Gå til innhold

Finnes det noen IT jobber med "god" lønn?

MrL

Anbefalte innlegg

Finnes det egentlig noen IT jobber med god lønn, utenom at man må krige om de få lederstillingene i et selskap?

Med god lønn mener jeg rund 600.000++, nærmere millionen. Vet om en som driver med IT jobb i et selskap der han tjener 1,1 mill, men det er kun en stilling av dette i Norge. Spørsmålet her er hvorvidt man kan ta en utdanning innenfor dette og faktisk ha en stor sannsynlighet for å tjene bra, og ikke satse på å være en av de heldige som får en bra stilling, for det fleste vil vell havne rundt gjennomsnittet med mer eller mindre de heter Bill Gates.

Er det noen konkrete stillinger der man kan tjene bra? Vet om en haug med andre stillinger der jeg vet akkurat utdanningen som trengs, men dette omhandler ikke IT, jeg vil egentlig drive med IT da det interesserer meg en del, men orker ikke å leve med en luselønn dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes ein god del IT-jobber som kan gi 600K++ i lønn, men det er veldig få av dei som har det som startlønn.

Ein sikker vei er:

3-5års utdanning

5-10års jobberfaring

Ledande IT-stilling i eit større firma (arkitekt, hovudutvikler........).

Raskt løp:

Sertifiseringer, etterspurte sjeldne sertifiseringer ( f.eks Cisco sine)

Lenke til kommentar
Finnes det egentlig noen IT jobber med god lønn, utenom at man må krige om de få lederstillingene i et selskap?

Med god lønn mener jeg rund 600.000++, nærmere millionen. Vet om en som driver med IT jobb i et selskap der han tjener 1,1 mill, men det er kun en stilling av dette i Norge. Spørsmålet her er hvorvidt man kan ta en utdanning innenfor dette og faktisk ha en stor sannsynlighet for å tjene bra, og ikke satse på å være en av de heldige som får en bra stilling, for det fleste vil vell havne rundt gjennomsnittet med mer eller mindre de heter Bill Gates.

Er det noen konkrete stillinger der man kan tjene bra? Vet om en haug med andre stillinger der jeg vet akkurat utdanningen som trengs, men dette omhandler ikke IT, jeg vil egentlig drive med IT da det interesserer meg en del, men orker ikke å leve med en luselønn dessverre.

I IT-verdenen er det kompetanse og stå-på-vilje som belønnes, og ikke at man sitter på ræva med beina på bordet, for å si det sånn. Har man en aktuell og etterspurt kompetanse, så er det ingen problemer å tjene godt i IT-brasjen. Med veldig godt betalte stillinger følger det som revel også med veldig mye ansvar, og jeg skal love deg at det ikke er noen 8-16 tilværelse.

Når det gjelder krav til matte-kunnskaper, så er det ganske så delte meninger om dette i de diskusjoner som har vært om emnet tidligere i dette forumet. For mitt eget vedkommende er matematisk forståelse grunnleggende for hva jeg driver med, som er utvikling av datasystemer for telekombransjen.

W

Endret av wernie
Lenke til kommentar

Med 5-års utdanning og noen år (4-6) i et større konsulentselskap så har du raskt 600 og gjerne mer. Da snakker jeg ikke om lederstillinger.

Over det så blir nåløyet trangere, fortsetter du å stige i rekkene i slike selskaper så kommer du nok opp mot en milion (Accenture, Deloitte, Cap Gemini ++), men da må du også jobbe hardt.

Grunnlaget for å komme dit er uansett en god utdanning med gode resultater.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Spørs hvor lang utdanning man har.

Hmm, men med 3 årig utdannelse som er vell sjangsen betydlig mindre for å tjene over 500k? Ser ut til at jeg ikke har høyt nok snitt til å komme inn der det er 5 års utdannelse. Dog føler jeg at det meste innen for data kan bli litt for mye programmering, har ikke lyst til å sitte å skrive tall hele dagen. Ikke lett dette her hehe :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dog føler jeg at det meste innen for data kan bli litt for mye programmering, har ikke lyst til å sitte å skrive tall hele dagen. Ikke lett dette her hehe :p

Om du tror vi som har jobber som involverer programmering driver og skriver tall hele dagen befinner du deg nok definitivt på feil banehalvdel.

Uansett jobb - du må jobbe mye og hardt for å tjene godt. De betaler godt av en grunn. There is no silver bullet.

Lenke til kommentar

Undersøk hva det er stor etterspørsel etter, utdann deg innen dette. Start så for deg selv og lei deg ut som konsulent.

Da kan du tjene millioner om du er en oppegående type :)

Eller gjør som meg og start for deg selv med affiliate markedsføring. Regn med at det tar noen år før du har en god inntekt, men det gir enormt med frihet om du får det til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man må ikke nødvendigvis ha mange års utdannelse for å nå opp med en IT-stilling. En spesialisering kan også føre deg ganske langt. Det å få en fot innenfor selskapet i første omgang er viktig. Har du en basiskunnskap, de rette holdningene og stå-på-vilje er bedriften mer tilbøyelig til å satse på deg og du kan klatre.

Lenke til kommentar

Finnes ein god del IT-jobber som kan gi 600K++ i lønn, men det er veldig få av dei som har det som startlønn.

Ein sikker vei er:

3-5års utdanning

5-10års jobberfaring

Ledande IT-stilling i eit større firma (arkitekt, hovudutvikler........).

Raskt løp:

Sertifiseringer, etterspurte sjeldne sertifiseringer ( f.eks Cisco sine)

Da er det bedre å gå med checkpoint. 14 kontra 2:)

Fatter driver med sikkerhet og brannmurer, it konsulent som jobber en del med checkpoint. Type firmaer leier folk fra firmaet han jobber i. Akkurat nå driver de med telenor, tar over en del greier.

Sitter på bortimot 1.3 mill i året han. Men igjen betyr det at det skal jobbes i en 10-15 år før man "jobber seg opp" til en grei lønn da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Om du har sertifiseringer så kan du nesten konkuransedyktig får veldig god lønn. kommer vel helt ann på behov. la oss si du har IKT-Driftsfag + CCNA. så kan du få en del extra. Eller. IKT-Driftsfag + Trend Micro level .

Lenke til kommentar

Har søkt og jobbet endel IT-jobber tidligere. Er snart ferdig med dataingeniør-drift og er begynt å søke jobber nå. Og jeg blir dødsfornøyd om jeg får 360-400k i lønn når jeg begynner, til tross for at jeg har endel erfaring fra før. Så tror ikke trådstarter skal velge IT om ikke han forventer å vente endel år på de 600k++ i året.

Min cv hittil

3 år vgs serviceelektronikk

1,5 år lære.

2 år arbeid som service-elek

4 år på høyskolen (forkurs og bachelor ingeniør)

Har hatt deltidsjobb/full sommerjobb innen IT i 3 av de 4 årene

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har søkt og jobbet endel IT-jobber tidligere. Er snart ferdig med dataingeniør-drift og er begynt å søke jobber nå. Og jeg blir dødsfornøyd om jeg får 360-400k i lønn når jeg begynner, til tross for at jeg har endel erfaring fra før. Så tror ikke trådstarter skal velge IT om ikke han forventer å vente endel år på de 600k++ i året.

Min cv hittil

3 år vgs serviceelektronikk

1,5 år lære.

2 år arbeid som service-elek

4 år på høyskolen (forkurs og bachelor ingeniør)

Har hatt deltidsjobb/full sommerjobb innen IT i 3 av de 4 årene

Er nok ikke i drift pengene ligger. Som dyktig utvikler kan man lett tjene opp mot millionen, men det krever en genuin interesse for faget, slik at du blir _VELDIG_ flink.

Jeg antar at snittlønnen etter bachelor er 370k, og 420k etter master. Hvor for man stiger etter dette er såklart helt individuelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke tenk så mye på lønna da folkens. Lønna har faktisk mye mindre å si enn f.eks. trivsel, goder, reisevei.

Dere unge henger dere så utrolig mye opp i lønn.

Etter noen år på arbeidsmarkedet så har dere en helt grei lønn, og legger man til godene har man ofte fet lønn ;)

Selv har jeg greit betalt nå, men jeg så ikke engang på lønna da jeg var ny på jobbmarkedet.

Det eneste jeg så på var menneskene jeg skulle jobbe med, lokasjonen, og godene (fri telefon, transport, nett, videreutdanning osv.)

Lenke til kommentar

Ikke tenk så mye på lønna da folkens. Lønna har faktisk mye mindre å si enn f.eks. trivsel, goder, reisevei.

Etter noen år på arbeidsmarkedet så har dere en helt grei lønn, og legger man til godene har man ofte fet lønn ;)

Selv har jeg greit betalt nå, men jeg så ikke engang på lønna da jeg var ny på jobbmarkedet.

Det eneste jeg så på var menneskene jeg skulle jobbe med, lokasjonen, og godene (fri telefon, transport, nett, videreutdanning osv.)

Kommer jo litt an på hvordan man ser det, jeg trives ikke hvis ikke lønnen er god nok. Lønn er viktig for trivsel i mine øyne. Det er ikke slik at man nødvendigvis trenger å sikte på den feteste lønna, men man må ihvertfall kunne ha en jobb der man kan utvikle seg og tjene opp nok penger til å ha den litt dyrere bilen, den litt dyrere ferien, den litt bedre hverdagen enn folk flest :)

Lenke til kommentar

Kommer jo litt an på hvordan man ser det, jeg trives ikke hvis ikke lønnen er god nok. Lønn er viktig for trivsel i mine øyne. Det er ikke slik at man nødvendigvis trenger å sikte på den feteste lønna, men man må ihvertfall kunne ha en jobb der man kan utvikle seg og tjene opp nok penger til å ha den litt dyrere bilen, den litt dyrere ferien, den litt bedre hverdagen enn folk flest :)

Enig i det. Jeg vil heller ha høyere lønn enn å ha goder som gratis telefon, internett osv.

Det jeg setter høyest er:

Lønn, hyggelige koleager, videreutdanning og ikke minst utfordringer i arbeidsdagen/spennende oppgaver :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

jeg har 3-årig bachelor i informatikk, 1 års jobberfaring. har nå 350k som utvikler/administrator (oslo).

trivsel på jobb fremfor lønn etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...