Gå til innhold

mac vs pc?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

poenget er vel hvis man skal kjøpe seg en mac så må man også betale for designet.

da blir de dyrere.

kan det forsvares hvis man vil ha mac men har lite penger ?

da kjøper man seg heller en vanlig pc.

med det samme kan noen nevne butikker uten om spesielle Apple butikker som selger Apple programvarer inkludert spill.

problemet her er at skal man ha seg en Apple maskin så må man bruke en spesial butikk eller ty til Internett.

hvem kjøper seg pc , for å komme seg på nett for så kjøpe seg en mac ( en overdrivelse men jeg vil ha frem et poeng her )

for en del år siden var det flere forretning ( datavare huset og spceworld ) har i Bodø som forsøkte å selge Apple samme med vanlige pcer.

av en eller anen grum fungerte det ikke.

i dag er det kun en butikk som selger Apple. mens hver 5. butikk selger pcer.

er det ikke Apple som legger premissen her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

poenget er vel hvis man skal kjøpe seg en mac så må man også betale for designet.

da blir de dyrere.

kan det forsvares hvis man vil ha mac men har lite penger ?

da kjøper man seg heller en vanlig pc.

med det samme kan noen nevne butikker uten om spesielle Apple butikker som selger Apple programvarer inkludert spill.

problemet her er at skal man ha seg en Apple maskin så må man bruke en spesial butikk eller ty til Internett.

hvem kjøper seg pc , for å komme seg på nett for så kjøpe seg en mac ( en overdrivelse men jeg vil ha frem et poeng her )

for en del år siden var det flere forretning ( datavare huset og spceworld ) har i Bodø som forsøkte å selge Apple samme med vanlige pcer.

av en eller anen grum fungerte det ikke.

i dag er det kun en butikk som selger Apple. mens hver 5. butikk selger pcer.

er det ikke Apple som legger premissen her.

Elkjøp selger og mac

Lenke til kommentar

derimot så lure jeg på om Mac eiere har kjennskap til hvordan Windows 7 er.

det har jeg liten tro for

de siste tetene jeg har les stå de ganske så lik hverandre selv om det fortsatt er forskjeller

Igjen, så virker det som om du vet veldig lite om det du snakker om. En veldig stor majoritet av Mac-brukere dualbooter Windows på maskinen sin. De aller fleste som kjøper seg en Mac nå til dags "kommer fra" Windows-maskin.

Fordi de er så stabeiser at de ikke tørr prøve noe nytt?

Nei.

Ok. Da vet jeg ikke. Jeg syntes uansett om man skal kunne komme med gode argumenter for eller mot en platform må man ha erfaring med begge. Norge er et veldig lite land for Apple så naturligvis vil en veldig, veldig stor majoritet av det som diskuteres på norske forum komme fra folk som aldri har brukt OSX i mer enn 5 minutter.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Og så er det noen som ikke kjøper mac av prinsipp.

På grunn av Apple? Jeg har fått med meg at mange ikke liker Apple på grunn av ditt og datt, men selv kan jeg ikke si at jeg har fått intrykk av at Apple er så mye verre enn andre internasjonale selskap. Derimot har jeg fått med meg at de lager gode produkter med bra design (Hvis vi ser bort fra designet på iPhone og at iPad har utrolig snever målgruppe:P)

Velg selv om det er verd designet...

post-100542-1273600798,0172_thumb.png

Ganske heftig prisforskjell der, men jeg er usikker på hvor reell den er. Sammenligner man absolutt billigste komponenter kan det hende det stemmer, men jeg tror ikke Mac er så mye dyrere på komponentene. Men er det slik at harddisk og RAM er det eneste en selv kan oppgradere på Mac Pro?

Lenke til kommentar

hvis man sammenligner vanlig pc og mac så virker det som om man får bedre spesifikasjoner for den vanlig pcen .

da beviser det at man betaler veldig mye bare for designet.

jeg har hele tiden trodd at det er jobben pcen gjør som er det viktigste.

hvorfor er det slik ?

