ravensp Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Hva er LMM? Og hva mener du med kokse? Takk for svar Hva koster det å skifte forstilling? Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 LuftMasse(/mengde)Måler. "Forstilling" innebærer mange forskjellige deler. Man bytter sjelden alt på en gang. En typisk del i forstillingen (drivknute, stag, kule) koster typisk 500-2000kr, og tilsvarende for arbeid. Lenke til kommentar
ravensp Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Noen som vet hvor mye det koster å chipe en slik bil, med 1.8 motor? er det lovlig? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Noen som vet hvor mye det koster å chipe en slik bil, med 1.8 motor? er det lovlig? Er nok veldig lite å hente på en 1.8 motor, derimot på 1.8t tror jeg det skal koste ~5000kr, gir deg ca 40hk mer. Det er lovlig å gjøre, men du må godkjenne det for at bilen skal være lovlig å kjøre med. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Har du vurdert 1.9tdi? En slik en chippet er vesentlig sprekere en 1.8, dog ikke like hissig som 1.8t Forbruket kan ikke samenlignes. Jeg har en 1999 passat 1.9tdi, en kollega har tilsvarende a4 1.8t, begge bilene har 4x4 og er stort sett like ellers. Han fyller vesentlig oftere enn meg, og så koster bensinen i snitt ei krone eller mer, ekstra for bensinen. Som allerede nevnt er forstillingen skikkelig lego på disse bilene. Og må byttes jevnlig. Jeg byttet den en gang på forrige passaten, og har byttet to ganger på den jeg har nå. Kjøp komplette sett på ebay til en billig penge, så bytter du ut delene etterhvert som de ryker. Det noen her skrev om midtkonsollen i passat kjenner jeg meg ikke igjen i, min bruker jeg som armlene hver dag og den er fortsatt like solid. Lenke til kommentar
ravensp Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 ok takk Har vurdert den, men har fått inntryk av at diesel ikke er like morsomt å kjøre, men igjen, så er jeg ikke den mest erfarne bilisten. Økonomisk sett, er det vel kanskje ikke så dumt. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Samboer har 1.8 bensin, jeg har 1.9tdi.. Det er ikke tvil om hvem av de som er mest "morro" å kjørre, det er vi begge enige om. Men din bil, og din avgjørelse, bare gir deg mitt syn på det. Mtp forsikring så er 1.8t veldig dyr. Lenke til kommentar
ravensp Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Takk for det, trenger litt forskjellige syn på saken, det er viktig hvor mye ekstra Hk får man ut av å chipe en slik TDI da? Og hvor lang synes dere jeg burde tillate at en slik bil har gått? T Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Takk for det, trenger litt forskjellige syn på saken, det er viktig hvor mye ekstra Hk får man ut av å chipe en slik TDI da? Og hvor lang synes dere jeg burde tillate at en slik bil har gått? T Hvis du har manuell girkasse, så får man lett rundt 40-50 HK'er ekstra, samt omtrent det samme i Moment. Du vil kjenne stor forskjell før og etter chip. En chippet 1.9TDI kjører dritten av en 1.8 bensiner (uten turbo) Skulle egentlig bare mangle da... Men var bare for å illustrere at en chippet TDI er MYE morsommere å kjøre enn en 1.8 bensiner. Jeg tror nok at en 1.9TDI kjører fra en 1.8 bensiner uten chip også... Så jeg ville uten tvil valgt en TDI! Du sier at du ikke har så mange erfaringer, og det er jo greit... men jeg kan love deg at du kommer til å bli overasket over hvor kjapp en TDI faktisk er i dag. Hører fortiden til at dieselbiler var støyete og "sure" samt treige. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hører fortiden til at dieselbiler var støyete og "sure" samt treige. Nå er vel faktisk 1,9TDI fra denne perioden kjent for å være nettopp støyete og gamle. Er vel blokk i støpejern om jeg ikke tar feil? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hører fortiden til at dieselbiler var støyete og "sure" samt treige. Nå er vel faktisk 1,9TDI fra denne perioden kjent for å være nettopp støyete og gamle. Er vel blokk i støpejern om jeg ikke tar feil? Jeg tenker da på nyere TDI'er... Jeg har desverre ikke rukket og fått med meg hvilken modell trådstarter er ute etter... Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hører fortiden til at dieselbiler var støyete og "sure" samt treige. Nå er vel faktisk 1,9TDI fra denne perioden kjent for å være nettopp støyete og gamle. Er vel blokk i støpejern om jeg ikke tar feil? Jeg tenker da på nyere TDI'er... Jeg har desverre ikke rukket og fått med meg hvilken modell trådstarter er ute etter... Står i trådtittelen: 98'modell. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hører fortiden til at dieselbiler var støyete og "sure" samt treige. Nå er vel faktisk 1,9TDI fra denne perioden kjent for å være nettopp støyete og gamle. Er vel blokk i støpejern om jeg ikke tar feil? Jeg tenker da på nyere TDI'er... Jeg har desverre ikke rukket og fått med meg hvilken modell trådstarter er ute etter... Står i trådtittelen: 98'modell. Ahh... herregud... er det mulig! Der kan du se... Det går litt unna her seru.. Da hadde jeg nok vært litt mer betenktsom... Ville nok kanskje vurdert bensineren da ja... Ikke forde den går bedre, for det tror jeg ikke den gjør, men jeg tenker på støy og egenskaper i kulde etc. Lenke til kommentar
ravensp Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Ok takk Bare å komme med tips eller ett par belærende ord om noen har no å tilføye:) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Får å gjøre det veldig enkelt for deg: Hva JEG ville valgt av en Audi A4 og en VW Passat er ganske klart. JEG ville valgt en Audi A4 med en 1.8T. Alternativt 1.8 uten turbo hvis pengesekken ikke strekker til. Jeg synes Audien'e er hakket penere og se på. MEN! IKKE kjøpe en Passat med 1.6 bensiner uten turbo! Denne går forferdelig dårlig og du kommer til å kjede deg dønn ihjel bak rattet. Hadde selv 1.6 bensiner i en Golf 2002mod. og denne motoren var en stor vits. Samme motoren sitter også i Passat, men Passaten er enda tyngre enn Golf'en og vil gå dertil dårligere. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hva legger du i "bytte forstilling" Penance?Har jo byttet diverse kuler, ledd, foringer og stag etter hvert som de slites, men aldri komplett forstilling eller byttet pga feil(altså ikke normalslitasje)..? Nei, vi har heller ikke byttet hele forstillingen, men deler etterhvert som de ryker. Hva som er normalslitasje på en Passat (rundt nevnte årsmodell) kan vel diskuteres ettersom svakhet i forstillingen er en kjent feil på disse. Det er vel nå kun en rekke biler som har hatt problemer med dårlig kvalitet i gummien til multilink, men dette endret seg. Dessuten har mange biler vært på aksjon for å få skiftet dette, deriblant min A4. Forstillingen slites på alle biler, men det betyr ikke at man skifter komplett forstilling. På min 8 år gamle Daewoo måtte jeg f.eks. bytte bærekule siden den var slitt. På faren min sin A4 begynte det å gå en kule i forstillingen så han måtte skifte armen. Han skiftet like greit hele pakka, siden det på lang sikt ville være billigere. Komplett forstilling til A4 er som kjent latterlig billig. Heldigvis har jeg ikke hatt problemer med det enda. Hva er LMM? Og hva mener du med kokse? Takk for svar Hva koster det å skifte forstilling? Luftmassemåler koster forskjellig avhengig av hvor du kjøper den og hvilken modell du skal ha. Ny forstilling koster 2-3000 for normal kvalitet og ca. 4000 for forsterket Meyle. Hvis du skifter styrekulene også så er det i tillegg ca. 1000- 1500 for forstillingskontroll. Hvis du setter det på verksted vet jeg ikke. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 1,9tdi støyer ikke noe spesielt synes jeg.. Helt normal jevn motorgange. Ang km stand så pleier turboen å ryke ved ca 200.000, og et slikt bytte kan koste deg rundt 20.000 om du ikke kan skru selv. Min røyk ved 220.000, og kostet ca 6.000 ink alt da jeg fikk delen billig og byttet den selv. Dette er absolutt en stor utgiftspost, men den har du også med 1.8t ved ca samme km stand. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Var det ikke mange som havarerte pga. longlife olje? Synes jeg leste det et sted at mange fikk problemer med at det tettet seg fordi det gikk for lang tid mellom oljeskiftene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå