Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til matematikk, ligning...

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med denne oppgaven...!!

Produksjonen av en vare er beregnet utgiftsmessig til

U(x) = 30000 + 25x + 0.2x2 hvor U er utgifter og U(x) er samlede utgifter for en produksjon av antallet x produserte enheter.

Bedriften regner med å kunne selge denne varen for 200 kroner pr. stk

a) Det er satt som mål at produksjonen skal gå med overskudd. Hvor mange enheter må

produseres og selges for at dette målet skal innfris ?

b) For hvor mange produserte og solgte enheter er fortjenesten maksimal , og hvor stor er da

fortjenesten?

:ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du mener:

U(x) = 30000 + 25x + 0.2x^2

"^2" er vanligere skrivemåte for opphøyd i 2.

Så er neste spørsmål. Har du skjønt formelen og oppgaven?

Formelen angir hvor mye det koster å produsere noe.

Hvis man produserer 0 enehter så vil det koste deg:

U(0) = 30 000 + 25*0 + 0,2*0^2 = 30 000. Dvs man har en oppstartskostnad for produksjon som er 30 000.

Dersom man produserer 1 enhet:

U(1) = 30 000 + 25 + 0.2 = 30 025.2. Dvs det koster over 30 000 å produsere en enhet.

Men dersom du produserer 2 enheter:

U(2) = 30 000 + 50 + 0.8 = 30 050.8. Dvs det koster ca 15 000 å produsere hver enhet.

Du må finne grenseverdien hvor det koster 200kr å produsere hver enhet. Man ser med en gang at tallet er et sted over 30 000/200=150.

Videre vil du se at dersom du gjør X for stor vil det bli dyrere å produsere produktet (pga 2.gradsleddet). Du må finne grenseantallet her.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt rett at det er opphøyd i 2. Jeg sakset oppgaven fra et word dokument og glemte helt å sette ^ tegnet for oppøyningen...

Vi bruker et program som heter mathcad og skal løse denne oppgaven grafisk, men jeg får bare frem en kurve som stiger til det uendelige, så en eller annen plass setter jeg formelen opp helt feil... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...