Om du nå f.eks tenker på HP Pavilion dm3-1070 som det blir reklamert for så har den vesentlig dårligere hardware enn en MBP 13".

Lenke til kommentar

hvis man sammenligner vanlig pc og mac så virker det som om man får bedre spesifikasjoner for den vanlig pcen .

da beviser det at man betaler veldig mye bare for designet.

jeg har hele tiden trodd at det er jobben pcen gjør som er det viktigste.

hvorfor er det slik ?

Om du nå f.eks tenker på HP Pavilion dm3-1070 som det blir reklamert for så har den vesentlig dårligere hardware enn en MBP 13".

nei. jeg hadde plukket ut 2 mac-er og 2 vanlig pcer til omtrent samme pris , valgt å sammenligne dem . med et virket tydeligvis ikke.

mac

mac

pc

pc

Lenke til kommentar

De fleste av Apples laptoper er i et annet segment enn det billige skvipet de hiver etter deg på Elkjøp. Design er en del av greia, og med design så mener jeg langt mer enn bare estetikk. Design er hvordan tastaturet er plassert på maskinen, magsafe-pluggen, hvordan komponenter er plassert i maskinen (og hvilke komponenter det er valgt) for å tyne mest mulig batterilevetid og regnekraft utav den, hvordan man kan bytte minne og harddisk uten for mye trøbbel, hva slags materiale maskinen er bygd i også videre. Du finner "vanlige" PC-er også i dette segmentet, og de ligger i samme prisklasse som Apples.

Og ja, estetikk er også endel av greia, akkurat som det er det med biler. Du kan selvsagt kjøpe den billigste bilen du finner, den kan sikkert kjøre like fort som en som er dyrere, men den er styggere, interiøret er kjipere og i det hele tatt.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Siden Windows er suverent størst, så har de aller fleste Mac brukere begynt på Windows før de gikk over / fikk Mac.(Og, som sagt her før, de fleste bruker fremdeles Windows i fb. m. jobb / skole osv. ) Jeg har ikke spesielt mye erfaring med 7, men begynte i DOS i ca 89-90, så var det 3.11, så 95, så 98, så 2000 / XP frem til jeg fikk min første Mac i '06, når den første Intel MacBooken kom. Og jeg tror nok det er mye vanligere med Mac brukere som har erfaring med Windows enn det motsatte.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Nå som pris er nevnt en del ganger så må jeg nok si meg enig.

Grunnen til at windows folk sjeldent "går over" til mac er nok pga. prisen.

Når valget står mellom å kjøpe en ny maskin jeg kan bygge selv som jeg VET yter bra til mitt bruk (spill og diverse andre programmer som jeg trenger) for en prissum eller å betale enda mer enn denne prissummen og ikke vite om man blir fornøyd med maskinen man får (mac). Er jeg såpass vandt til å bruker windows og den er billigere så ser jeg ikke hvorfor man evt. skal gå over til mac, greit nok at det så å si ikke finnes malware, trojanere og virus til en mac, men det finnes fortsatt phishing-sider som prøver å lure bank-informasjon-ting (og andre verdifulle ting) fra meg.

Jeg sier på ingen måte at en mac suger eller w/e, jeg skulle likt å fikle med en mac hvis jeg hadde hatt sjansen, men om jeg gidder å betale 6000++ kroner for en mac som jeg ikke er sikker på at jeg vil like/ha bruk for? Det kommer ikke på tale.

*Prisen er ikke sikker, men jeg regner med en decent mac-maskin koster over 8000,-.

Så var det noen andre spørsmål angående mac;

Hva bruker dere for å konvertere/muxe mkv med srt/ass tekstfiler?

Suger virkelig flash så mye som apple vil ha det til på en mac?

Kommer mac med noe som kan ta bilde av harddisken for så å returnere den tilbake når det evt. trengs?

Hva skjer hvis jeg starter 1000 programmer samtidig og maskinen går i stå, er det noen måte å fikse dette på uten å vente over 9000 år på at den selv finner ut at det ikke går?

Endret av Okse_ku
Lenke til kommentar

Okse_ku: tror du får VirtualDub for mac..

