Isbilen Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) I fjor høst kjøpte jeg meg ny PC. For å gjøre en lang historie kort, ble den i stedet for det mer moderate skjermkortet jeg hadde bestemt meg for, levert med et XFX GTX295. Ikke meg imot, men jeg var litt bekymret for om Tagan-PSU-en på 680W skulle klare biffen. Inntil nylig har det gått bra, men for et par dager siden fikk jeg beskjed om at skjermkortdriveren var omstartet, noe jeg kjenner igjen fra sist en PSU tok kvelden her i huset. I dag ville ikke Win7 starte fra sleep-modus, og etter litt fikling med av- og påknapper fikk jeg beskjed fra bios om at et overklokkingsforsøk var mislykket (ikke tilfelle, men jeg mener å huske jeg har justert minnet til å kjøre på fabrikkspecs). Disse tingene får meg til å mistenke at strømforsyningen har vært for liten fra dag en, og at det jeg merker nå er symptomer på at den begynner å ta kvelden. Det har aldri vært noen som helst problemer med denne PC-en til nå. Andre specs: Intel Core i7-950 Corsair 12GB XMS DDR3 1600MHz CL9 Asus P6T Deluxe V2 En eller annen WD-harddisk (black) på 1 tera Endret 1. februar 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Litt merkeleg siden systemet har litt å gå sjølv med 100% Load, Her har du link til med watt usage på 295 Guru3d Men trulig kan du har riktig med at det er PSU-en som er problemet. Endret 1. februar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Det kan jo hende at den rett og slett er dårlig, at den burde klart det. Men jeg mener å huske at 680W er akkurat på, eller like under, det anbefalte minimum på esken til skjermkortet. Da skal det nok ikke mye til for at det skranter. For ordens skyld har jeg utgaven med ett printkort. Et annet spor jeg har å gå på er at jeg her om dagen fikk Mass Effect 2. Det går aldeles strøkent, men jeg kan forestille meg at det krever sitt. Kanskje det pisker skjermkortet høyere enn noe jeg har kjørt tidligere. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Tagan leverer høy kvalitet, men for å vite om den kan klare det må vi vite hvor mange amps det er på 12 v railene. Er ikke bare antall watt det kommer an på Har du en link? Men om i7 tar ca 130 watt, gtx 295 tar max 285 watt så tar ikke resten av systemet all verdens, så den budre klare det. Selvom det ikke er anbefalt å belaste PSUen for mye over tid. Endret 1. februar 2010 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Det er denne: http://www.hardware.no/artikler/tagan_supe...680-u33ii/70647 I tillegg til nevnte oppsett kjører jeg tre vifter på tolv og en på åtte centimeter, type Noctua. Endret 1. februar 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Ser ut som den har delte 12 v rails, og den har høy ampere så den burde nok ha klart det. Kan ha vært fabrikasjonsfeil på den eller overspenning... Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Tenkte meg det er Tagan Piperock II 680W siden det er den einaste eg kjenner til fra Tagan serien på 680W Vist det er den strømforsyningen han har. link Edit: feil strømforsyning Endret 1. februar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Nå har det ikke skjedd mer enn et par ting, så det kan for all del hende det ikke er noe i veien i det hele tatt. EDIT: Hvor mange ampere burde det vært? Endret 1. februar 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå