Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan skrive et kåseri?

Anbefalte innlegg

Heisann,

vi fikk en skoleoppgave der vi skal skrive et kåseri, med 'det å inngå et ekteskap' som hovedtema.

Problemet er at jeg aldri har skrevet et kåseri før, og vet lite om hvordan dette gjøres. Er det noen som har noen råd, eller tips til hva jeg bør ha med/hva jeg bør unngå? Skal jeg bare skrive det som en dagbok, men gjerne med en tvist av ironi?

Jeg er helt tom her, håper noen kan komme med litt tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

• Kåseri er en tekst som er rettet mot en spesiell hendelse eller ting, den kan være morsom, trist osv.
  • de viktigste virkemidlene er: humor, overdrivelse, ironi og sarkasme
  • å fremme et synspunkt på en humoristisk måte.
  • Slutten og hoveddelen har en sammenheng med at på slutten går kåsøren tilbake til poenget som han hadde i hoveddelen.
  • I hoveddelen av kåseriet prøver kåsøren å framstille emnet eller saken på en uhøytidelig måte, gjerne sett fra ulike vinkler.

Humor = noe som er morsomt

Overdrivelse = en sak som er liten som blitt gjort stor

Ironi = Noe man sier som man ikke mener

Sarkasme = Spydig ironi

http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=2534

Lenke til kommentar

Kåseri er veldig artig å skrive. Her kan man slippe seg løs og tale rett fra levra. En annen viktig ting ved kåseri er at man må skrive slik at folk kjenner seg igjen. Eksempelvis om hvor irriterende det er med snømåking eller om alpinsenterenes vandte gang i hektiske vintermåneder, siden vi er midt i vintersesongen.

For å skape et friskt pust av et kåseri, så kan jeg anbefale å hente litt inspirasjon fra Otto Jespersen fra de gode gamle dager i underholdningsprogrammet Torsdagsklubben.

Lykke til. :)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...