Gå til innhold

Hvis man tar studiekompetanse etter 23/5-regelen, har videregående noe å si?

Windoge

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ta studiekompetanse da jeg snart går under 23/5-regelen. Fikk stryk i et allmennfag på grunnkurs, men fikk fritak i dette, noe som gjorde at jeg allikevel fikk 2 fagbrev etter 4 års læretid. Spørsmålet er om jeg trenger å ta opp dette faget når jeg tar studiekompetansen etter 23/5-regelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette faget er blant de fagene som kreves for å få studiekompetanse etter 23/5-regelen må du nok enten søke fritak (og det er det tvilsomt at du får godkjent, med mindre det er snakk om nynorsk og du er fremmedspråklig) eller ta det opp.

Hvilket fag er det? Du klarer jo garantert å stå i et førsteklassefag om du jobber litt med det.

Lenke til kommentar

Men når man ser på kravene til studiekompetanse etter 23/5-regelen står det ingenting om at man må ha fullført videregående. Det eneste som står er at man må ha noe yrkeserfaring.

Har lyst å søke fengselsskolen på sikt, og må derfor ta opp engelsk, norsk og samfunnsfag på studiekompetansenivå, og jeg oppfyller kravet om yrkeserfaring når det kommer til 23/5-regelen og fengselsskolen. Alt jeg mangler er de 3 fagene som jeg må ta opp på studiekompetansenivå.

Faget jeg strøk i på grunnkurs var matte, og lurer derfor på om jeg ta opp dette faget for å i det hele tatt kunne få begynne med de 3 studiekompetansefagene?

Men hvis du er usikker Herr Brun, ville jeg satt pris på om noen som er sikker i sin sak kan svare.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Men når man ser på kravene til studiekompetanse etter 23/5-regelen står det ingenting om at man må ha fullført videregående. Det eneste som står er at man må ha noe yrkeserfaring.

Har lyst å søke fengselsskolen på sikt, og må derfor ta opp engelsk, norsk og samfunnsfag på studiekompetansenivå, og jeg oppfyller kravet om yrkeserfaring når det kommer til 23/5-regelen og fengselsskolen. Alt jeg mangler er de 3 fagene som jeg må ta opp på studiekompetansenivå.

Faget jeg strøk i på grunnkurs var matte, og lurer derfor på om jeg ta opp dette faget for å i det hele tatt kunne få begynne med de 3 studiekompetansefagene?

Men hvis du er usikker Herr Brun, ville jeg satt pris på om noen som er sikker i sin sak kan svare.

Det jeg mente var at hvis det faget du strøk i på grunnkurs var et av de fagene som kreves for å få studiekompetanse etter 23/5-regelen (du må nemlig dekke visse fagkrav), så vil du måtte ta det opp.

Matte er et av fagene som må dekkes for å få GENS etter 23/5-regelen. Jeg vil tro du dermed enten må ta det opp, eller søke om å bli fritatt fra det kravet, da jeg ikke tror at fritak fra enkeltfag for å få fagbrev gjelder "universelt".

Samordna opptak er for øvrig tilgjengelig på mail og telefon. Jeg ville hørt med dem om det er mulighet for å bli fritatt fra kravet om matematikk, det er bare de som kan gi deg et 100% sikkert svar.

Edit: Og nei, du må ikke ta opp matte for å få lov til å ta de andre studiekompetansefagene som privatist. Men du må stå i matte for å få studiekompetanse etter 23/5-regelen.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg skal ta artium etter 23+5 reglen fra høsten av, og det jeg har fått høre er at man blir innkalt til en kompetansevurdering før skolestart, hvor man enten kan få bestått deler av et fag eller hele om man enten har bestått det fra før eller har basiskunnskaper nok til at man får bestått av dette.

Nå har ikke jeg noen fag som alt er bestått, men ingen jeg har snakket med har vært veldig interessert i akkurat dette heller, så på meg virket det som slike ting avgjøres ved denne komptansevurderingen.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at hvis det faget du strøk i på grunnkurs var et av de fagene som kreves for å få studiekompetanse etter 23/5-regelen (du må nemlig dekke visse fagkrav), så vil du måtte ta det opp.

Matte er et av fagene som må dekkes for å få GENS etter 23/5-regelen. Jeg vil tro du dermed enten må ta det opp, eller søke om å bli fritatt fra det kravet, da jeg ikke tror at fritak fra enkeltfag for å få fagbrev gjelder "universelt".

Samordna opptak er for øvrig tilgjengelig på mail og telefon. Jeg ville hørt med dem om det er mulighet for å bli fritatt fra kravet om matematikk, det er bare de som kan gi deg et 100% sikkert svar.

Edit: Og nei, du må ikke ta opp matte for å få lov til å ta de andre studiekompetansefagene som privatist. Men du må stå i matte for å få studiekompetanse etter 23/5-regelen.

Så selv om jeg bare har planer om å ta opp engelsk, norsk og samfunnsfag på etter 23/5-regelen, så må altså matten fra grunnkurs være bestått for at disse fagene skal telle?

Lenke til kommentar

Hvordan reglene spesifikt for fengselskolen er. Trenger du generell studiekompetanse, eller trenger du bare disse tre fagene? Trenger du bare disse tre fagene (men ikke studiekompetanse), så trenger du ikke ta opp matte. Jeg vil tro det er tilfelle.

For studier som krever generell studiekompetanse (altså så godt som alle andre enn fengselskolen) må du ta opp matte.

Lenke til kommentar
Hvordan reglene spesifikt for fengselskolen er. Trenger du generell studiekompetanse, eller trenger du bare disse tre fagene? Trenger du bare disse tre fagene (men ikke studiekompetanse), så trenger du ikke ta opp matte. Jeg vil tro det er tilfelle.

For studier som krever generell studiekompetanse (altså så godt som alle andre enn fengselskolen) må du ta opp matte.

Ordrett fra hjemmesiden til Fengselsskolen:

Som et minimum kan søkere likevel være kvalifisert ved å tilfredsstille generell studiekompetansenivå i fagene norsk, engelsk og samfunnslære. I tillegg må søkere uten komplett studiekompetanse dokumentere relevant praksis.

Jeg lurer på om jeg derfor kan gå rett på de 3 fagene, eller om jeg faktisk må ta opp faget jeg ikke bestod på grunnkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...