SkoMedHull Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Hvorfor er det alltid en eller annen hippie som sier "kan ikke bare alle jobbe sammen og dele med hverandre da?" Skjønner du deg ikke på konkurranse? Det er det som driver kvalitet framover. Det er bedre å ha et valg som forbruker, enn kun én tilgjengelig løsning. Hvorfor er det alltid en eller annen idiot som ikke kan noe om IT og babler i vei som om det gjaldt dagligvarer? Hele IT-verden er basert på etablerte standarder. Uten å etablere standarder som flere selskaper kan jobbe med så hadde aldri IT-verden kommet så langt som den har i dag. Tenk hvis Apple hadde utviklet sitt eget alternativ til USB? For ikke å snakke om hvis Acer, HP, Asus, Lenovo, Gigagyte, og Corsair også laget hver sin konkurrent! Tenk på all konkurransen! For ikke å snakke om bredden i minnepinner som kun fungerer på maskiner fra én av de nevnte over. For å gjøre det hele enda mer herlig så kan vi også se for oss at vi fjernet alle de kjente instruksjonssettene fra markedet også: x86, x86_64, ARM, younameit. Da hadde utviklerne av OS fått nok å jobbe med. Skal jeg gidde å lage et scenario om beskyttet filformat for e-post? Nei? Velkommen til IT-verden, Ramius. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 SkoMedHull: Ingen av de fortreffelige teknologiene du nevner her hadde blitt utviklet hadde det ikke vært for konkurranse. 1 Lenke til kommentar
Patience Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 En Skoda Octavia RS er mye bedre enn en BMW 3-serie til den samme prisen. Den er billigere, flere hester osv osv. Ja, det tror jeg faktisk den er.. For på BMW'en så henger den en stor tung tilhenger bakpå på ca ett tonn (virus).. Og hjulene står opp til felgen med gjørme (spionprogrammer) og spinner som en tulling med den store svære flotte papir-brosjyre-motoren sin. Og hutrer fælt i det Skodaen kommer trippende lett-på-tå forbi med sin kvikke lille motor på bar asfalt og legger den store stygge ulven i bakspeilet. Kjøp BMW, den er sterkest under alle forhold du. Så kan vi få kjøre det vi vet tar seg frem. Er ikke lett å kjøre slike biler hvor setene er så lave at man ser bare lyktestolpene - ikke alle småbilene som raser forbi den store flotte treige bilen. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 SkoMedHull: Ingen av de fortreffelige teknologiene du nevner her hadde blitt utviklet hadde det ikke vært for konkurranse. Skulle det komme som en overraskelse for meg? Jeg skrev vel ikke noe om at konkurranse burde utryddes, fjernes? Det at jeg påpeker at konkurranse ikke er den eneste faktoren for å utvikle gode produkter, betyr ikke at jeg mener at konkurranse ikke er en faktor. Ser du den? Ramius fremstiller det som at konkurranse er det eneste man trenger for å drive utviklingen fremover, det påpekte jeg som feil, jeg gjorde ikke noe mer. Ikke legg ord i munnen på meg, takk. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 till tross for al verden av standarder så er ikke vanlig pc og pcen Mac helt det samme fortsatt . det meste har med operativsystemet å gjøre. ideelt sett så kunne både pc og mac bruke nøyaktig de samme programmene uten noen mellomlegg, men det er ikke konkurranse. set på en annen side så må en bruker skaffe seg alt programvaren på nytt hvis han skifter fra Windows pc til Mac pc eller virse versa Det er også noe som koster ekstra penger.man kan neppe bruke en oppgradering som grunnlag for å skifte programvare der en produsent har samme programmet i versjoner for begge plattformene. på en måte så er man da låst til et system. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 SkoMedHull: Ingen av de fortreffelige teknologiene du nevner her hadde blitt utviklet hadde det ikke vært for konkurranse. Skulle det komme som en overraskelse for meg? Jeg skrev vel ikke noe om at konkurranse burde utryddes, fjernes? Det at jeg påpeker at konkurranse ikke er den eneste faktoren for å utvikle gode produkter, betyr ikke at jeg mener at konkurranse ikke er en faktor. Ser du den? Ramius fremstiller det som at konkurranse er det eneste man trenger for å drive utviklingen fremover, det påpekte jeg som feil, jeg gjorde ikke noe mer. Ikke legg ord i munnen på meg, takk. Du ble nettopp eid av Blåbær. Og i den amerikanske politikken er det faktisk nedfelt at det nettopp er konkurranse som skal drive næringslivet, og ikke staten. Dette kalles kapitalisme. Så det er helt faglig korrekt det jeg sier. