe.

Har lett en god stund etter bekreftelse på om Sapphire HD 5870 passer inn i kabinettet.

Testen beskriver plassen med bare "ikke et par centimeter lengre enn 9800GTX."

Fryktelig spesifikt. :p

For det ER Sapphire Radeon HD 5870, sant?

Ligner egentlig ikke på det kortet ut i fra bilder av kortet.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt skjønt kritikken på temperaturene. Det er vel langt under hva som er skadelig såvidt jeg ser, og så lenge man åpner viftehullene så ligger det jo omtrent på nivå med de beste kabinettene?

Bestilte dette kabinettet i går, samt et Core i7 930 system med skjermkortet jeg nevnte er på tur.

Forestiller meg ikke at temperaturen er noe problem, men det gjennstår vel bare å se :p

Angående skjermkort ja, så er jeg litt spent siden kortet jeg har bestilt er på 28.5cm, mens hardware her skriver at 9800gtx er bare akkurat, og dette er vel på 26.7 cm ?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om dette, da R3, vil duge til NAS/DAS maskin?

Blir da ikke snakk om store skjermkort, men heller mange disker.

Høres ut som kabinettet er godt nok lydisolert, men jeg er litt usikker på luftingen.

Jeg har ingen problemer med to 120mm vifter i front, og en bak. Da har jeg riktignok bare fire disker i. Synd det ikke er plass til 140mm vifte et av de stedene da, det gir jo bedre luftflyt for mindre støy.

De største problemet mitt nå er strømforsyningen, som har en vifte som ikke har det helt greit. Den høres jo godt, fordi det ikke er noe støyskjerming mellom den og utsiden av kabinettet, naturlig nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...