Flash er ikke veldig bra imho, for min del stemmer det at flash er grunnen til de fleste browsercrashene. (Skjer ikke så ofte, men litt for ofte for min smak.) Og viftene begynner raskt å spinne opp hvis du ser på en flash video større enn vanlig youtube oppløsning.

TimeMachine følger med, gratis.

Cmd + alt + esc er OS X's variant av ctrl + alt + del. Forøvrig så er det veldig sjelden (for min del) at selve systemet kneler, da skjer det heller at enkeltprogrammer fryser. Det har bare skjedd 6-7 ganger at hele systemet har fryst i.l.a. de 4 årene jeg har hatt Mac.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Siden Windows er suverent størst, så har de aller fleste Mac brukere begynt på Windows før de gikk over / fikk Mac.(Og, som sagt her før, de fleste bruker fremdeles Windows i fb. m. jobb / skole osv. ) Jeg har ikke spesielt mye erfaring med 7, men begynte i DOS i ca 89-90, så var det 3.11, så 95, så 98, så 2000 / XP frem til jeg fikk min første Mac i '06, når den første Intel MacBooken kom. Og jeg tror nok det er mye vanligere med Mac brukere som har erfaring med Windows enn det motsatte.

det virker mest naturlig.

når så neon likevel finner ut at osx ikker er for dem ( på stående for vet jeg om en ) så virker det som enkelt av mac eirene blir lit gretne av den grunn.

innbiller de seg virkelig seg at OSX passer for absolutt alle eller ?

jeg tror at de ret og slet bar blir skuffet for de neon går tilbake til Windows .

hvordan var det mulig å kjøre både mac os og Windows på mac i den tiden Windows offisielt ikke kunne kjøres på mac.

på den tiden kunne det ikke være så mange mac brukere , bare de som var nød p.g.a. arbeidet.

Lenke til kommentar

Når valget står mellom å kjøpe en ny maskin jeg kan bygge selv som jeg VET yter bra til mitt bruk (spill og diverse andre programmer som jeg trenger) for en prissum eller å betale enda mer enn denne prissummen og ikke vite om man blir fornøyd med maskinen man får (mac). Er jeg såpass vandt til å bruker windows og den er billigere så ser jeg ikke hvorfor man evt. skal gå over til mac, greit nok at det så å si ikke finnes malware, trojanere og virus til en mac, men det finnes fortsatt phishing-sider som prøver å lure bank-informasjon-ting (og andre verdifulle ting) fra meg.

Jeg sier på ingen måte at en mac suger eller w/e, jeg skulle likt å fikle med en mac hvis jeg hadde hatt sjansen, men om jeg gidder å betale 6000++ kroner for en mac som jeg ikke er sikker på at jeg vil like/ha bruk for? Det kommer ikke på tale.

*Prisen er ikke sikker, men jeg regner med en decent mac-maskin koster over 8000,-.

Kommer mac med noe som kan ta bilde av harddisken for så å returnere den tilbake når det evt. trengs?

Hva skjer hvis jeg starter 1000 programmer samtidig og maskinen går i stå, er det noen måte å fikse dette på uten å vente over 9000 år på at den selv finner ut at det ikke går?

detter nok noen begrensninger Apple har satt.

de er nok redd for folk skal ødelegge maskinen.

forskjellen her virker å vær at mens man på en vanlig pc kan spesifisere hardwaren ned til minste detalj ( noen begrensinger hvis nettbutikken byger den for deg) så må man ty til pakke løsninger når det gjelde Apple mac-er.

nå må det sies at det er ikke mange bærbare man kan spesifisere hardwaren selv men man har likevel noen valg.

Apple maskene virker til være ferdig konfigurert og man kan ikke endre noe på den . man må i stedet velge en annen modell.

Elkjøp selge vist bare ferdige maskiner så jeg bruker komplett.no i stedet her finner jeg ingen macer som matcher min pc spesifikasjon til 10 000 kr.

ingen av av modellene der er konefigurbare heller.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

forskjellen her virker å vær at mens man på en vanlig pc kan spesifisere hardwaren ned til minste detalj ( noen begrensinger hvis nettbutikken byger den for deg) så må man ty til pakke løsninger når det gjelde Apple mac-er.

nå må det sies at det er ikke mange bærbare man kan spesifisere hardwaren selv men man har likevel noen valg.

Apple maskene virker til vær ferdig og man kan ikke ander noe på den ,. man må i stedet velge en annen modell.

Elkjøp selge vist bare ferdige maskiner så jeg bruker komplett.no i stedet her finner jeg ingen macer som matcher mine pc spesifikasjoner til 10 000 kr. ingen av dem er konefigurbare heller.

Seriøst? Nå er det faen meg på tide at du faktisk leser om produktene du kritiserer! Og bruk for Guds skyld stor bokstav i begynnelsen av en setning.........

Edit: Hvor er knappen for å gi minuspoeng btw?

Endret av Brack
Lenke til kommentar

Okse_ku: tror du får VirtualDub for mac..

Flash er ikke veldig bra imho, for min del stemmer det at flash er grunnen til de fleste browsercrashene. (Skjer ikke så ofte, men litt for ofte for min smak.) Og viftene begynner raskt å spinne opp hvis du ser på en flash video større enn vanlig youtube oppløsning.

TimeMachine følger med, gratis.

Cmd + alt + esc er OS X's variant av ctrl + alt + del. Forøvrig så er det veldig sjelden (for min del) at selve systemet kneler, da skjer det heller at enkeltprogrammer fryser. Det har bare skjedd 6-7 ganger at hele systemet har fryst i.l.a. de 4 årene jeg har hatt Mac.

Dette betyr altså at jeg ikke kan/bør spille flash spill med en mac? Hva menes med youtube oppløsning, jeg ser sc2 videor på youtube daglig i 1080p, hvor mye større enn dette er det snakk om 2k, 4k?

<pirke>

Du mener ctrl + shift + esc for å gå til oppgave behandlingen sant, ikke ctrl + alt + del som KAN gå til sånn meny som lar deg logge av og diverse andre ting?

</pirke>

Lenke til kommentar

Apple maskene virker til være ferdig konfigurert og man kan ikke endre noe på den. man må i stedet velge en annen modell.

Elkjøp selge vist bare ferdige maskiner så jeg bruker komplett.no i stedet her finner jeg ingen macer som matcher mine pc spesifikasjoner til 10 000 kr. ingen av dem er konefigurbare heller.

Seriøst? Nå er det faen meg på tide at du faktisk leser om produktene du kritiserer! Og bruk for Guds skyld stor bokstav i begynnelsen av en setning.........

Edit: Hvor er knappen for å gi minuspoeng btw?

det er vel på tide at du får med det jeg skriver i stedet for å gå i skyttergraven , eller har du misforstått ?

Lenke til kommentar

Hvilke begrensninger er det Apple har satt? Hva er de redde for at folk skal ødelegge?

Du må ihvertfall sammenligne pærer med pærer da. Kan man hos f.eks Dell, (som jeg mener er sammenlignbar), spesifisere hardwaren "ned til minste detalj"?

Apple maskene virker til være ferdig konfigurert og man kan ikke endre noe på den . man må i stedet velge en annen modell.

Om man handler fra f.eks www.apple.no eller Eplehuset eller tilsvarende kan man spesifisere temmelig mye i forhold til det som er vanlig når det gjelder bærbare. Kan du si meg hvor jeg bestemmer hvilken prosessor, ekstra RAM, annen HDD, bedre skjermkort og bedre skjerm på f.eks denne?

Elkjøp selge vist bare ferdige maskiner så jeg bruker komplett.no i stedet her finner jeg ingen macer som matcher min pc spesifikasjon til 10 000 kr.

ingen av av modellene der er konefigurbare heller.

Om du vil endre spesifikasjonene på en Mac bestiller du enten fra Eplehuset eller Apple Store. Evt. kan du ringe 800 30 168.

Og ja. Man betaler litt ekstra for kvaliteten. Om det er verdt det må du selv vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...