Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylle feil - Bensin på Diesel

Kasku

Anbefalte innlegg

Hahahaha...

Fikk nettopp en telefon av en trøtt og oppgitt kompis som har klart å fylle 12 Liter Bensin på en Ford Focus Diesel.

Han sa at han tror det vil gå bra ettersom det nesten var full tank fra før av og 12 liter ikke var så mye.

Han kjørte ca. 1 mil etter dette, uten å høre verken fusking eller annet. Bilen står nå parkert, dette er en firmabil som flere personer bruker, kan det hende at en av kollegaene hans får seg en overraskelse på neste kjøretur?

Haha, ler høyt :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det har så mye å si om tanken nesten var full med diesel, og det "bare" var 12 liter bensin han fylte på. Hadde nok vært værre om han hadde fylt 12 liter bensin på tom tank.

Edit: Leif*

Endret av iKent
Lenke til kommentar

@iKent

Hmm, jaok. Så du tror Bensinen og Dieselen vil blande seg så det ikke har så stor påvirkning?

Jeg sa til han at han burde prøve å holde tanken så full som mulig de neste 100km, så det vil bli mer og mer tynnet ut.

@Indian

Takk, skal si det til han :)

Måtte du skifte filter da du tanket feil?

Endret av Kasku
Lenke til kommentar

Bensin blander seg ikke med diesel, men synker istedenfor rett til bunns fordi bensin er tyngre enn diesel. Er derfor du som regel ikke kan kjøre langt før det går galt. Fylte selv feil på en Skoda Octavia. Hadde 3/4 tank med diesel og fylte 1/4 med Bensin. Kjørte 2 mil før den før den sluknet. Ingen fusking eller noe, den bare daua.

På grunn av innsprøytningssystemet i den bilen så var der ingen skader. kosta meg 3400,-. Da hadde dem skiftet dieselfilter, tappet tanken og fylt på ny diesel.

Hadde dette vært en annen bil hadde det kosta meg mellom 50-70tusen og bilen hadde stått hos dem en måned ifølge skoda selv. Hadde bare trengt å vri på tenninga før den første skaden hadde skjedd. Dem sier jo at dieselmotorer som har smakt på bensin ikke lever like lenge som den normalt ville gjort.

Ingen filterbytte. Jeg fylte 18 liter i en tank på 60 liter. Jeg har også fylte på bensin med vilje når jeg merker at bilen går ujevn i kulden. 2-3 liter på full tank. For litt trygghet tilsatt jeg en skvett med to-takts olje.

Er ikke så dumt med ett filterbytte etter noe slikt uansett.

Lenke til kommentar

Bensin synker ikke i diesel. Jeg kjørte tankvogn i Trøndelag for 32 år siden ag bensin var vår 'konsensfjæner. At skodaen din havarert har nok andre grunner og definitivt ikke fordi bensin og dielsel ikke vil blande seg.

Prøv selv i en kanne.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...