Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Voldsoffererstatning etter rettsak.

Drittsau

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har ett par spørsmål som jeg håper noen kunne hjulpet meg litt med. Først litt info. I september i 2009 ble jeg slått ned bakfra av en eller annen idiot i minibankkø i Oslo sentrum. Det hele endte opp på sykehuset med 14 brudd i kinnbeinet, 3 brudd i nesa og 2 brudd i orbitalgulvet hva nå enn det er. Manglet følelse i kinnet i nesten halvt år før jeg fikk den tilbake.

Anyroad, siden han som slo meg ikke var den lureste kniven i skuffa og faktisk brukte minibanken rett før meg så har politiet nå ferska denne personen ved hjelp av logger i minibanksystemet. Han har tilstått hos politiet og det blir rettsak om ett par måneder. Advokaten min sa jeg kunne få alt fra 30-50 000 i erstatning for tort og svie, i tillegg til dette kommer tapt arbeidsinntekt fra jeg var syk samt diverse utlegg jeg har hatt.

Og her kommer cluet, pappa mener at for en del år tilbake så var det slik at gjerningsmann betaler i eget tempo, dvs har han ikke penger så får ikke jeg penger heller. Syns helt ærlig det hørtes litt drøyt ut at jeg kansje må vente flere år før jeg ser noe til pengene. Syns det høres mye mer logisk ut at denne personen blir evt satt i gjeld og så får jeg pengene og han må nedbetale gjelda si.

Er det noen som vet 100% sikkert hvordan dette foregår?

Takk på forhånd for alle kloke svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fyller ut et krav om voldsoffererstatning etter at du har fått en rettkraftig dom på dette. Din bitandsadvokat kan hjelpe deg med dette, det er derfor du har oppnevnt bitandsadvokat.

Voldsofferertatning kom 1. april 75,slik at alle saker før 1. januar 75 er ikke med i ordningen.

Edit:Glemte link:

http://voldsoffererstatning.no/index.php?lang=nor&id=8

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Du fyller ut et krav om voldsoffererstatning etter at du har fått en rettkraftig dom på dette. Din bitandsadvokat kan hjelpe deg med dette, det er derfor du har oppnevnt bitandsadvokat.

Voldsofferertatning kom 1. april 75,slik at alle saker før 1. januar 75 er ikke med i ordningen.

Edit:Glemte link:

http://voldsoffererstatning.no/index.php?lang=nor&id=8

Mulig jeg ordla meg litt feil i overskriften eller så har du faktisk rett. Jeg er fullt klar over at man kan søke om voldsoffererstatning, men jeg trodde den kun gjaldt i saker hvor det ikke finnes gjerningsmann? Altså i saker der gjerningsmann er ukjent eller at saken ikke er oppklart. Jeg ser liksom ikke helt hensikten med at staten (voldsoffererstatningskontoret) skal betale meg min erstatning når gjerningsmannen faktisk er tatt. Jeg er ganske sikker på at det jeg sier stemmer men skyt meg om jeg tar feil.

Mitt spørsmål er som følger, OM gjerningsmann ikke betaler pga han ikke har penger, hva i all verden skjer da? Får han rettet ett krav mot seg? Betaler voldsofferstatningskontoret dette og så får han gjeld til dem isteden for til meg? La ut dette spørsmålet på ett annet forum også og ingen svar er like.

Noen sier de blir satt i gjeld , noen sier at de har hørt historier om folk som må vente flere år på pengene mens andre sier det blir satt opp en nedbetalingsplan etter inntekt (her igjen har jeg hørt historier om folk som ikke får pengene evt det går vanvittig tregt selv med betalingsplan).

Lenke til kommentar

Staten forskutterer erstatningen, det er en av de grunnene til at man styrket offerets rettigheter. Du søker voldsoffererstatning hvis ikke vedkommende kan betale summen. De krever igjen regress av gjerningsmannen, men det er ikke noe du trenger å bry deg med.

Slike spørsmål kan nok heller bistandsadvokaten din hjelpe deg med, spesielt hvis de er litt mer inngående enn det som har kommet frem her. Husk bare at de trekker fra erstatning du har fått utbetalt fra forsikringsselskap osv.

Lenke til kommentar
Staten forskutterer erstatningen, det er en av de grunnene til at man styrket offerets rettigheter. Du søker voldsoffererstatning hvis ikke vedkommende kan betale summen. De krever igjen regress av gjerningsmannen, men det er ikke noe du trenger å bry deg med.

Slike spørsmål kan nok heller bistandsadvokaten din hjelpe deg med, spesielt hvis de er litt mer inngående enn det som har kommet frem her. Husk bare at de trekker fra erstatning du har fått utbetalt fra forsikringsselskap osv.

Da ble jeg fort litt klokere merker jeg, samt at det høres fryktelig mye mer logisk ut.

Takker så mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...