Gå til innhold

Sekskjerneprosessorer utover våren


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg tenkte på om Intel hadde annonsert 4 kjerne 32nm desktop varianter.

 

ei liste fra wiki, noen av disse må da funke fint på X58??

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=345955

 

Alle er jo i 56xx serien, de beregna for hovedkort med 2 cpu slotter. Dvs. de blir ganske dyre.

De vil muligens kunne fungere i et singleslot kort også, men da må du ha ha en BIOS som kan trikse det til.

 

Har forresten EVGA lansert dissa X58 dual-slot korta sine enda ?

(SuperMicro & Tyan har jo X58 med to cpu slotter, men det er jo ikke mulig å klokke med de BIOS'ene...)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv bruker jeg maskinen mest til surfing og spilling. De fleste spill idag og de fleste en stund fremover har godt av kjappere kjerne heller en flere.

 

Om ikke cpu produsentene finner på noen måte og kjøre en process på flere kjerner eller om ikke software utviklere begynner og lage programmene for fler kjerner så blir jo ikke forskjellen så veldig stor.

 

I dag så er vel den "beste" gamer CPU'n AMD 945 BE om en tar pris/ytelse bland de beste for spilling.

 

Å joda, gamere får nok god nytte av flerkjerner også :

 

*Kjerner kan dedikeres til enkeltoppgaver og koden optimaliseres, feks :

Kjerne 1 : Artificial Inteligence.

Kjerne 2 : 3D rendering engine.

Kjerne 3 : Physx / Havoc fysikk simulering

Kjerne 4 : Audio , Synkronisering av prosseser og mm.

 

Spillmarkedet har vært i en kraftig utvikling de siste årene og det har blitt langt mer normalt å benytte seg av flere kjerner, spill som feks Supreme Commander er et av disse hvor man merker en stor forskjell mellom 1 og 2 cpu og skalerer bra oppover.

Lenke til kommentar
Ja det blir spennende å se om AMD kommer med noe som kan true gulftown på både ytelse og overklokking! Da kan det bli spennende :D

Det blir neppe de sterkeste punktene til Phenom X6. Det sterkeste punktet blir trolig ytelse per krone. Regn med at man kan få tak i den rimeligste Phenom X6 til omtrent halve prisen av Intels 980XE. Hvis Phenom X6 1035 kan gi f.eks 80% av ytelsen til 980XE til 50% av prisen så blir det et røverkjøp.

 

Håper AM3 socketen varer litt lenger før den utfases helt...

AMDs neste generasjon prosessorer, Bulldozer, kommer til AM3-sokkelen i 2011. Regn derfor med at AM3 kommer til å leve i beste velgående både i 2011 og 2012. Kanskje 2013 også.

 

Tror AMD kommer for fult i år siden de har større resurser etter forliket med Intel og mindre tap enn ventet. Samtidlig har smøringen fra Intel blitt stoppet opp!

Produktsituasjonen snur ikke på femøringen når økonomien får en dytt. Det tar lang tid og mye penger å utvikle nye prosessorarkitekturer og oppgradere prosessutstyr. AMD har holdt på med neste generasjon i mange år. Bulldozer og Bobcat blir lansert i 2011. Det blir den største endringen de gjør siden K7->K8 (Athlon XP -> Athlon 64) så det er veldig mye forventninger til 2011. I år blir det trolig bare mindre justeringer: 4->6 kjerner, nye brikkesett, noen mindre hastighetshopp og priskutt.

 

håper det da ikke er noen kombinert GPU/CPU hvis det er det du tenker på. Det kan de spare til budsjettmodellene spør du meg...

Det gjør de også. LGA1366 støtter ikke integrert GPU og Gulftown får ikke noen annen sokkel enn LGA1366.

 

Dette er bare tull. "Ingen" har bruk for 6-kjerner på lap-toppen eller arbeidsstasjonen per i dag.

Selv om ikke du eller majoriteten har bruk for det så finnes det mange som har bruk for det. Heldigvis kutter de ikke ut variantene med færre kjerner. Valgmulighet er bra!

 

det kommer vel endel Xeon 6 core til 1366, vil ikke disse være kompatible?

Jeg regner det som ganske sikkert at de vil være kompatible.

 

Selv bruker jeg maskinen mest til surfing og spilling. De fleste spill idag og de fleste en stund fremover har godt av kjappere kjerne heller en flere.

Jepp, det er et viktig poeng. Men når singeltråd-ytelsen går fremover i sneglefart så forbedrer man heller det som er nest mest effektivt: flertrådytelsen.

 

Ikke alt lar seg parallellisere effektivt uansett hvor mye penger man bruker på det, mens andre ting er både enkelt og billig å parallellisere effektivt. Utfordringen går ut på å få programmerere til å utnytte potensialet der det er størst og billigst, samt å flytte grensene for effektiviteten av parallellisering.

Lenke til kommentar

Ifølge det jeg kan skjønne så vil 960T x4 ha en TDP på 95W, kjørende på 3,3GHz og etter alt å dømme muligens være en Thuban 6 kjerne originalt med 2 kjerner deaktivert?

 

Denne lave TDPen og den potensielle muligheten for at denne chippen har 2 kjerner som kanskje fungerer fint, gjør bare AMDs linup enda mer interessant. Hvis den klokker bra vil den være svært tiltalende for mange og deriblandt meg. Så hvis alt går som det ser ut til blir det nok denne i neste oppgradering for min del.

 

Det som gjensår å se er vel bare litt på prisen, noe jeg egentlig føler meg ganske trygg på kommer til å bli ganske latterlig hyggelig. Og også om den er med ulåst multiplikator. Hvis det blir slik tror jeg dette kommer til å bli en knall prosessor med stor suksess. Bare tenk på den dealen du får for sikkert godt under 2k.. :thumbup:

Lenke til kommentar

den andre elgen: Hovedkort med LGA1156 (for i3, i5 og noen i7) har per i dag ikke noe offisielt veikart til mer enn 4 kjerner. Dvs. 45nm firekjerner (lynnfield) og 32nm dobbeltkjerner (Clarkdale).

 

Men det skulle ikke forundre meg om Intel likevel lager en 32nm firekjerne (krympet lynnfield + GPU). De ønsker nok å holde disse planene hemmelige inntil lageret med 45nm lynnfield er krympet og flere produksjonslinjer er konvertert fra 45 til 32 nm.

Lenke til kommentar

uansett hva som kommer så er det alltid noen som har bruk for det.

 

hvis nå 6 kjerner skulle komme , hva så ?

 

hvis det ikke kommer , hvilke andre alternativer har man for å få den samme ytelsen ( rent teoretisk) ?.

 

hva er billigst en cpu med 6 kjerner eller 2 cpuer med 3 tjerner eller 3 cpuer med 2 tjener ?

dette også ren teoretisk

 

poenget mit er om det er billigere med en ( eventuelt noen få) CPU(er) med mange kjerner eller mange CPUer med få kjerner ?

 

jeg ville jo tro at det er billigere å produser mange cpuer med få kjerner ( som mange bruker ) en det å lage CPUer med mange kjerner ( som få bruker ).

 

men så kommer det med hovedkortene inn.

et hovedkort med plass til mange CPUer ( med få kjerner ) eller et hovedkort med plass til none få CPUer ( med mage kjerner ). hva blir da billigst - eller mest lønnsomt ?

Lenke til kommentar

Flere CPUer = Langt mer avanserte og større hovedkort, du bruker mer plass på Waferene rent produksjonsmessig, og de må bruker mer silisium.

 

Å ha FLERE prosessorer er nok derfor langt mindre gunstig med tanke på produksjonskostnader. Samt noe dårlieere skalering enn hvis kjernene sitter på samme CPU.

 

Hovedkort med flere prosessorer blir betydelig mer avansert, mens de forblir uforandret når du øker antall kjerner.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Intel gjorde et smart triks med blant annet Core 2-serien. De "limte" sammen to dobbeltkjerner (billige å produsere) på samme prosessorsokkel. Dermed fikk de både rimelige produksjonskostnader og rimelige hovedkort med én sokkel.

 

AMD kommer til å bruke det samme trikset i år når 12-kjerne Opteron lanseres. Det er snakk om to 6-kjerner som deler sokkel.

Lenke til kommentar

Vel, Intels løsning (2*2 kjerner på samme sokkel, Core 2 Quad-serien) var spesielt negativt på ytelsen fordi kjernene kommuniserte seg i mellom via FSB. FSB er svært mye tregere enn det intern kommunikasjon kan være. Det samme gjelder Pentium D-serien og Pentium 4 EE.

 

AMDs løsning (2*6 kjerner på samme sokkel) er derimot ikke så negativt på grunn av at hver av 6-kjernene har hver sine 2 minnebusser og kommuniserer seg i mellom via HTT-buss. Dvs. MYE bedre båndbredde både internt og totalt eksternt. Men det er fortsatt ikke like bra som en hypotetisk "ekte" 12-kjerne med 4 minnebusser og noe raskere enn HTT intern kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Satser på at min i7-860 varer ut 2011 og vel så det. Hadde en uklokket E6600 som i grunnen fortsatt tjente meg helt fint, men hadde lyst på noe nytt, hehe. Er vel også uklart det med 6-kjerne til LGA1156 også, men det tenker jeg ikke så mye på i grunnen.

 

Men hadde vært slafs med en sånn til å kjøre F@H på da. :ph34r:

Lenke til kommentar
Det er kanskje rimelig og tenke at AMDs HTT teknologi vil hjelpe mye her da. Siden dette hovedsaklig går på effektiv kommunikasjon mellom kjerner/prosessorer?

Både AMDs prosessorer og Intels Core i7-serie vil gjøre det bra på grunn av god intern kommunikasjon og integrerte minnekontrollere.

 

Er vel også uklart det med 6-kjerne til LGA1156 også, men det tenker jeg ikke så mye på i grunnen.

Jeg tror det er lite sannsynlig på grunn av "bare" 2 minnebusser på deling på 6 kjerner, samt produktplasseringen til LGA1156 (mainstream) vs LGA1366 (high end desktop).

Lenke til kommentar

Det ser ut som om det beste tipset (mtp. mye prosessorkraft) er å vente.

 

-32nm fire-kjerne fra Intel i mai.

-sekskjerne fra Intel i april.

-sekskjerne fra AMD i mai/juni.

 

Det er ikke umulig at Intels sekskjerner blir en Gallatin som gjør at jeg trolig går for en rimelig firekjerne og heller tar neste hopp opp på åtte om et år eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...