Gå til innhold

Spekulasjoner om 2. gen video i DSLR

Anbefalte innlegg

Min erfaring fra 50D til 7D, er at 50D'en gir ett mer støyfritt bilde på ISO 100.

Fra ISO 200-800 så var det ganske dødt løp, mens 7D'en er suveren på høyere iso sammenlignet med 50D'en.

Jeg vet ikke om objektivene til Canon henger med disse nye 18 MP sensonrene til Canon, hvilkene gjør det?

Da har du sammenlignet bilder konvertert fra RAW uten støyreduksjon? Ser du på JPG ser du jo en kombinasjon av senorens støynivå og støyreduksjonen som kameraet gjør i signalbehandlingen.

ja, det er nok riktig og var ikke så mye hjelp til diskusjonen :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du tenker sikkert på støy, men det er bare en utbredt myte som jeg garanterer at du ikke finner holdbart bevis for.

Megapiksler og støy har en sammenheng.

Så vidt jeg kan se er dette påstand mot påstand, noen som har noe mer konkret å komme med?

Jeg kan jo forsøke å redegjøre for teorien som gir grunnlag for å mene at flere megapiksler (på samme sensorstørrelse) gir mer støy.

Det som leses ut av en enkelt piksel på sensoren er en analog verdi som samsvarer med hvor mye lys som har truffet den aktuelle pikselsensoren den tiden lukkeren var åpen. Denne sensoren, sample-and-hold-kretsen (kaller denne SAH for enkelhets skyld) som holder på den analoge verdien inntil den er avlest og AD-konverteren som leser av den analoge verdien fra sensoren/SAH og gjør om denne til ett digitalt tall har en begrenset nøyaktighet. Jo mindre lys som treffer pikselsensoren, jo mer avhengig er man av nøyaktigheten til sensoren, SAH og AD-konverteren for at den avleste verdien gir en reell måling på den faktiske lysmengden som traff sensoren i utgangspunktet. Dersom den avleste verdien er feil, vil dette opptre som støy på bildet.

Når megapikslene øker og sensorstørrelsen forblir den samme, sier det seg selv at hver piksel blir litt mindre, får litt mindre lys, og kravet til nøyaktighet øker. Hvis det i tillegg kommer lite lys frem til sensoren i utgangspunktet (liten blender, kort lukkertid, lite opplyst motiv eller en kombinasjon av alle tre) blir forskjellene mellom de avleste verdiene på de ulike pikslene mindre (bildet er undereksponert), men man kan øke følsomheten til sensoren (øke ISO) ved å forsterke verdiene i trinn på 6 dB (=dobling av ISO) for å få riktig eksponering. Ved denne forsterkningen av avleste verdier vil også feil i avlesningene forsterkes, noe som medfører at støy blir mer synlig. Det er dette som gjør at støy blir mer tydelig på høye ISO-verdier, og det er tett bundet sammen med årsaken til at støy blir mer tydelig med (for) høy pikseltetthet.

Dette ble ikke veldig godt forklart og ikke nødvendigvis 100% riktig. Men det er i hvertfall det teoretiske grunnlaget for å hevde at flere megapiksler gir mer støy. Nå er jeg spent på hvordan han som hevdet at dette kun var en myte jeg garantert ikke ville finne bevis for, kan redegjøre for sin påstand :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...