Gå til innhold

Sekskjerneprosessorer utover våren


Anbefalte innlegg

Den har de i så fall holdt ganske hemmelig. Har du noen kilder på det?

Jeg burde påpekt at det er et dyrt alternativ i form av Xeon DP.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_futur...2_.2832_nm.29_2

 

Enkel-socket 32nm quad har jeg ikke hørt noe om annet enn ønsker.

 

EDIT: Alle dere tre over oppgir feil lenke, det er trolig noe fuck i forumet.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/2...Technology.html

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det virker bare helt urealistisk at vi ikke skal ha noen quad hverken på 1156 eller 1366. det snakkes heller ikke om 6 core 1366 utenom extreeme edition.

 

så det er på tide med en liten profeti :) vi ser et bra utvalg av 32 nm Quads til begge sockets. + 6 cores til 1366 og kanskje til 1156

 

Det er et marked for det så det BLIR OG KOMME.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Så lenge Intel selger 45 nm quad core i5 og i7 så bra som de gjør så lanserer de nok ikke noe 32 nm i det sjiktet. De skal jo "maksimere" avkastningen på den plattformen. Og markedet for 45 nm og 32 nm er nøyaktig det samme, så enhver "profittemaksimere" starter ikke med "kannibalisme" om han ikke må økonomiske grunner.

 

Faktisk er den beste måten å få Intel til å komme med nye produktserier å la være å kjøpe Intel.

Lenke til kommentar

Etter hvert som Intel får flere produksjonslinjer lagt om fra 45 til 32 nm så vil de sikkert lansere 32 nm firekjerner også. Men får å unngå at salget av 45 nm firekjerner skrumper inn fordi folk venter på 32nm utgaven så har de holdt tett om den.

 

Xeon DP (LGA1366) firekjerne 32nm er så vidt jeg har skjønt 6-kjerner med 2 avslåtte kjerner, derav samme kodenavn som sekskjernen "Gulftown".

 

Det skal vist komme to desktop 6-kjerner fra Intel:

Core i7-980 XE 3,33 GHz (3,6 GHz) 130W 16. mars 2010 999$

Core i7-970 3,2 GHz (3,33 GHz) 130W 3. kvartal 2010 562$

Kilde: Wikipedia

Lenke til kommentar
Core i7-970 3,2 GHz (3,33 GHz) 130W 3. kvartal 2010 562$

Blir en fin oppdatering til arbeidsstasjonen min som har en Core i7 920... :)

 

Tipper at det kommer flere prosessorer til LGA1366 med seks kjerner ut over året. Tror også det kommer 32nm Westmere prosessorer med fire kjerner. Hvis de alikevel skal lansere Xeon DP prosessorer med fire kjerner på 32nm... Prosessorene er tross alt nesten identiske.

 

Det som er interessant er at det Gulftown med seks kjerner på 32nm faktisk er mindre i størrelse enn 45nm Bloomfield med fire kjerner.(263mm2 vs. 240mm2)

 

Lynnfield på LGA1156 derimot tror jeg nok forblir på 45nm frem til lanseringen av Sandy Bridge i første kvartal av 2011.

Lenke til kommentar
Etter hvert som Intel får flere produksjonslinjer lagt om fra 45 til 32 nm så vil de sikkert lansere 32 nm firekjerner også. Men får å unngå at salget av 45 nm firekjerner skrumper inn fordi folk venter på 32nm utgaven så har de holdt tett om den.

 

Du har klart rett i dette, men de faser nok inn produksjonslinjene også i betydelig grad basert på maksimalisering av økonomisk utbytte på den enkelte produksjonsteknologi. Derfor kan innfasing fort variere med en god del måneder avhengig av konkurransesituasjonen i ulike delmarkeder.

 

I dagens situasjon har ikke Intel behov for å stresse innfasingen av 32 nm over hele fjøla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...