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Det er forskjell på konkurranse og det å følge standarder. Apple prøver gang på gang å sette nye "standarder" for å danke ut konkurrenter (Firewire, ACC, ALAC, ADP). Hva tror du hadde skjedd om Apple fikk det som de ville? Vi hadde sett produkter som kun fungerer med Apple-enheter. Dette er ikke sunn konkurranse, og det er ikke bra for oss brukere. Forøvrig så er BMW og Skoda en latterlig sammenligning av Mac og PC. Når du kjøper BMW så ønsker du kvalitet. Ikke en bil som styres av en knapp, Ikke en bil som kun kan kjøre på spesielle veier, ikke en bil som kjører en gigantisk buttplug opp i ræva di med sender som gir informasjon til Steve Jobs. Skoda er for dem som ikke vil ha kvalitet. Interiøret er proppet med billig plast (noe du finner i PC-industrien også). Men om du bruker penger på en skikkelig PC så får du ikke en Skoda, du får en BMW. Endret 23. november 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Du ble nettopp eid av Blåbær. Og i den amerikanske politikken er det faktisk nedfelt at det nettopp er konkurranse som skal drive næringslivet, og ikke staten. Dette kalles kapitalisme. Så det er helt faglig korrekt det jeg sier. Haha, ingen trenger å eie deg i hvert fall, så solid som du driter deg ut helt uten hjelp. :Merkelig at USA spesifiserer at svæt mange ulike typer arbeid skal utføres etter ulike standarder, og har egne og strengere standarder for egne innkjøp. Merkelig at stadig flere stater (som f.eks. Norge) har bestemt, eller holder på å innføre regler om, at samtlige offentliggjorte dokumente fra det offentlige skal offentligjøres etter bestemta standarder, som alle kan åpnes av ulike typer gratisprogramvare, nettopp fordi det er standarder alle kan implementere? Kanskje det skyldes at alle med en halv hjerne forstå at lock-in til ufrie, ikke kompatible formater ødelegger nettopp (waaaaait for iiiiiiit.....) konkurransen? Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Du ble nettopp eid av Blåbær. Og i den amerikanske politikken er det faktisk nedfelt at det nettopp er konkurranse som skal drive næringslivet, og ikke staten. Dette kalles kapitalisme. Så det er helt faglig korrekt det jeg sier. Haha, ingen trenger å eie deg i hvert fall, så solid som du driter deg ut helt uten hjelp. :Merkelig at USA spesifiserer at svæt mange ulike typer arbeid skal utføres etter ulike standarder, og har egne og strengere standarder for egne innkjøp. Merkelig at stadig flere stater (som f.eks. Norge) har bestemt, eller holder på å innføre regler om, at samtlige offentliggjorte dokumente fra det offentlige skal offentligjøres etter bestemta standarder, som alle kan åpnes av ulike typer gratisprogramvare, nettopp fordi det er standarder alle kan implementere? Kanskje det skyldes at alle med en halv hjerne forstå at lock-in til ufrie, ikke kompatible formater ødelegger nettopp (waaaaait for iiiiiiit.....) konkurransen? Jeg tror du representerer en målgruppe som aldri kommer til å skjønne poenget. Du stirrer bestemt på en liten bit du tror du kan alt om, av et større bilde du ikke har filla peiling på. Endret 23. november 2010 av Ramius Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 SkoMedHull: Ingen av de fortreffelige teknologiene du nevner her hadde blitt utviklet hadde det ikke vært for konkurranse. Skulle det komme som en overraskelse for meg? Jeg skrev vel ikke noe om at konkurranse burde utryddes, fjernes? Det at jeg påpeker at konkurranse ikke er den eneste faktoren for å utvikle gode produkter, betyr ikke at jeg mener at konkurranse ikke er en faktor. Ser du den? Ramius fremstiller det som at konkurranse er det eneste man trenger for å drive utviklingen fremover, det påpekte jeg som feil, jeg gjorde ikke noe mer. Ikke legg ord i munnen på meg, takk. Du ble nettopp eid av Blåbær. Og i den amerikanske politikken er det faktisk nedfelt at det nettopp er konkurranse som skal drive næringslivet, og ikke staten. Dette kalles kapitalisme. Så det er helt faglig korrekt det jeg sier. Noe sier meg at du ikke har spist vitaminene dine i oppveksten. Det at du faktisk klarer å sitere et sitat hvor jeg poengterer at jeg aldri mente at konkurranse ikke var en viktig faktor, så kommer du og sier at jeg blir eid pga konkurranse skal drive næringslivet? Hva i alle dager driver du med? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Standarder utvikles ikke men blir valgt av aktører i ett marked, hvis mange nok finner ut at det blir for dyrt å lage sitt eget format/type enhet velger man gjerne ett av alternativene som finnes der og til slutt ender det opp som ett standard. