fargoth Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Problemet med forumkafeen er at den beveger seg så fort. Innen en moderator får sett på en rapportering er tråden gjerne tråden 5 sider videre i småsnakk om løst og fast, og svært ofte er overtrampet glemt av alle parter. Og da blir en eventuell sletting bare symbolsk, med mindre man også skriver PM til de involverte. Det er tidkrevende, og så er det lett at man bare lar det være.Jeg har alltid trodd at samtlige rapporteringer blir evaluert, og at berettigede rapporteringer blir fulgt opp med eventuelle tiltak dersom det er grunnlag for det. Jeg ser det også som en selvfølge at et direkte overtramp bør behandles uavhengig av trådens gang. Om jeg bryter retningslinjene og en moderator ser over en rapportering av denne hendelsen noen timer senere burde det være opplagt at posten blir sensurert/fjernet og at jeg blir behandlet etter gjeldende reglement. At jeg får en notis om eventuelle straffesanksjoner som blir iverksatt ovenfor min bruker på PM, eller at jeg kan lese begrunnelsen for forhøyet advarselsnivå i advarselsloggeren, ser jeg på som en selvfølge. Ingen bør bli moderert uten å formelt bli gjort oppmerksom på det og ingen overtredelser bør stå ugjort. Om moderatorer unngår å sluttføre rapporterte overtramp av retningslinjene fordi det er en tidkrevende prosess burde man nødvendigvis vurdere rutinene til disse eller eventuelt vurdere å sette inn flere moderatorer. - Det er ikke til å stikke under en stol at det råder ulike syn på hva som er grei oppførsel og hva som er kontroversielt i Den nye Forumkaféen, og det vil nok være riktig å antyde at hver og en av brukerne der inne later til å tegne opp sine personlige grenser for hva de anser som akseptabelt/ukseptabelt med ulik radius. Jeg tror derfor at det beste i dette tilfellet vil være få noen evalueringer fra de faste moderatorene i tråden da de har en bedre forutsetning for å komme med objektive tilbakemeldinger i kraft av den stillingen og det ansvaret de har valgt å ta på seg samt den lange erfaringen de etterhvert har opparbeidet seg. Når det gjelder "assimileringsfenomenet" burde ikke det være noe problem da en moderator både skal og bør kunne foreta objektive evalueringer til tross for deltakelse i den aktuelle kategorien, tråden eller diskusjonen. Jeg velger å tro at det kan være en fordel med en slik tett integrering da det både er med på å skape et bedre tillitsforhold mellom bruker og moderator og samtidig gjør at moderatorene har en dypere forståelse for dynamikken og kutymen i tråden, egenskaper som nødvendigvis gjør modereringsprosessen mer strømlinjeformet og behagelig for begge parter. Endret 1. februar 2010 av fargoth Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) R083r7: Din metode tror jeg vil skremme vekk alle. Hva er poenget med en hyggelig tråd hvis det ikke er noen personer der? Slik jeg ser det så må vi ikke ha regler for hva man skal og ikke skal. DNFK er en tråd som alle andre som jeg sa over her. Det skal ikke være nødvendig med egne linjer for spesifikke tråder. Det holder med forumets egene regler så lenge moderatore er tilstede eller/og svarer på rapporter. Når mods/admins først er inne i DNFK så skjer det lite, de er der i to sekunder så forsvinner de ut døra. Hvis tråden blir stengt så er låsen på døra der i 12 timer som regel, når den åpnes så er det ingen som sier noe om hvorfor. Ingen fingeravtrykk blir samlet. Er det rart at DNFK har blitt som den er idag? Edit: Leif Endret 1. februar 2010 av Natrich Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Tror du det? Ja, kanskje, men gjør det noe da ^_^ Det var selvsagt satt på spissen og noe overdramatisert. Men det ligger likevel litt sannhet i bunnen. Altså at vi (ledelsen) får det forumet de selv legger opp til. Det er altså så banalt, men likevel så korrekt. Jeg har selv påpekt den skremmende store missviljen til å tak i mange problemstillinger på forumet, ikke bare når det gjelder denne kategorien, men ved mange problemstillinger. Skal ikke gå inn på disse nå. Men synonymt med samtlige av disse problemstillingene er mangel på vilje. Dette skyldes mange faktorer. Min tese er at dette er fremst fordi fjas og tant generer trafikk, men også fordi man ser seg blind på bidrag kontra kvalitet. Noen ganger lurer jeg helt ærlig på hvorfor forumet har retningslinjer overhodet. Når åpenbare regelbrudd blir stående, er man nødt til å spørre seg selv hvorfor. Jeg tror det er mange faktorer som har gjort det slik som noen oppfatter det i dag, det viktigste er hva forumet gjør med det. Som uttalt må man ha årvåkne moderatorer som ikke er redd for å ta i et tak, samt ha klart definerte retningslinjer, som forumet har, men ikke evner å bruker korrekt (etter mitt skjønn). Det er egentlig ganske rart at vi må debattere dette igjen og igjen, når løsinger tilsynelatende er så latterlig enkel. Jeg synes således det er kjempe bra at dere tar opp dette og ikke vær redd for nettopp å ta opp problematiske faktorer. Det er den eneste muligheten for potensiell bedring! Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 R083r7: Først, er du i ledelsen? Trakk ikke du deg? Så, du gjentar deg selv hele tiden og jeg finner deg lite seriøs i denne debatten. Men nå tar vi opp temaet og jeg tror jeg kanskje er på vei til en løsning nå, men hvis man ser på holdningen fra før av så kan man spøre seg selv. Vi andre brukere av DNFK er iallefall klar for en endring, men om dere i ledelsen er det er spørsmålet nå tror jeg. Jeg har ikke sett noen gode forslag fra deres side, Geir rodde litt med båten her istad, det var ikke noen tiltak for å bedre situasjonen. Hvis dynamikk skal være billetten ut av denne diskusjonen så må jeg le. Dere mods er satt til en oppgave og skal gjøre denne, det er vår tilitt til dere. Dere har også en rolle som jeg selv forventer at blir fyllt helt ut. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg er på mange vis enig med R083r7, men jeg mener det er vel så viktig å ikke bli for firkantet. Jeg føler at problemet er litt todelt, det er for få moderatorer og det er for dårlig mellommenneskelig kommunikasjon mellom brukere og moderatorer. Jeg tror at flere og mer engasjerte moderatorer samt et større fokus på individuell oppfølging vil kunne nå svært langt. Slik det er nå føler jeg ikke at en stenging av tråden med påfølgende klipp/lim av formanende brødtekst virker konstruktivt på noen parter, og når man ikke får noen tilbakemeldinger på hvorfor noe ble eller ikke ble gjort skaper det bare ytterligere polarisering mellom brukere og moderatorer. Om man hadde fått vite hva som ble gjort og hvilke reaksjon det fikk ville man hatt mye bedre forutsetning for å lære av hendelsen og på den måten unngå å gjøre den samme feilen selv. Flere moderatorer og en grunnleggende endring av hvilken rolle disse skal ha tror jeg er løsningen både for DNFK men også forumet generelt. For å sette det litt på spissen er er egenskapene til brukerombudet og forumveilederne noe som skulle tilhørt moderatorene. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hepp! Ekstra utrolig er det når det daglig er innom moderatorer og veiledere som deltar over flere sider og som skjelden eller aldri foretar seg noe. Har nå sett litt på statistik(admin-info) ang. DNFK og vi har absolutt ingen andre tråder i forumet som blir så mye regulert med sletting og moderering av poster. Dette skjer nesten hver eneste dag. Ser også at flere av våre mods er aktive i tråden med moderering, ikke bare et par stk. Og seff Admin, hovedsakelig meg og Geir. Så, hva/hvor gjør vi feil da? På gererell basis ca. 30-40% av rapporter kastes som intet brudd på retningslinjene, ofte som subjektiv vurdering av vedkommende som rapporterer. Eller rett og slett misforståelse av retningslinjenes virkeområde/tolkingsspørsmål. Det er også daglig moderatorer innom kafeen for å skrive selv, men det virker aldri som de fjerne er et eneste innlegg. En viktig ting å ta med seg:alle mods er globale, men flere har spesialisert seg mer på enkelte områder i forumet dvs. ikke langt nær alle som modererer i DNFK. Endog noen har sagt ifra seg den jobben.(helst) En annen ting er at shit happens, senest i går klarte jeg å slette en rapport ved en feiltakelse, når nettleseren henger seg så er det fort gjort. Sikkert ikke første gang heller.. Men vi legger merke til at det foregår et psykologisk spill i tråden, ny og ne vil noen teste grensene og se what happens. Disse tilfellene er utrolig vanskelig å vurdere og moderere. Om saken(e) ligger på 50/50 så lar vi disse ligge, tvilen kommer den tiltale til gode. Da kan det hende at vi får rapp. ang saken men gjør ingenting med de siden forumet ikke har halve brudd på retningslinjene på menyen. Så, brudd på retningslinjene bør være helt klare, ikke bare en antakelse eller subjektiv mening. Bl.a denne tråden ble opprettet for å få mer brukerstyrt DNFK. