Gå til innhold

[Løst]Begrensninger av aktivering av Windows

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg Windows7 HP i midten av januar.

Jeg har reinstallert PCen ca 4-5 ganger etter det. Ikke spør hvorfor, jeg er bare en liten perfeksjonist.

Da jeg skulle aktivere Windows i går, så gikk det ikke. Jeg måtte ringe den automatiske aktiveringstjenesten og aktivere på den måten. Det gikk. Men det er så tungvint.

Er det begrensninger på hvor mange ganger man kan aktivere?

I så fall er det idiotisk. Produktetet er kjøpt ærlig, da må man vel kunne bruke det som man vil, så lenge det er lovlig. Det står vel ingenting i lisensbetingelsene om hvor mange ganger man kan aktivere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jo for å forhindre at en lisens blir brukt på hundrevis av pcer hvis det først lekker ut.

Men har ikke en PC en unik "kode" ved at verdien av forskjellige komponenter får en sum.

De må da se at det er samme PC som blir aktivert gang på gang.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg Windows7 HP i midten av januar.

Jeg har reinstallert PCen ca 4-5 ganger etter det. Ikke spør hvorfor, jeg er bare en liten perfeksjonist.

Da jeg skulle aktivere Windows i går, så gikk det ikke. Jeg måtte ringe den automatiske aktiveringstjenesten og aktivere på den måten. Det gikk. Men det er så tungvint.

Er det begrensninger på hvor mange ganger man kan aktivere?

I så fall er det idiotisk. Produktetet er kjøpt ærlig, da må man vel kunne bruke det som man vil, så lenge det er lovlig. Det står vel ingenting i lisensbetingelsene om hvor mange ganger man kan aktivere...

Er ikke begrensinger dersom det er den medfølgte gjennopprettings disken du bruker for å reinstallere. Den er forbundet til den PCens ID. Men om du har en fullversion av Win7, er jeg usikker på hvordan det kontrolleres, men tror at det går fint så lenge du ikke installerer på 2 PCer og activere.

Lenke til kommentar
Men har ikke en PC en unik "kode" ved at verdien av forskjellige komponenter får en sum.

De må da se at det er samme PC som blir aktivert gang på gang.

Jo, men MS har satt et tak på ca 10 aktiveringer uansett.

Det finnes en måte for å slippe å ringe inn hver gang, men den funker kun så lenge du aktiverer på samme pc og ikke har byttet ut hovedkortet:

Developing and Testing Using Non–Volume Licensing Editions

In development and testing environments that use retail editions, take advantage of the grace period. For more information about leveraging the grace period, see the section, “Developing and Testing Using Volume Licensing Editions.”

Windows 7 and Windows Server 2008 R2 products acquired through a retail store are individually licensed and are activated in the same way as retail versions of the Windows Vista® and Windows Server 2008 operating systems. Each purchased copy comes with one unique product key, found on the product packaging, which is typed in during the installation of the product. The computer uses this product key to complete the activation after the installation of the operating system is complete. Retail software can be activated either online or by telephone.

In development and testing environments that require activation of retail editions of Windows 7 or Windows Server 2008, perform online activation or telephone activation. The following list describes how to perform telephone activation:

1.Run slmgr.vbs /dti to display the information necessary to complete telephone activation.

2.Run slui.exe 4 to obtain the telephone number for an Activation Call Center in your region.

3. Use the Interactive Voice Response (IVR) system to obtain the CID; then, run slmgr.vbs /atp CID to install the CID. You can store and reuse the CID to reactivate the operating system after rebuilding the computer.

Lenke til kommentar
Skjønte ikke så mye av den siste der, myhken. Dessverre.

Om du ringer inn til MS fra en mobiltelefon og taster den lange koden, får du valget om at MS sender deg aktiveringskoden på SMS eller lese den opp.

Så lenge du skriver den ned, så kan du bruke denne koden hver gang på den aktuelle pcen. Dette fungerer ikke hvis du bytter pc eller hovedkort.

Men kort fortalt kan du altså ringe en gang til MS, få koden, og så kan du aktivere 1000 ganger ved å skrive de tre kommandoene nevnt over (i prinsippet to etter første gang)

Du slipper da å ringe inn noe mer, eller å få feilmelding når du prøver å aktivere over internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...