Thlom Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ja, hvis du er forberedt på å bruke din nåværende versjon (+ evt. neste versjon) av OS X hele tiden, så. For Apple er flinke til å gjøre nye OS X-versjoner inkompatible med eldre hardware. Litt? Snow Leopard er første versjonen av OS X som ikke støtter PPC. Ellers så har du rett, Apple bruker ikke voldsomt med krefter på å supportere brukere på eldgamle versjoner av operativsystemet eller på å være bakoverkompatibel med alt alltid. Jeg synes det er greit siden det gir de større spillerom i produktutviklingsfasen. Se f.eks. overgangen fra PPC til x86 som gikk nærmest smertefritt. Nå har vi hatt en overgangsperiode på rundt 5 år og nå kan ikke brukere som sitter på PPC-maskiner lenger oppgradere til neste versjon av OS X. Samtidig så funket et flertall av programmene på x86 den dagen intel-mac kom i butikkene. Da hadde utviklerne av trejepartsprogramvare hatt noen uker eller måneder på seg til å forbrede seg på de nye maskinene. Utviklere som hadde lyttet til Apple og utviklet i Objective-C/Java og brukt offentlige API-er kunne mer eller mindre bare kompilere programmet sitt til en Universal Binary uten noe mikkmakk (særlig om de brukte XCode). Utviklere som hadde gått sin egen vei hadde en større jobb foran seg. Apple har muligheten til å bytte prosessorarkitektur om de anser det som nødvendig. Det er ikke problemfritt, men de har muligheten. På iOS-enheter er muligheten til å endre arkitektur enda større siden de har tvunget alle utviklere til å følge deres pipe. Microsoft er derimot i en situasjon hvor de er nødt til å hele tiden dra med seg fortiden inn i fremtiden. Det er tidkrevende, dyrt og begrenser spillerommet deres noe enormt. Samtidig så er det viktig for mange kunder, så de har ikke noe valg. I den situasjonen vi har i dag så er det behov for begge strategiene. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Begge har positive sider og negative sider. Jeg for min del holder meg til PC, mye billigere for hardware og lett å oppgradere, samt at jeg aldri har vært mer fornøyd med et OS enn jeg er med Windows 7. Forøvrig måtte jeg bruke en Mac av noe slag i en gammel jobb, og faen så lei jeg ble av den snurrende sirkelen. Treg. Endret 26. november 2010 av Ginecólogo Necrolamedor Lenke til kommentar
moijk Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ja, hvis du er forberedt på å bruke din nåværende versjon (+ evt. neste versjon) av OS X hele tiden, så. For Apple er flinke til å gjøre nye OS X-versjoner inkompatible med eldre hardware. Litt? Snow Leopard er første versjonen av OS X som ikke støtter PPC. Jeg vil tro det er motsatt, windows har en tendens til å være inkompatibel med eldre hardware. esata-kortet mitt krever drivere i windows uansett version, i os x trenger det ikke. Har en usb-sak som lar meg bruke ps2-joysticks til emulatorer o.l. I windows er det bare drivere til xp, i os x trenger jeg ikke driver. Men er ikke alt som er støttet. bordscanneren min derimot får jeg ikke til å virke med de driverne som er tilgjengelig, men .. det finnes heller ikke drivere over xp til den. Og den andre scanneren (filmscanner) fungerer ikke engang i xp med originale drivere. Derimot via tredjepart så er den støttet i både xp og os x. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 jeg ser det som en langt større fordel at man ikke trenger å bytte alt på en gang man oppgradere en det å bli tvunget til en større oppgraderinger hver gang noe større hardware tar kvelden. det er jo også derfor man har standarder. Derfor er det så fint at man ikke trenger å bytte ut skjermkort,lydkort harddisker eller for dens saks skyld skjerm bare fordi hovenkortet har tatt kvelden. jeg oppfatter det ihvertfall slik at utviklingen hos Apple går i ryk og napp mens det ellers i dataverden går gradvis Lenke til kommentar
SRD Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 I Norge har man jo 5 års reklamasjonsrett, så om hovedkortet skulle ryke så er det bare å benytte seg av den . Ellers så synes jeg det er utrolig hvor mye energi folk bruker på å forsvare den ene eller andre plattformen. Personlig har jeg en Mac som jeg er veldig fornøyd med, men det er også det eneste fra Apple har kjøpt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 I Norge har man jo 5 års reklamasjonsrett, så om hovedkortet skulle ryke så er det bare å benytte seg av den . Ellers så synes jeg det er utrolig hvor mye energi folk bruker på å forsvare den ene eller andre plattformen. Personlig har jeg en Mac som jeg er veldig fornøyd med, men det er også det eneste fra Apple har kjøpt. Den vil å så fall bare gjelde for hovedkortet. poenget mit blir at Apple må bytte den delen eller erstatt hele macen selv om det er bare en del som er røket , selv om de er komme med en nye modell . blir man da ikke "tvunget" til å kjøpe en ny uansett siden det er komme en ny modell siden kunden kjøpte den pc han har feil med. hvis de er en vanlig Windows pc holder det at man kjøper nytt hovedkort så fremst at ikke maskinen er veldig gammel. forøvrig så er overskriften på denne posten lit tvilsom siden Mac også er en pc ( nordlending eller nordmann = mac eller pc ) Lenke til kommentar
moijk Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 I Norge har man jo 5 års reklamasjonsrett, så om hovedkortet skulle ryke så er det bare å benytte seg av den . Ellers så synes jeg det er utrolig hvor mye energi folk bruker på å forsvare den ene eller andre plattformen. Personlig har jeg en Mac som jeg er veldig fornøyd med, men det er også det eneste fra Apple har kjøpt. Den vil å så fall bare gjelde for hovedkortet. poenget mit blir at Apple må bytte den delen eller erstatt hele macen selv om det er bare en del som er røket , selv om de er komme med en nye modell . blir man da ikke "tvunget" til å kjøpe en ny uansett siden det er komme en ny modell siden kunden kjøpte den pc han har feil med. hvis de er en vanlig Windows pc holder det at man kjøper nytt hovedkort så fremst at ikke maskinen er veldig gammel. forøvrig så er overskriften på denne posten lit tvilsom siden Mac også er en pc ( nordlending eller nordmann = mac eller pc ) Man kan kverulere over hvorvidt Mac er PC, men fra IBM PC kom på banen, og Compaq kom med den første klonen og det gikk fra en merkevare til en gruppe. Ifra det øyeblikk har IBM PC-kompatibel vært omtalt som PC. Nei, er ikke bare bare å bytte hovedkort (selv). Men det er en del av pakken. En Mac har aldri vært noe du skrur sammen selv, og dermed har aldri behovet for slikt vært tilstede. Du kan om du vil få tak i div deler fra ymse deleleverandører. Når det kommer til store oppgraderingerer ut over minne og disk så er det også få muligheter, men når man først har kjøpt en maskin så tar det nok normalt såpass mye tid før oppgraderingsbehovet melder seg at såpass mye trenger bli byttet ut at en ny maskin ikke er en dårlig investering. Selvsagt, hadde ikke hatt noe mot "gamermaskiner" der skjermkort o.l. var lett å bytte, Men det er nok ikke slike muligheter (enda). Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 I Norge har man jo 5 års reklamasjonsrett, så om hovedkortet skulle ryke så er det bare å benytte seg av den . Ellers så synes jeg det er utrolig hvor mye energi folk bruker på å forsvare den ene eller andre plattformen. Personlig har jeg en Mac som jeg er veldig fornøyd med, men det er også det eneste fra Apple har kjøpt. Den vil å så fall bare gjelde for hovedkortet. poenget mit blir at Apple må bytte den delen eller erstatt hele macen selv om det er bare en del som er røket , selv om de er komme med en nye modell . blir man da ikke "tvunget" til å kjøpe en ny uansett siden det er komme en ny modell siden kunden kjøpte den pc han har feil med. hvis de er en vanlig Windows pc holder det at man kjøper nytt hovedkort så fremst at ikke maskinen er veldig gammel. forøvrig så er overskriften på denne posten lit tvilsom siden Mac også er en pc ( nordlending eller nordmann = mac eller pc ) Man kan kverulere over hvorvidt Mac er PC, men fra IBM PC kom på banen, og Compaq kom med den første klonen og det gikk fra en merkevare til en gruppe. Ifra det øyeblikk har IBM PC-kompatibel vært omtalt som PC. Nei, er ikke bare bare å bytte hovedkort (selv). Men det er en del av pakken. En Mac har aldri vært noe du skrur sammen selv, og dermed har aldri behovet for slikt vært tilstede. Du kan om du vil få tak i div deler fra ymse deleleverandører. Når det kommer til store oppgraderingerer ut over minne og disk så er det også få muligheter, men når man først har kjøpt en maskin så tar det nok normalt såpass mye tid før oppgraderingsbehovet melder seg at såpass mye trenger bli byttet ut at en ny maskin ikke er en dårlig investering. Selvsagt, hadde ikke hatt noe mot "gamermaskiner" der skjermkort o.l. var lett å bytte, Men det er nok ikke slike muligheter (enda). et operativsystem blir stadig forbedret , da kommer det oppgraderinger. i Windows verden holder ikke maskinen (hardwaren med langer ) med etter en del endringer. ofte bytter man da ut bare noen deler. ville det ikke også gjelde mac ?. i isåfall er man på en måte tvunget til å gjøre en større oppgradering eller kjøpe ny maskin. men hvordan forløper det seg hvis en person kjøper seg nye mac rett før nye modell kommer ut. etter 4 år er det noe vesentlig som ryker . vil da Apple orden det på garanti eller ber de bare kunden om å kjøpe nye maskin ? (jeg husker ipod saken for en del år siden) Lenke til kommentar
SRD Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Reklamasjonsrett er ikke garanti! Du kan se mer her. Så en har rett på at varen blir reparert eller en tilsvarende vare. Uansett hvor ofte bytter windows-brukerer skjermkort og prosessor i laptopene sine? Med en Mac Pro kan en enkelt sett inn nytt skjermkort selv, og det er sikkert ikke noe vanskelig å bytte CPU heller (uten at jeg vet noe mer om det), så det er en mulighet på Mac og. Det bytte noe slikt i Imac eller Mac Mini er nok verre. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) CPUen kan du nok glemme å bytte på de aller fleste laptop, uanstt om det er en frukt eller et produsentnavn på lokket. red: Ser forøvrig at dette holder på å li en Win, vs. Mac-diskusjon. Det er jo lite fruktbart når du kan installere Windows på mac, OSX (om enn uoffisielt) på mange ikke-Mac, og du kan installere linux, som er langt mer stabilt enn begge de andre alternativene, på all hardware du får tak i. Skal Mac forsvare prisen, er det så enkelt som at den må tilby mer hardware for mindre penger enn en PC med tilsvarende innmat og byggekvalitet. Det er velkjent at dette er umulig når det kommer til stasjonære maskiner (Det ene bildeeksemplet postet for noen sider siden er faktisk et reellt eksempel, på nettop det. Spørsmålet blir da om laptopene deres har hardware og innpakning (chassis) som er bedre enn tilsvarende PCer for samme pris. Om de ikke har det, er svaret å enkelt som at Mac ikke er bedre enn PC. Så kan man krangle så mye man vil om hvor mye bedre OSX er enn andre ting, men det er i første rekke en smakssak. Endret 28. november 2010 av NgZ Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Reklamasjonsrett er ikke garanti! Du kan se mer her. Så en har rett på at varen blir reparert eller en tilsvarende vare. Uansett hvor ofte bytter windows-brukerer skjermkort og prosessor i laptopene sine? Med en Mac Pro kan en enkelt sett inn nytt skjermkort selv, og det er sikkert ikke noe vanskelig å bytte CPU heller (uten at jeg vet noe mer om det), så det er en mulighet på Mac og. Det bytte noe slikt i Imac eller Mac Mini er nok verre. Hei! Mac-boy her, men hva mener du med at Mac Pro kan lett bytte ut deler? Mac Pro er jo stasjonær og alle stasjonære pc'er kan bytte deler like enkelt som Mac evt kan gjøre det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Reklamasjonsrett er ikke garanti! Du kan se mer her. Så en har rett på at varen blir reparert eller en tilsvarende vare. Uansett hvor ofte bytter windows-brukerer skjermkort og prosessor i laptopene sine? Med en Mac Pro kan en enkelt sett inn nytt skjermkort selv, og det er sikkert ikke noe vanskelig å bytte CPU heller (uten at jeg vet noe mer om det), så det er en mulighet på Mac og. Det bytte noe slikt i Imac eller Mac Mini er nok verre. nå er det ikke bare laptoper som er pcer. en lapptop er ikke lagget for at jeg skal kunne bytte ut delen selv , selv om det nok finnes noen få unntak. de som bytter ut skjermkorte er i hovedsak gaimere som vil ha mest mulig ytelse tilgjengjeld så bytter de nok ut skjermkortet ca 1 gang i året . spørsmålet midt var egentlig hvordan Apple holder seg til den norske reklamasjonsretten (det var det jeg mente selv om jeg brukte ordet garanti). man husker jo at det var noen tvister i media for noen år siden. det jeg er lit redd for hvis utviklingen går for foret er at man blir tvunget til å bytte ut mere en det som var planlagt.for de de nye "delene" ( enten det gjelder hardware eller programvare ) ikke er "kompatible" med de gamle. det var jo mye snakk om dette angående saken der bedriften venter med å ta i bruk vista/windows7 Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 CPUen kan du nok glemme å bytte på de aller fleste laptop, uanstt om det er en frukt eller et produsentnavn på lokket. red: Ser forøvrig at dette holder på å li en Win, vs. Mac-diskusjon. Det er jo lite fruktbart når du kan installere Windows på mac, OSX (om enn uoffisielt) på mange ikke-Mac, og du kan installere linux, som er langt mer stabilt enn begge de andre alternativene, på all hardware du får tak i. Skal Mac forsvare prisen, er det så enkelt som at den må tilby mer hardware for mindre penger enn en PC med tilsvarende innmat og byggekvalitet. Det er velkjent at dette er umulig når det kommer til stasjonære maskiner (Det ene bildeeksemplet postet for noen sider siden er faktisk et reellt eksempel, på nettop det. Spørsmålet blir da om laptopene deres har hardware og innpakning (chassis) som er bedre enn tilsvarende PCer for samme pris. Om de ikke har det, er svaret å enkelt som at Mac ikke er bedre enn PC. Så kan man krangle så mye man vil om hvor mye bedre OSX er enn andre ting, men det er i første rekke en smakssak. Han sa Mac Pro.. ikke Mac Book Pro.. Mac Pro er lettere å bytte prosessor på enn i en vanlig PC faktisk.. Her er det et eget prosessorkort som kan tas ut.. Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) I alle mine PC - Mac diskusjoner trekker jeg fram dette bilde. Endret 28. november 2010 av Lexiboij Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 I alle mine PC - Mac diskusjoner trekker jeg fram dette bilde. Mhm...typisk PC-fanboy argument Lenke til kommentar
xaco Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) I alle mine PC - Mac diskusjoner trekker jeg fram dette bilde. Mhm...typisk PC-fanboy argument 90% av argumentene i en diskusjon som denne er vanligvis det du kan kalle fanboy argumenter. noe som kanskje hører med i en diskusjon, siden det er subjektivt hva man liker og ikke liker. Endret 28. november 2010 av xaco Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 I alle mine PC - Mac diskusjoner trekker jeg fram dette bilde. Mhm...typisk PC-fanboy argument 90% av argumentene i en diskusjon som denne er vanligvis det du kan kalle fanboy argumenter. now som kanskje hører med i en diskusjon, siden det er subjektivt hva man liker og ikke liker. Ja, men hva som faktisk er best kan avgjøres. Dere hardbarka Windows-brukere som nekter å gå over til Mac; kan dere ikke bare være litt åpne for nye ting? Er dere ikke dritlei av å kjøre de gamle, treike traktorene deres som stadig bryter sammen? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Han sa Mac Pro.. ikke Mac Book Pro.. Mac Pro er lettere å bytte prosessor på enn i en vanlig PC faktisk.. Her er det et eget prosessorkort som kan tas ut.. Aha, er så vant til MBP, så leste feil. Da er i hvert fall han en av de som har betalt for mye, såser jeg fem til eksemplene på hvordan Macbooks er så mye bedre enn tilsvarende spesifiserte PCer at den fysiske enheten kan forsvare den økte prisen. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 I alle mine PC - Mac diskusjoner trekker jeg fram dette bilde. Mhm...typisk PC-fanboy argument 90% av argumentene i en diskusjon som denne er vanligvis det du kan kalle fanboy argumenter. now som kanskje hører med i en diskusjon, siden det er subjektivt hva man liker og ikke liker. Ja, men hva som faktisk er best kan avgjøres. Nei, det kan faktisk ikke avgjøres siden begge deler har sine styrker og svakheter. For noen er mac bedre, for andre er windows bedre. Objektivt sett er begge ganske jevngode. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Dere hardbarka Windows-brukere som nekter å gå over til Mac; kan dere ikke bare være litt åpne for nye ting? Er dere ikke dritlei av å kjøre de gamle, treike traktorene deres som stadig bryter sammen? Den helvetes Macen som var på jobben er nok den tregeste pcen jeg noensinne har brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå