fredrik-fyksen Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hei! Jeg har akkuratt kjøpt meg ny stasjonær, den har 2 x 1TB disker. Resten av datamaskinens deler er urelevante med tanke på at alt av drivere o.l. fungerer utmerket. Jeg har kjørt xubuntu i 3 år, og er kjempefornøyd med oppsett, kjapphet. Som sagt er diskene 2x1 TB, prøvde meg litt frem i går og partisjonerte 40GB mountet til "/" 40 gb holder for mitt behov på /, men hvordan setter jeg opp så diskene automagisk blir mounted bare til "vanlige" lagringsdisker? Skal jeg partisjonere de i installen, kan jeg gjøre det etterpå? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Av vane ordner jeg alt av de viktigste partisjonene under installasjonen (/, /home, etc) og så ordner jeg resten etter installasjon. Evt kan du sette opp resten av partisjonene og så sette dem som "ikke bruk" i partisjonsprogrammet. For at dem skal bli automatisk mountet for hver oppstart må legge dem til i fstab filen. Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Av vane ordner jeg alt av de viktigste partisjonene under installasjonen (/, /home, etc) og så ordner jeg resten etter installasjon. Evt kan du sette opp resten av partisjonene og så sette dem som "ikke bruk" i partisjonsprogrammet. For at dem skal bli automatisk mountet for hver oppstart må legge dem til i fstab filen. Jepps, har ingen problemer med og formatere igjen idag, bare testet litt i går. Men hvordan ville du montert systemet opp? 40 gb på / og mye på /home? Har du en guide om hvordan man mounter opp i fstab? Aldri gjort det før, men kan sikkert på googlet det opp i kveld Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Fstab Kan jo være like greit å sette opp alle partisjoner under installasjon også, så slipper du å styre med fstab. Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Fstab Kan jo være like greit å sette opp alle partisjoner under installasjon også, så slipper du å styre med fstab. Men hvordan setter jeg de opp under installasjon, så de mountes automatisk som vanlig lagringsdisker? Altså ikke som /, /home? Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 I dette bildet setter du harddisken du vil ha som lagring til: /media/lagring (eller et annet navn /media/whatever) Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 I dette bildet setter du harddisken du vil ha som lagring til: /media/lagring (eller et annet navn /media/whatever) Ahh, da skjønner jeg Så jeg kan mounte de opp som hva jeg vil i partisjons bildet, så lenge det står til /media.. Da blir det 40 gb til / og 1000 til /media/data1 og 1960 gb til /media/data2 Lenke til kommentar
GorgonVaktmester Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Her partisjoneringen jeg bruker på min laptop: / 2048 Primary Swap 2048 /boot 210 /tmp 2048 /usr 10240 /var 1024 /opt 210 /home Det som måtte være igjen av disken Med fstab kan du mounte andre disker hvor du ønsker det. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Mitt oppsett. / = 10gb og 3,7gb brukt swap = 2gb /home = 260gb av en 320gb disk to tomme partisjoner for distro testing Winows 7 montert som /home/win7 Mine dokumenter montert som /home/7docs Videodisken montert som /home/mediadisk Dette setter jeg opp når jeg installerer Ubuntu i partisjoneringsdelen. atlef. Endret 1. februar 2010 av atlef Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Takker for bra svar Mounted opp de 2 diskene til: /media/data1 /media/data2. Fikk ikke skrevet til de, så kjørte jeg sudo chown [brukernavn] /media/data1 Fikk ikke skrevet til de, så kjørte jeg sudo chown [brukernavn] /media/data2 LØST! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå