Gå til innhold

Varmen på min xp 2500+

reyerd

Anbefalte innlegg

Jeg har en xp 2500+ cpu og en GlacialTech CPU-Vifte - Igloo Silent Breeze 462 XP2700+ (19dBA). Asus pc probe viser en temperatur på 45 grader etter flere timer med spilling. Jeg lurer på om noen har erfaring med om dette programmet ikke viser rett temp?

Synes det er litt rart etter allt som jeg har lest her på forumet om dyre kjølere som koster optill 500 kr. og så skal en kjøler til 200 kr, kjøle bedre. Har overklokket til 2,2 ghz med kjøleren og kjørte på 49 grader load. :) Derfor mistenker jeg programmet for å ikke gi meg rett temperatur. :(

Er det noen programm som noen sikkert vet leser av rett temperatur av cpu? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok tempraturen fra northbridge du får opp. Prøv MBM 5 så skal du ikke se bort i fra helt andre tempraturer. Ligger på 52C idle i varmen nå jeg, og det med åpent kabinett og vifter her å der som snurrer på fullt.

Lenke til kommentar

For alt du kan vite kan hverdagen være sånn:

Sensor Current Low High Average

Cpu Int. 55°C 50°C 69°C 56°C

Chipset 49°C 41°C 57°C 48°C

System 25°C 25°C 25°C 25°C

High temp. ble oppnådd i går etter 15min. spilling med Battlefield.

Etter da fikk lydløst system være lydløst system. Her måtte hastigheter på vifter opp. Sommervarmen er skummel for pc'ene våre

Lenke til kommentar

Av erfaring kan jeg si at barton2500 går varm. Har selv en swiftech MCX462PLUS med ei 80mm 19dB pabst-vifte i et chieftech medium tower.

Kjører prosessoren på [email protected], full load med 1 kabinettvifte (i siden av kab gir ca 60-65C..

Her om dagen hadde jeg sidedøra oppe, og glemte å koble på vifta i døra da jeg satte den på, etter ca to timer med jedi knight2 fikk jeg en crash, da jeg sjekket temp i bios var cpu'en oppe i rundt 82 grader!

Hadde selvfølgelig disablet alt av temperature warnings i bios...

Huff...uansett, ingen skade skjedd...

Moral; drit i temperaturene så lenge alt er stabilt.

Lenke til kommentar

Angående temp på 2500+... Har samme vifte som deg, Igloo Silent Breeze, og hos meg ligger idle tempen på ca 43-44 grader når det er varmt ute, etter par timers spilling kryper den opp mot 52-53.

I helga, med overskyet vær og temp på litt under 20 idlet den på 35-37 grader, så jeg tror faktisk ikke asus proben din er helt på jordet.

Jeg bruker forøvrig mbm5 og måler rett på dioden på cpu'en, mens asus probe gir deg temp i cpu socketen, så den viser nok noen grader lavere, men ikke all verden...

Lenke til kommentar

Jeg sjekket tempen i BIOS og den var på 49 grader etter mange timers spilling GTA3 Vice City. MBM5 viste 50 grader.

Dette tallet stemmer gjør det ikke?

Så da har jeg vel ingenting å frykte? :o

Lenke til kommentar

Jeg har en Shuttle XPC og en XP1700 som jeg kjører på 1800mhz (9x200) og den kryper aldri over 48C siden da ville jeg ha hørt det siden alle viftene i datamaskinen speeder opp på full hastighet når jeg overstiger 48C.

Har byttet ut den bråkevifte på CPU men en Zalman 80mm som kjører i silentmode. Jeg har tilogmed sjekket at disse tempraturene er og stole på. Prøvde og ta en Shimmen og plasere et termometer limt fast til CPU kjernen. Var pittelittegrann lavere temp da.

Nok en anbefaling av SN41g2 :D

Lenke til kommentar
Av erfaring kan jeg si at barton2500 går varm. Har selv en swiftech MCX462PLUS med ei 80mm 19dB pabst-vifte i et chieftech medium tower.

Kjører prosessoren på [email protected], full load med 1 kabinettvifte (i siden av kab gir ca 60-65C..

Her om dagen hadde jeg sidedøra oppe, og glemte å koble på vifta i døra da jeg satte den på, etter ca to timer med jedi knight2 fikk jeg en crash, da jeg sjekket temp i bios var cpu'en oppe i rundt 82 grader!

Hadde selvfølgelig disablet alt av temperature warnings i bios...

Huff...uansett, ingen skade skjedd...

Moral; drit i temperaturene så lenge alt er stabilt.

Tør nesten vedde på at du har monter kjølern litt feil. 82c er så godt som umulig med en MCX462 og en 80mm. Selv ikke med 1.9vcore og 2.4Ghz så klarer man å få 82c uten videre. Mulig den står litt skjevt på eller noe.. eller at det er en feil på ribba og den ikke er helt plan under.

Lenke til kommentar
Tør nesten vedde på at du har monter kjølern litt feil. 82c er så godt som umulig med en MCX462 og en 80mm. Selv ikke med 1.9vcore og 2.4Ghz så klarer man å få 82c uten videre. Mulig den står litt skjevt på eller noe.. eller at det er en feil på ribba og den ikke er helt plan under.
Du fikk ikke med deg den biten om at han glemte å koble til vifta! :p

Jeg har en XP2500+ selv som jeg kjører på 11x200Mhz og den har aldri så lenge jeg har hatt den vært over 43 grader. 99% av tiden ligger den på 42 grader maks ved spilling, Seti@home osv. Idle temperaturen er vesentlig lavere, men det er ikke den man henger seg mest opp i.

Jeg bruker MBM5 og jeg har en MCX462B med en 80mm Enermax vifte. Jeg har i tillegg 3 kabinett vifter pluss 2 i psuen. Så det er grei gjennomtrekk i kabinettet mitt. Stille pc? Hva er det? hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...