Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal søke - what to do?

Toppris

Anbefalte innlegg

2009 var året jeg fullførte videregående skole (studiespesialiserende). Jeg hadde da ingen anelse om hva jeg skulle søke på til høsten, så jeg valgte å kontakte forsvaret som fikk meg inn i sjøforsvaret januar 2010.

Forsvaret gjorde meg utjenestedyktig (dimitterte meg) på grunn av en kneskade de mente ville være en for stor påkjenning i felten, og var redd for at jeg ikke ville komme meg igjennom rekruttskolen på Madla.

Jeg føler at jeg nå har hatt et "friår", og er ikke lysten på å gå gjennom enda ett der jeg ikke beveger meg framover i livet. Folkehøyskolen skulle være alternativet dersom militæret ikke hadde plass til meg (i.e friår), så det har jeg bestemt å utelukke.

Jeg er nå i samme situasjon som i 2009, da jeg ikke vet hva jeg vil søke. Noen som har tips, eller er/har vært i lignende situasjon som kan dele med meg hva de gjør/gjorde?

Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du ikke har peiling, så jobb et halvt år, ta opp fag eller reis. Bare gjør noe.

En ting som hjalp meg til å velge var et råd fra studierådgiveren på skolen jeg gikk ut i fra i fjor (go russ09) finn ut hva du ikke har lyst til å bli. Vis du klarer å skaffe deg studiehåndboken(det hefte de gir ut med alle studiene i norge.) bla igjennom, stryk ut alt du ikke vil så får du etterhvert en mindre og mindre liste.

Lenke til kommentar

Jeg har veeeldig lyst å studere noe, men det noe må jo interessere meg. Men der ligger problemet - jeg har ingen anelse om hva. Hva interesserer meg? Dataspill, filmer, TV-serier og drikke meg full med kompiser.

Tok rettslære (søg), samfunnsøkonomi (greit nok) og IT (omfg så boring) på VGS.

Får se om jeg får henda mine på en studiehåndbok I guess, håper det er noe hjelp i det.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en måte å få studert historie uten å være så veldig akademisk? Eneste faget jeg noen gang har likt er historie. Har alltid likt det å føler jeg kunne kost meg med et sånt studie. Men har bare generell studiekompetanse med middels karakterer etter dette året. :/

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter ikke finner noe naturlig studium som «kaller» ville jeg bare prøvd å søke på et eller annet som virker sånn halvfornuftig – helst i en by der det finnes en del andre studier du kan bytte til. Det er vanskelig å finne ut om man trives med noe uten å ha prøvd det, og det verste som kan skje er at du får et år med noen fag du ikke liker særlig godt og en masse erfaringer på kjøpet, antageligvis lettere å finne ut hva du liker å studere når du faktisk studerer noe enn når du sitter i kassa på en matbutikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...