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=876408 Meningen var/er å ha en folkelig kafe uten at vi regulerer driften alt for mye(les: hiver ut folk, sletter halvparten av poster osv.) Selvjustis er også et nøkkelord, noe som faktisk fungerer noenlunde bra i den tråden. I dag kan vi konstatere at antall rapporter har gått ned, relativt mye også Der kunne man se om rapporten var behandlet og ansvarlig moderator kunne kommentert. Det kan hende moderator ikke syntes det var noe å reagere på og da kunne man sett det der. Slik det er nå så oppleves det ofte som rapportene forsvinner i et sort hull og man aner ikke hva som skjer med dem. Det er lov å sende en pm til mods men noe raskt svar kan vi ikke garantere, det hender at vedkommende er ikke online på noen dager osv.. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Takhøyden for unødvendig tull bør være høy i en tråd som DNFK. Uten mulighet for unødvendigheter hadde DNFK vært en liten glemt tråd blandt mengden. Personkritikk og personangrep i DNFK tas mindre seriøst av de faste posterne. I den store sammenhengen så er DNFK så stor at gamle synder glemmes. Selvfølgelig bør det slås hardt ned på idioter som kun sprer dårlig stemning og hakker på samme enkeltpersoner gang på gang. Konstruktiv personkritikk er ikke negativt, så lenge kritikeren klarer å glemme gamle synder når offeret trykker i salaten neste gang. Dynamikken i DNFK gjør at brukere kan utfolde seg friere enn normalt, og vokse. Får man kjeft etter å ha gjort noe halvdumt i DNFK, så lærer man mer av det enn om man får et innlegg slettet i en vanlig tråd med samme "påfunn." Hvordan kan vi utnytte dynamikken i DNFK bedre? Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jarmo: Statistikk er fint, var virkelig ikke klar over det. Men tidsperiode da? Du sier at antall rapporter har gått ned, kan ikke det da være av erfaring, at vi brukere i DNFK ikke ser at dere reagerer, derav ingen rapporter? Er det en mulig tenkt problemstilling? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) @Natrich "Vi" er i denne sammenheng billedlig talt i overført betydning derav parentesen. Jeg er "heldigvis" ikke i ledelsen, da skulle mye vært annorlunda ^_^ @fargoth Er enig i dette. e: korreksjon Endret 1. februar 2010 av R083r7 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Jarmo: Statistikk er fint, var virkelig ikke klar over det. Men tidsperiode da? Du sier at antall rapporter har gått ned, kan ikke det da være av erfaring, at vi brukere i DNFK ikke ser at dere reagerer, derav ingen rapporter? Er det en mulig tenkt problemstilling? Veldig godt sagt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jarmo: Statistikk er fint, var virkelig ikke klar over det. Men tidsperiode da? Du sier at antall rapporter har gått ned, kan ikke det da være av erfaring, at vi brukere i DNFK ikke ser at dere reagerer, derav ingen rapporter? Er det en mulig tenkt problemstilling? Tidsperiode: ca. et år Mestparten av poster slettes etter rapporter, noen få grunnet proaktivitet og tilfeldige "treff" der og da. at vi brukere i DNFK ikke ser at dere reagerer, derav ingen rapporter? Er det en mulig tenkt problemstilling? Nei, de som var aktive og husker godt SO-trådene vet mye mer.. Rapporteringsmengden er mer enn halvert i DNFK, forhold til SO-livet. Dere mods er satt til en oppgave og skal gjøre denne, det er vår tilitt til dere. Dere har også en rolle som jeg selv forventer at blir fyllt helt ut. Tja? Hva med brukere da? Dette vil aldri bli et fair game, ca, 20-30 stk. mot resten av røkla.. Eller ja, vi kan jo starte med sletting av brukere, ikke tråder eller poster. Men fra spøk til sak: Alle og jeg mener absolutt alle har et ansvar for at forumet er et trivelig sted og fungerer optimalt. Vi klarer ikke å få forumet 100% rent men 98% bør være inne rekkevide. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jarmo: Vet du/dere hvorfor antall rapporter har gått ned? Statistikk er non-sense uten fakta. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jarmo: Vet du/dere hvorfor antall rapporter har gått ned? Statistikk er non-sense uten fakta. En del brukere er kastet ut, de aller fleste har blitt eldre og "kloke" Vi har stilt høyere krav til trådens eksistense. Tøffere og mer aktive mods/admin Generelt sett roligere kunder i kafen. Tja? sikkert mange andre faktorer som slår positivt ut i den tråden. Absolutt så mer triveligere plass nå enn noen av SO-trådene. Og det er takket være dere som vanker der dit og ofte Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jarmo: Fakta gjorde godt Etter hva jeg kan tolke så har vi igrunn ikke så mye å klage på, bortsett fra noen avik som er der til og fra? Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Tja? sikkert mange andre faktorer som slår positivt ut i den tråden. Absolutt så mer triveligere plass nå enn noen av SO-trådene. Og det er takket være dere som vanker der dit og ofte Enda er det folk som savner SO... Jaja, dem om det. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Vi andre brukere av DNFK er iallefall klar for en endring, men om dere i ledelsen er det er spørsmålet nå tror jeg. Den må du utdype. Når du sier "vi andre brukere", så går jeg ut fra at det betyr at brukermassen er delt i denne saken. Hva slags endring er det dere er klare for? Kafeen ble opprettet med dere brukeres medvirkning når reglene skulle defineres, en brukerstyring som dere (flertallet blant dere) ønsket og fikk. Dere har hele tiden hatt anledning til å diskutere endringer, og fikk sågar en egen tråd til formålet. Den anledningen har dere ikke brukt. Istedet får jeg inntrykk av at det plutselig skal være vårt ansvar igjen... Jeg har ikke sett noen gode forslag fra deres side, Geir rodde litt med båten her istad, det var ikke noen tiltak for å bedre situasjonen. Hvis dynamikk skal være billetten ut av denne diskusjonen så må jeg le. Egentlig synes jeg at tiltakene for å bedre situsjonen burde komme fra dere, ikke fra oss. Når vi opprettet kafeen var det på tross av sterke ønsker om ikke å tillate en slik tråd, gitt de dårlige erfaringene fra seks generasjoner med SO. Jeg var ansvarlig for å sjøsette båten, til tross for dårlige langtidsvarsler, ro den kan dere selv gjøre om dere vil at den skal komme noe sted. En av "argumentene" fra SO-brukerne for å få en ny tråd var at da ville man holde spammen til den tråden. Det har ikke skjedd, jeg hadde nær sagt selvsagt. De som krangler i SO gjør det i andre kategorier også. De blir ikke plutselig venner og forlikte når de forlater kafeen, og de får ikke plutselig en annen postestil i andre kategorier. Nå er kafeen som nevnt langt bedre enn SO var. Jeg kan bare anta at det skyldes at noe av bråkmakerne er borte og at andre har blitt tørrere bak øra. Dere mods er satt til en oppgave og skal gjøre denne, det er vår tilitt til dere. Dere har også en rolle som jeg selv forventer at blir fyllt helt ut. Nei, så enkelt er det ikke. Mods er frivillige og ubetalte brukere akkurat som dere selv. De bruker av sin fritid til å gjøre forumet til en bedre plass å være. Det mandatet har de fått av oss, ikke av dere. Men det er bare en moderator pr. tusen aktive brukere, og det postes noe sånt som 2 millioner innlegg på et år. De har en jobb eller skole og et liv utenom forumet. Vi kan ikke forlange at de skal jobbe skift for å passe på. Og vi kan ikke forlange at de skal sitte barnevakt i tråder som ikke ønsker det, slik tilfellet har vært med SO og kafeen opp gjennom årene. Forutsetningen for de skal oppfylle deres tillit er at dere oppfyler deres del av den dealen. Andre steder på forumet har vi satset på brukermedvirkning, for eksempel i fotballkategorien, og i Samfunn hvor vi nå innfører brukervalgte ordstyrere. Jeg forventer at dere er i stand til å definere rammene for en funksjonell tråd. Da kan vi hjelpe dere med de som gir blaffen. Hvis ikke er det ikke så mye vi kan gjøre annet enn å slette og dele ut ferier. Det er egentlig siste utvei, og slett ingen vidundermedisin. Geir Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg foreslår at det blir som i fotballkattegorien der vi i DNFK har en egen tillitsmann som vi velger ut i et demokratisk valg, brukeren må selvfølgelig være aktiv og villig til å gjøre dette! Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 TWFA: Du har et par gode argumenter der. Hvis DNFK skal bli bedre så må dere våke over kaféen og vi andre bruker as non-mods må rapportere flittig når ugangen er på gang. DNFK er igrunn et vanskelig sted da mange gir lange f*** i retningslinjene. Men jeg tror hvis begge parter gjør som jeg nevnte noen linjer over her så blir det bedre. Å lage nye regler blir vanskelig da bråkemakerene har liten respekt for de fra før av, eller har dere andre erfaringer? Sameboe: Tror det kan være smart! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Å lage nye regler blir vanskelig da bråkemakerene har liten respekt for de fra før av, eller har dere andre erfaringer? Så lenge de nye reglene følges av flertallet, er det ikke noe problem. Da er bråkmakerne isolert og uten støtte, og det mindretallet kan vi med god samvittighet hive ut. Geir Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 TWFA: Okei, da er det bare(?) til å tenke ut noe gode regler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå