Gå til innhold

Tilgang til bestemte mapper til bestemte brukere i hjemmenett

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et hjemmenettverk bestående av 4 Windows 7 pcer. Har satt opp hjemmegrupper. I tillegg har jeg valgt å dele alt av filer til alle i nettverket. Dette for at jeg skal lett kunne hente opp filene mine fra hvilken som helst pc.

Men nå har jeg et "problem" Jeg trenger å få låst en mappe, slik at jeg kan bestemme hvilke brukere i nettverket som har tilgang til denne. Men det klarer jeg ikke. Jeg har nå fått låst mappen, slik at det bare er brukeren som er koblet på den pcen mappen ligger på som har tilgang. Men dette fungerer ikke. Da får jeg ikke tilgang til mappen fra andre pcer. Jeg har to pcer hvor brukerene heter "Frank" og jeg har gitt tilgang til "Frank", men det virker som den skiller mellom "Frank" på PC-A og "Frank" på PC-B.

På dinside/data, stod det at avansert deling betyr å lage nye brukerkontorer på den pcen hvor du skal dfele mapper, og gi tilgang til denne brukeren. Da vil en få et påloggingsvindu når en prøver å koble til den bestemte mappen. Dette får jeg ikke til. Dessuten vil jeg ikke lage flere brukere på pcene mine, fordi jeg ønsker at windows skal starte opp automatisk uten at jeg må velge bruker.

Noen som har tips til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, dette har jeg også prøvd meg på uten hell.

Virker ikke som dette enkelt lar seg gjøre under windows. Men dersom du har Zonealarm installert på maskinene, så kan du sette opp hvilke IP-adreser du ønsker å slippe igjennom - alle andre blir da følgelig blokkert.

Minuset er at ZA har en tendens til å kunne blikkere litt for mye (min erfaring), særlig dersom du har delt internettforbindelse til andre maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...