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Standarder utvikles ikke men blir valgt av aktører i ett marked, hvis mange nok finner ut at det blir for dyrt å lage sitt eget format/type enhet velger man gjerne ett av alternativene som finnes der og til slutt ender det opp som ett standard. Fullt så enkelt er det ikke, man kan ikke bare velge en standard dersom den ikke er fri (fra patenter, begrensninger og kostnader). Mange standardformater og -teknologier er derfor utiklet som standarder fra starten av, mens mange har blitt standarder fordi alle kunne bruke dem og de var gode og velegnede. Http, ftp, https, SSL, ssh, POP3, IMAP, pdf og mange andre er formater som har fått så stor utbredelse nettopp fordi det ikke er reelle begrensninger i bruken av dem. (selv om enkelte av dem er patenterte, slik som pdf-følger de en utarbeidet og velkjent standard som også andre kan implementere uten kostnader.) Selvfølgelig er det eksempler på patenterte betal-formatr som har suksess også. Mp3 er jo et godt eksempel på et patentert format som ble standard, selv om det må lisensieres og betales for, og dermed ikke er bare-bare å sette i gang og bruke. Men også det har blitt utbredt nettopp fordi det er standardisert slik at hvem som helst KAN bruke det, om de lisensierer teknologien og betaler for den. På den måten får man fortsatt flere konkurrenter og dermed konkurranse i markedet. Et patentert format som ikke er standardisert og dokumentert, ogikke kan brukes av mer en ett selskap derimot, skaper såkalt vendor lock-in, der du ikke KAN bytte til en annen leverandør fordi du da mister alle dataene dine. Det sier seg selv at dette motvirker konurranse og følgelig er negativt for utviklingen av markedet. Det er kundefiendtlig, konkurransefiendtlig og innovasjonsfiendtlig, og derfor også markedsfiendtlig. Ramius: Mesteparten av svaret her er til deg. Vi snakker om standard innenfor IT, og etter diskusjonen å dømme så langt har du i hvert fall mindre peiling enn meg, uansett hva du måtte mene at jeg sitter og ser på. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Det er forskjell på konkurranse og det å følge standarder. Apple prøver gang på gang å sette nye "standarder" for å danke ut konkurrenter (Firewire, ACC, ALAC, ADP). Hva tror du hadde skjedd om Apple fikk det som de ville? Vi hadde sett produkter som kun fungerer med Apple-enheter. Dette er ikke sunn konkurranse, og det er ikke bra for oss brukere. Forøvrig så er BMW og Skoda en latterlig sammenligning av Mac og PC. Når du kjøper BMW så ønsker du kvalitet. Ikke en bil som styres av en knapp, Ikke en bil som kun kan kjøre på spesielle veier, ikke en bil som kjører en gigantisk buttplug opp i ræva di med sender som gir informasjon til Steve Jobs. Skoda er for dem som ikke vil ha kvalitet. Interiøret er proppet med billig plast (noe du finner i PC-industrien også). Men om du bruker penger på en skikkelig PC så får du ikke en Skoda, du får en BMW. nr man er inne på det med sammenligninger: Her kan du bytte ut Skoda med Lada. Skoda har forøvrig ganske grei kvalitet nå til dags. spørmålet blir hele tiden om en skal ha et produkt som fungere greit eller om man skal ha et produkt som er designet for utseendet skyld. det kommer selvfølgelig hva man liker. nå er det ikke alle som ser noe poeng i å kjøre til jobben med massasje innebygget i setene. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 De fleste billigere bærbare PC-ene er fryktelig dårlig laget, plastikken sprekker, hengslene ryker, lokket over skjermene er av myk og dårlig plastikk, kassene er så myke at på en del kan du med makt vri de osv. Det er jo helt åpenbart at man ikke kan sammenligne dette med endel Mac-er, skal du ha skikkelig solide PC-er så koster de endel de også, for meg er en PC helt uten interesse så lenge den kjører Windows, de eneste gangene jeg sitter med Windows er når folk betaler meg x antall hundrelapper i timen for og sitte og fikle med de. Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 PC suger. Mac er utrolig pene for øyet, og har ekstremt god ytelse. Også veldig lette og portable. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 For å si det som det er; Windows TRENGER den maskinkraften den har, for å greie å holde hodet over vannet under virusangrep, spionprogramangrep, for å kunne klare å finne alle dll-filene som ligger spredd over hele harddisken.. Det er rett og slett foreldet os med nytt skall. Regelen for windows ER at det blir tregere over tid. Ikke unntaket. Mac blir også litt tregere over tid, men det rydder onyx opp i, eller opprydningsskriptet som kjører kl 3 om natta hvis maskinen står på. Jeg går ikke over til windows, ikke faen om Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 For å si det som det er; Windows TRENGER den maskinkraften den har, for å greie å holde hodet over vannet under virusangrep, spionprogramangrep, for å kunne klare å finne alle dll-filene som ligger spredd over hele harddisken.. Det er rett og slett foreldet os med nytt skall. Regelen for windows ER at det blir tregere over tid. Ikke unntaket. Mac blir også litt tregere over tid, men det rydder onyx opp i, eller opprydningsskriptet som kjører kl 3 om natta hvis maskinen står på. Jeg går ikke over til windows, ikke faen om Mac er for de med lav IQ. Du trenger ikke tenke på masse ting, sant det. Men folk som har evne til å tenke bittelitt, tror jeg liker Windows veldig godt. Trenger ikke veldig god hardware, alt etter hva du faktisk skal bruke maskinen til. Virus er det, ja. Men er du litt forsiktig (og går ikke inn på virus.org) vil du klare deg. Antivirus og kanskje brannmur er lurt, men bruker du rett program er dette veldig enkelt. Dll-filer er det vel ikke noe galt med..? Blir tregere ja, men om du defragmenterer en gang i uka eller noe holder PC'n seg som ny. Er mye billigere enn Mac også. Du kan få windows til å kjøre defrag 3 på natta også... http://www.hardware.no/artikler/rapport_om_mac-virus/79608 Tror snart du må vurdere antivirus gutt! Og, håper du ser at min tidligere post er tull. Men du er mac bruker, så går greit om du ikke ser det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 De fleste billigere bærbare PC-ene er fryktelig dårlig laget, plastikken sprekker, hengslene ryker, lokket over skjermene er av myk og dårlig plastikk, kassene er så myke at på en del kan du med makt vri de osv. Du får hva du betaler for. Har du ikke 8500,-, så kjøper du ikke en Mac, men for den prisen kan du også finne solide PC'er. Nettet mangler heller ikke historier om folk som trodde at Mac'en tålte alt og ble skuffet da det viste seg å ikke være helt sant ... Selv om de nye bærbare Mac'ene er laget i "unibody" aluminium, så er metallet ganske tynt mange steder. .. for meg er en PC helt uten interesse så lenge den kjører Windows .. For meg er det motsatt: En Mac er uten interesse så lenge den ikke kjører Windows. Å, som jeg elsker reaksjonen til Mac-fansen når de oppdager at jeg kjører Windows 7 ... (Hvis blikk kunne drepe hadde ikke jeg vært her i dag.) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det er rett og slett foreldet os med nytt skall. Du vet kanskje ikke at MacOS bygger på UNIX, et operativsystem fra 1969 ...? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 For å si det som det er; Windows TRENGER den maskinkraften den har, for å greie å holde hodet over vannet under virusangrep, spionprogramangrep, for å kunne klare å finne alle dll-filene som ligger spredd over hele harddisken.. Det er rett og slett foreldet os med nytt skall. Regelen for windows ER at det blir tregere over tid. Ikke unntaket. Mac blir også litt tregere over tid, men det rydder onyx opp i, eller opprydningsskriptet som kjører kl 3 om natta hvis maskinen står på. Jeg går ikke over til windows, ikke faen om Mac er for de med lav IQ. Du trenger ikke tenke på masse ting, sant det. Men folk som har evne til å tenke bittelitt, tror jeg liker Windows veldig godt. Trenger ikke veldig god hardware, alt etter hva du faktisk skal bruke maskinen til. Virus er det, ja. Men er du litt forsiktig (og går ikke inn på virus.org) vil du klare deg. Antivirus og kanskje brannmur er lurt, men bruker du rett program er dette veldig enkelt. Dll-filer er det vel ikke noe galt med..? Blir tregere ja, men om du defragmenterer en gang i uka eller noe holder PC'n seg som ny. Er mye billigere enn Mac også. Du kan få windows til å kjøre defrag 3 på natta også... http://www.hardware.no/artikler/rapport_om_mac-virus/79608 Tror snart du må vurdere antivirus gutt! Og, håper du ser at min tidligere post er tull. Men du er mac bruker, så går greit om du ikke ser det. De med lav IQ? Basert på formuleringsevnen din tør man nesten å anta at du har et lite svin på skogen selv? Det er den dummeste forklaringen ihvertfall jeg har hørt og lest på år og dag. Og videre, måtte du google lenge for å finne noe om virus på Mac? Les da i såfall denne; http://www.idg.no/pcworld/article185747.ece En PC holder seg ikke som ny så veldig lenge. Hvis du ikke installerer masse programmer, så ja, men om du installerer og avinstallerer, så er windows så dum at det klarer ikke å få med seg søpla. Resultatet er registeroppføringer som ikke brukes i tusentalls, og filer som ikke brukes i hundretusentalls. Og resultatet er en treg maskin enten du vil innrømme det eller ei.. Det er en grunn til at Mac har lavest administrasjonskostnader enn windows.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå