Kjell75 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hepp, lure på om det er noen her som har erfaringer med Kenko sine teleconvertere!? Endret 4. februar 2010 av Kjell75 Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Hmm interessant...... Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Eller kanskje noen som har erfaringer med andre convertere som virke bra på Pentax og Pentax objektiv!? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Det er tydeligvis få eller ingen som har erfaring med Kenkoo sine telekonvertere ... Hadde du spurt om mellomringene deres istedet Hvilke objektiver har du tenkt å bruke konverter på, og skal du ha 1.4x eller 2x ? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 He he nei mellomringer skakke jeg ha.... Convertern ska brukes på en DA*300mm etterhvert, og skal ha 1,4x eller 1,7x! Trur 2x gir for stort lystap! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 He he nei mellomringer skakke jeg ha.... Convertern ska brukes på en DA*300mm etterhvert, og skal ha 1,4x eller 1,7x! Trur 2x gir for stort lystap! Har ikke Pentax sine egne? Høres for meg tryggest ut. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Dette veit Kjell allerede, men Tom trenger tilsyneltende litt voksenopplæring, nåfr det gjelder Pentax og konvertere. Pentax har i dag kun en konverter i produksjon, nemlig F-1,7X AF. Desverre leveres den kun for hjemmemarkedet. Dette er en genial sak, den gir nemlig AF på optikk uten AF, men i moderne sammenheng har den et begrensa bruksområde, bla. iom. at den ikke gir SDM. Ellers finnes det hele 4 andre Pentax konvertere, men de er alle ute av produksjon, svindyre i bruktmarkedet, og er fullstendig manuelle. --- @Kjell. De Kenko-konverterne som skal støtte SDM, de tror jeg det ble solgt svært få av i norge. Men de finnes i andre fatninger. Så hvis du lurer på kvaliteten på dem, kan det hende du øker sjansene for gode svar hvis du spør mer generelt, altså ikke spesifikt for K-fatning. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hepp, lure på om det er noen her som har erfaringer med Kenko sine teleconvertere!? Jepp, jeg har erfaring! Bruker en 1.4X telekonverter sammen med Nikon 180 mm AF-D f/2.8. Synes objektivet tegner tilfredsstillende skarpt med konverter, og jeg ville trolig ikke kunne skille mellom bilder tatt med og uten. Fungerer med andre ord svært bra, og jeg vet at en del foretrekker Kenko framfor original vare. En av grunnene til dette, er at f. eks. Nikon har ulike konvertere for objektiv med og uten fokusmotor (tror jeg), men jeg mener at Kenko sin (i alle fall den jeg har) kan brukes på begge typene? Ellers vil jeg anbefale å gjøre et søk på foto.no, hvor det ligger en rekke tråder som omhandler nettopp konvertere fra Kenko (og andre produsenter som f. eks. Soligor). Lenke til kommentar
magneska Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 De Kenko-konverterne som skal støtte SDM, de tror jeg det ble solgt svært få av i norge. Men de finnes i andre fatninger. Var inne på thkphoto.com en rask tur. Virker som de uansett ikke lager konvertere til Pentax? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Nei men tror de har noen eldre modeller til Pentax, men ikke i pro serien! Største problemet er at såvidt jeg vet lager ikke Pentax convertere selv heller! Lenke til kommentar
magneska Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Nei men tror de har noen eldre modeller til Pentax, men ikke i pro serien! Største problemet er at såvidt jeg vet lager ikke Pentax convertere selv heller! Akkurat, som f. eks de her! Aner ikke om Pentax lager noen heller! Uansett, lykke til Lenke til kommentar
arela Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har også en Kenko1,4x teleplus pro 300 DG. Bruker den iblandt på mye rart, bla Nikon 180mm. Den funker fint på både manuelle og autofokus objektiver, men ettersom den ikke har cpu, så gir den feil exif data, men eksponeringa blir rett. Nå går det rykter om ei oppdatering av disse til DGX, hvor det ryktes at exif verdiene skal bli riktige (who knows, å hu kares!) Men hva som finnes til Pentax, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 De Kenko-konverterne som skal støtte SDM, de tror jeg det ble solgt svært få av i norge. Men de finnes i andre fatninger. Var inne på thkphoto.com en rask tur. Virker som de uansett ikke lager konvertere til Pentax? Kenko prokonvertere har aldri blitt produsert for K-fatning. Det er jeg rimelig sikker på. 1,5x har, og det er den som skal støtte SDM, men rapportene på det med SDM-støtte spriker litt. Rapportene på optisk kvalitet spriker og i alle retninger. Ikke rart at Kjell er i stuss. Jeg for min del har gitt opp hele greia, og older meg til F-1,7x konverteren. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har og kenko 1.4 til Canon, den funker greit til manuell fokusering med lite tap, dvs jeg ser ikke noe av betydning, og det er vel det de fleste sier, nemlig at kvaliteten er bra. Angående autofokus sliter jeg med å få den til å funke på etpar telezoomer, selv med tapete kontaktpunkter funker den ikke slik som andre mener den burde selv med mindre blenderåpning enn f5.6 Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Angående autofokus sliter jeg med å få den til å funke på etpar telezoomer, selv med tapete kontaktpunkter funker den ikke slik som andre mener den burde selv med mindre blenderåpning enn f5.6 Tor At autofokus ikke virker på objektiver med mindre blender enn f/5,6 bør ikke komme som en overraskelse. f/5,6 er maksimum som kameraeprodusentene garanterer. I meget godt lys, så kan det være at en er heldig og får autofokus med 1,4x converter og f/f5,6 på objektivet. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Angående autofokus sliter jeg med å få den til å funke på etpar telezoomer, selv med tapete kontaktpunkter funker den ikke slik som andre mener den burde selv med mindre blenderåpning enn f5.6 Tor At autofokus ikke virker på objektiver med mindre blender enn f/5,6 bør ikke komme som en overraskelse. f/5,6 er maksimum som kameraeprodusentene garanterer. I meget godt lys, så kan det være at en er heldig og får autofokus med 1,4x converter og f/f5,6 på objektivet. Jeg er klar over det forholdet, men ved å tape 3 av kontaktene på kenko'en skal den ikke oppdages av kameraet. Flere får det til å funke, men ikke jeg. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg er klar over det forholdet, men ved å tape 3 av kontaktene på kenko'en skal den ikke oppdages av kameraet. Flere får det til å funke, men ikke jeg. Tor Bor de de på en kant av planeten hvor lysforholdene er en del bedre? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Å her nede i den mørke svarte dalen må man ha lyssterk optikk...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå