Thlom Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Flash fungerer, men har en tendens til å kræsje og er voldsomt prosessorintensivt. Jeg merker det på min Macbook som begynner å dra på åra, regner med at det fungerer bedre på nyere modeller. Forhåpentligvis så blir flash bedre i neste versjon som visstnok er rett rundt hjørnet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Ser frem til nye flash, når de nå endelig har fått skikkelig konkurranse fra silverlight og html5 så ser jeg frem til bedre produkter fra adobe. Men jeg tror ikke vi vil se at html5 video vil gjøre det så bra som mange håper på grunnet manglende bestemmelse på hvilken videoformat standarden krever, samt at folk ikke vil legge ut filmene sine gratis. Html5 videoer skal være drm-fritt og nedlastbart. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Og så er det noen som ikke kjøper mac av prinsipp. Det stemmer nok, og de skjønner jeg godt selv om jeg er Mac-bruker selv. Apple kan være utrolig arrogante på en god del ting. Personlig kommer jeg aldri til å kjøpe Iphone, rett og slett fordi den har så mange begrensninger, er låst og gir lite for pengene. Nå som pris er nevnt en del ganger så må jeg nok si meg enig. Grunnen til at windows folk sjeldent "går over" til mac er nok pga. prisen. Når valget står mellom å kjøpe en ny maskin jeg kan bygge selv som jeg VET yter bra til mitt bruk (spill og diverse andre programmer som jeg trenger) for en prissum eller å betale enda mer enn denne prissummen og ikke vite om man blir fornøyd med maskinen man får (mac). Er jeg såpass vandt til å bruker windows og den er billigere så ser jeg ikke hvorfor man evt. skal gå over til mac, greit nok at det så å si ikke finnes malware, trojanere og virus til en mac, men det finnes fortsatt phishing-sider som prøver å lure bank-informasjon-ting (og andre verdifulle ting) fra meg. Jeg sier på ingen måte at en mac suger eller w/e, jeg skulle likt å fikle med en mac hvis jeg hadde hatt sjansen, men om jeg gidder å betale 6000++ kroner for en mac som jeg ikke er sikker på at jeg vil like/ha bruk for? Det kommer ikke på tale. *Prisen er ikke sikker, men jeg regner med en decent mac-maskin koster over 8000,-. Så var det noen andre spørsmål angående mac; Hva bruker dere for å konvertere/muxe mkv med srt/ass tekstfiler? Suger virkelig flash så mye som apple vil ha det til på en mac? Kommer mac med noe som kan ta bilde av harddisken for så å returnere den tilbake når det evt. trengs? Hva skjer hvis jeg starter 1000 programmer samtidig og maskinen går i stå, er det noen måte å fikse dette på uten å vente over 9000 år på at den selv finner ut at det ikke går? Skal en ha en maskin med kraftig skjermkort så gir Mac veldig lite for pengene, men skal en f.eks ha en maskin til bilderedigering så er faktisk ikke prisen på en Imac 27" i5 så gale (tatt i betraktning at den har 2560 x 1440 ISP-panel som alene koster rundt 7 000 kr). Alt etter behov. Jeg anbefaler ikke Mac til folk som bare skal drive med surfing, spill o.l. Da finnes det mye billigere alternativer. For å vise å vise mkv-filer med srt tekst kan en rett å slett bare bruke Quick Time. Da er det bare å ha .srt filen i samme mappe som filmen. Når det gjelder å ta bilde av harddisken ligger jo Mac langt forran Windows. Mac har et veldig godt diskverktøy innebygget som kan ta bilde av disker, lage virituelle disker, partisjonere disker (inkludert den som operativsystemet ligger på) osv. Flash bruke mye CPU ja, men jeg håper at Apple og Adobe klarer å finne en løsning her. Er i hvert fall helt idiotisk av Apple fjerne det (som de har gjort på Iphone). detter nok noen begrensninger Apple har satt. de er nok redd for folk skal ødelegge maskinen. forskjellen her virker å vær at mens man på en vanlig pc kan spesifisere hardwaren ned til minste detalj ( noen begrensinger hvis nettbutikken byger den for deg) så må man ty til pakke løsninger når det gjelde Apple mac-er. nå må det sies at det er ikke mange bærbare man kan spesifisere hardwaren selv men man har likevel noen valg. Apple maskene virker til være ferdig konfigurert og man kan ikke endre noe på den . man må i stedet velge en annen modell. Elkjøp selge vist bare ferdige maskiner så jeg bruker komplett.no i stedet her finner jeg ingen macer som matcher min pc spesifikasjon til 10 000 kr. ingen av av modellene der er konefigurbare heller. Vær så snill å sjekk litt før du kommer med slike påstander. Se f.eks: http://store.apple.com/no-business/configure/MB535H/A?mco=MTM4ODYwMDU http://store.apple.com/no/configure/MC371H/A?mco=MTc0NzAzMzI I tillegg kan en selv bytte harddisk og minne uten at en bryter grarantien på Macbook (pro) PS. Hvis du vil at folk skal ta deg seriøst så sjekk før du poster og skriv i hvert fall stor bokstav etter komma (dette er ikke frekt ment, men som et tips). Endret 12. mai 2010 av SRD Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Okse_ku: tror du får VirtualDub for mac.. Flash er ikke veldig bra imho, for min del stemmer det at flash er grunnen til de fleste browsercrashene. (Skjer ikke så ofte, men litt for ofte for min smak.) Og viftene begynner raskt å spinne opp hvis du ser på en flash video større enn vanlig youtube oppløsning. TimeMachine følger med, gratis. Cmd + alt + esc er OS X's variant av ctrl + alt + del. Forøvrig så er det veldig sjelden (for min del) at selve systemet kneler, da skjer det heller at enkeltprogrammer fryser. Det har bare skjedd 6-7 ganger at hele systemet har fryst i.l.a. de 4 årene jeg har hatt Mac. Dette betyr altså at jeg ikke kan/bør spille flash spill med en mac? Hva menes med youtube oppløsning, jeg ser sc2 videor på youtube daglig i 1080p, hvor mye større enn dette er det snakk om 2k, 4k? <pirke> Du mener ctrl + shift + esc for å gå til oppgave behandlingen sant, ikke ctrl + alt + del som KAN gå til sånn meny som lar deg logge av og diverse andre ting? </pirke> Du kan fint spille flash spill, det går helt bra. Sier bare at Flash tydeligvis ikke fungerer like bra på Mac som jeg har inntrykket av at det gjør på Windows. Jeg snakker om større enn det som var (er?) standardoppløsningen på Youtube. 720p / 1080p flash video pleier ihvertfall å få min MB til å fyke opp på 6000rpm ganske raskt. Ja, jeg mente ctrl + shift + esc. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Og så er det noen som ikke kjøper mac av prinsipp. Det stemmer nok, og de skjønner jeg godt selv om jeg er Mac-bruker selv. Apple kan være utrolig arrogante på en god del ting. Personlig kommer jeg aldri til å kjøpe Iphone, rett og slett fordi den har så mange begrensninger, er låst og gir lite for pengene. Nå som pris er nevnt en del ganger så må jeg nok si meg enig. Grunnen til at windows folk sjeldent "går over" til mac er nok pga. prisen. Når valget står mellom å kjøpe en ny maskin jeg kan bygge selv som jeg VET yter bra til mitt bruk (spill og diverse andre programmer som jeg trenger) for en prissum eller å betale enda mer enn denne prissummen og ikke vite om man blir fornøyd med maskinen man får (mac). Er jeg såpass vandt til å bruker windows og den er billigere så ser jeg ikke hvorfor man evt. skal gå over til mac, greit nok at det så å si ikke finnes malware, trojanere og virus til en mac, men det finnes fortsatt phishing-sider som prøver å lure bank-informasjon-ting (og andre verdifulle ting) fra meg. Jeg sier på ingen måte at en mac suger eller w/e, jeg skulle likt å fikle med en mac hvis jeg hadde hatt sjansen, men om jeg gidder å betale 6000++ kroner for en mac som jeg ikke er sikker på at jeg vil like/ha bruk for? Det kommer ikke på tale. *Prisen er ikke sikker, men jeg regner med en decent mac-maskin koster over 8000,-. Så var det noen andre spørsmål angående mac; Hva bruker dere for å konvertere/muxe mkv med srt/ass tekstfiler? Suger virkelig flash så mye som apple vil ha det til på en mac? Kommer mac med noe som kan ta bilde av harddisken for så å returnere den tilbake når det evt. trengs? Hva skjer hvis jeg starter 1000 programmer samtidig og maskinen går i stå, er det noen måte å fikse dette på uten å vente over 9000 år på at den selv finner ut at det ikke går? Skal en ha en maskin med kraftig skjermkort så gir Mac veldig lite for pengene, men skal en f.eks ha en maskin til bilderedigering så er faktisk ikke prisen på en Imac 27" i5 så gale (tatt i betraktning at den har 2560 x 1440 ISP-panel som alene koster rundt 7 000 kr). Alt etter behov. Jeg anbefaler ikke Mac til folk som bare skal drive med surfing, spill o.l. Da finnes det mye billigere alternativer. For å vise å vise mkv-filer med srt tekst kan en rett å slett bare bruke Quick Time. Da er det bare å ha .srt filen i samme mappe som filmen. Når det gjelder å ta bilde av harddisken ligger jo Mac langt forran Windows. Mac har et veldig godt diskverktøy innebygget som kan ta bilde av disker, lage virituelle disker, partisjonere disker (inkludert den som operativsystemet ligger på) osv. Flash bruke mye CPU ja, men jeg håper at Apple og Adobe klarer å finne en løsning her. Er i hvert fall helt idiotisk av Apple fjerne det (som de har gjort på Iphone). detter nok noen begrensninger Apple har satt. de er nok redd for folk skal ødelegge maskinen. forskjellen her virker å vær at mens man på en vanlig pc kan spesifisere hardwaren ned til minste detalj ( noen begrensinger hvis nettbutikken byger den for deg) så må man ty til pakke løsninger når det gjelde Apple mac-er. nå må det sies at det er ikke mange bærbare man kan spesifisere hardwaren selv men man har likevel noen valg. Apple maskene virker til være ferdig konfigurert og man kan ikke endre noe på den . man må i stedet velge en annen modell. Elkjøp selge vist bare ferdige maskiner så jeg bruker komplett.no i stedet her finner jeg ingen macer som matcher min pc spesifikasjon til 10 000 kr. ingen av av modellene der er konefigurbare heller. Vær så snill å sjekk litt før du kommer med slike påstander. Se f.eks: http://store.apple.c...mco=MTM4ODYwMDU http://store.apple.c...mco=MTc0NzAzMzI I tillegg kan en selv bytte harddisk og minne uten at en bryter grarantien på Macbook (pro) PS. Hvis du vil at folk skal ta deg seriøst så sjekk før du poster og skriv i hvert fall stor bokstav etter komma (dette er ikke frekt ment, men som et tips). Apple store ja , men er det også den enste butikken man kan gjør det slik, eller vet du om flere uten om Apple sine butikker ? Apple store er forøvrig den butikken som ikke er den som er mest tilgjengelig for de fleste.. begrensingen her kan god sammenlignes på denne måten: skal du ha deg en pc så må du først finne ut hvilket merke du vil satse på . det er ikke så mange som tenker på det . det neste blir finne butikken til HP ( hvis det er det merket du vil kjøpe) eller Acer ( hvis det er det du ønsker) eller Apple for den saks skyld. heldigvis har disse tenkt lit lengre en Apple på det punktet. personlig kjøper jeg ikke men pc uten at jeg selv kan bestemme komponentene joda det er fler merker en Apple som ikke lar det konfigurere pcen ette sine ønsker uten spesialbutikkene. dermed begrenser det lit interessen for disse maskinene Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Elkjøp, Lefdal, Eplehuset, Humac. Du finner sikkert flere. Apple benytter standard disk og minne. Det er heller ikke noe i veien for å bytte det selv. Men, at Apple tar seg godt betalt for å oppgradere for deg er riktig. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Alle tar godt betalt for å oppgradere, er sikker på at dell.no er dyrere om du skal bestille ekstra batteri eller lignende hos dem. Det er korrekt at apples ipod er låst, men for 90% av brukerne gjør det ingenting. De har tilgang til alt de har lyst på, og husk at det er folk som ikke kan så mye om data. De resterende 10% kan mye om data og velger å roote og bruke cydia. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Men nå er Dell like på hodet som Apple når det kommer til oppgradering. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Elkjøp, Lefdal, Eplehuset, Humac. Du finner sikkert flere. Apple benytter standard disk og minne. Det er heller ikke noe i veien for å bytte det selv. Men, at Apple tar seg godt betalt for å oppgradere for deg er riktig. greit nok men er det ikke Apple som står bak Eplehuset og Humac? at de bruker standard pc-deler er jo logisk da mac også er en pc. men hvorfor skal det da koste så mye mere hos Apple en hos en annen butikk ? Lenke til kommentar
Brack Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Når har du tenkt å svare på spørsmålene mine "den andre elgen"? Se øverst på denne siden. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 jeg tror her at Apple ikke liker at man skrur for mye på maskinen sin . det er de stasjonære pcene man kan spesifiser hardwaren . det var det jeg mente gruet er at man må til spesialbutikken for å spesifisere hardwaren til Mac. mens nesten alle butikkene på nettet lar deg spesifisere en vanlig pc selv om de også selger mac. her gjør de det samme med Mac som expert og elkjøp gjør med vanlig pcer . hvis pcen hos Elkjøp er "billig" og dårlig da må også macene hos disse nettbutikkene være av den "bilige" sorten. fikk du nå svar på det du lurte på ? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hvis Apple ikke liker at en skrur på maskinen hvorfor følger det da med en egen guide til maskinene hvordan en bytter harddisk og minne selv? Det står faktisk en kort bruksanvisning på innsiden av lokket på Macbook av hvordan det gjøres. De opplyser også om at en ikke mister garantien om en gjør det selv. Når det gjelder Eplehuset og Humac er jeg 99% sikker på at de er uavhengige kjeder som har spesialisert seg på Mac. Jeg mener i hvert fall jeg leste det fra en sikker kilde en gang. @NgZ: Du har et godt poeng, tror jeg skal gi meg nå. Det leder nok ingen vei uansett Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Eplehuset og Humac er private kjeder med en avtale med Apple. Lenke til kommentar
Brack Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 jeg tror her at Apple ikke liker at man skrur for mye på maskinen sin . det er de stasjonære pcene man kan spesifiser hardwaren . det var det jeg mente gruet er at man må til spesialbutikken for å spesifisere hardwaren til Mac. mens nesten alle butikkene på nettet lar deg spesifisere en vanlig pc selv om de også selger mac. her gjør de det samme med Mac som expert og elkjøp gjør med vanlig pcer . hvis pcen hos Elkjøp er "billig" og dårlig da må også macene hos disse nettbutikkene være av den "bilige" sorten. fikk du nå svar på det du lurte på ? Det du kommer med er så mye bullshit og synsing, uten sjekk av fakta. At jeg ikke orker å diskutere med deg lengre. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Men nå er Dell like på hodet som Apple når det kommer til oppgradering. Nå er Dell langt i fra dem eneste som produkserer PC-er, mens Apple er de eneste som produserer Mac. Dell er etter min erfaring de dårligste i PC verden til å legge til rette for oppgradering av PC-en. Velger du en hvilken som helst annen produsent kan du fint bytte både harddisk, strømforsyning, hovedkort, prosessor, ram, kabinett, cd-rom, lydkort, nettverkskort, grafikkort, eller andre deler. På dell kan du også dette, unntaket er at Kabinettet på dell PC-er ofte er spesialtilpasset hovedkortet slik at dette ikke kan byttes, eller, det kan byttes om man vil fikle litt med egne løsninger for motansje selvsagt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hvis Apple ikke liker at en skrur på maskinen hvorfor følger det da med en egen guide til maskinene hvordan en bytter harddisk og minne selv? Det står faktisk en kort bruksanvisning på innsiden av lokket på Macbook av hvordan det gjøres. De opplyser også om at en ikke mister garantien om en gjør det selv. Når det gjelder Eplehuset og Humac er jeg 99% sikker på at de er uavhengige kjeder som har spesialisert seg på Mac. Jeg mener i hvert fall jeg leste det fra en sikker kilde en gang. @NgZ: Du har et godt poeng, tror jeg skal gi meg nå. Det leder nok ingen vei uansett jeg sa at jeg TRODDE at Apple ikke liker at man skrur for mye , derfor har de noen restriksjoner/begrensninger. at det følger med en guide hvordan man kan gjøre det betyr bare at man skal kunne gjøre det uten at noe blir ødelagt hvis man nå likevel ønsker å bytte ut deler. den største risikoen er statisk elektrisitet når man fikler med pc-en enten det ar mac eller dell det er noe alle er redd for . før i tiden var det få som tillot at man oppet pc uten at garantien ble tatt bort. på akkurat det punkt ligger nok Apple lit bak i forhold til de andre produsenten . her kan man heller ikke være for streng for det kan gi kunden betenkeligheter hvis man er en liten produsent så kan man ikke alltid følge med på det raset alle andre har . derfor går Apple i en litt annen retning Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Second that. Enten er "elgen" et troll, eller så er han 12 år og uten kunnskaper. Ingen av delene er noe vits å diskutere med. Som Mac-bruker vil jeg si at det dårligste med Mac er at Boot Camp ikke egentlig fungerer tilfredstillende. Jeg synes alt går treigt og drivere som mangler er utrolig irriterende. Andre med lignende erfaringer? Jeg bruker Windows 7 på en 2,26GHz C2D 13" MBP med 4GB RAM. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 det må være feil. ingen ting går tregt på mac. slik er Apple loven. hvormange ganger har ikke jeg hørt at ALT fungerer så mye bedre på Mac en på Windows pc. nå som virus faren også øker der så sitter de snart igjen med kun designet uten at det er noe galt i det problemet er at en ren Windows bruker og en OSX bruker ikke snakker samme språk . selv når ting står i klartakst så forstår de ikke hverandre fra mit syn kan det også virke som Apple styrer utviklingen knallhardt på den fronten, enten det er MAC eller Ipad mens de andre slipper markedet mere fritt. er det flere som ser den utviklingen ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå