zeltex Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det er frivillig å røyke også. Ikke alle steder. Enkelte mennesker får ikke engang lov til å røyke på sin egen eiendom. Slik jeg leste det: Frivillig å starte og røyke! Dermed burde de som er sterke nok til å holde seg unna i 14. års alderen få lov til å slippe å puste inn røyken når man oppholder seg i offentligheten, sammen med andre. Jeg mener det derfor er irrelevant at man frivillig er på stedet eller har valgt å jobbe der. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Et fredelig menneske vil ikke kaste noen i fengsel - Marxisten har altså selv bevist at han bør kastes i fengsel. For en herlig logikk! Applaus! Hva er frihet? Liberalister vil ha negativ frihet. Sosialister vil ha positiv frihet. Dette har jeg forklart tusen ganger før. Er frihet å kunne gjøre hva man vil, uten represalier? Nei, dette er positiv frihet. Eller er frihet det å ha muligheten til å gjøre det beste ut av livet sitt, uansett hvilket startsted man har? Dette er også positiv frihet, og det forutsetter frihet til å gjøre andre til dine slaver. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Det handler om frihet. Det motsatte av frihet er ufrihet, altså fascisme, og sosialismen er en fascistisk ideologi. Det er dere som vil tvinge deres medmennesker ved å bruke (trusler om) vold, som bør kastes i fengsel - ikke fredelige mennesker. Korleis hadde verda sett ut med ein liberalistisk ideologi full av negativ frihet? Folk som går på sjølvstyre "Eg har lov til å gjere akkurat som eg sjølv vil". Det vil innebære å kunne bruke trusler, vold og makt. Er det fredeleg? Sett at du har rett til å gjere akkurat kva du vil på din eigendom. Du tar med deg ein utanforståande inn og gjer personen til din personlege slave. Altså tar du vekk denne personen sin negative frihet i ein verden der negativ frihet hersker. Anarki kalles sånt. Det har jo vist seg opp gjennom tidene at for mykje negativ frihet ikkje fungerer. Endret 2. februar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Folk som går på sjølvstyre "Eg har lov til å gjere akkurat som eg sjølv vil". Det vil innebære å kunne bruke trusler, vold og makt. Er det fredeleg? Du skiller ikke mellom positiv og negativ frihet. Liberalister vil ha negativ frihet. Sosialister vil ha positiv frihet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Korleis kan ein då ha negativ frihet som ikkje påverkar andre sin negative frihet? Lenke til kommentar
793 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det er frivillig å røyke også. Ikke alle steder. Enkelte mennesker får ikke engang lov til å røyke på sin egen eiendom. Slik jeg leste det: Frivillig å starte og røyke! Dermed burde de som er sterke nok til å holde seg unna i 14. års alderen få lov til å slippe å puste inn røyken når man oppholder seg i offentligheten, [...] Privat eiendom er ikke offentlig. Lenke til kommentar
793 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Korleis kan ein då ha negativ frihet som ikkje påverkar andre sin negative frihet? Om jeg har forstått begrepene riktig; negativ frihet er retten til bestemme over seg selv, positiv frihet er retten til å bestemme over andre enn seg selv. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det har eg og. I eit samfunn med positiv frihet har alle ein frihet til å bli beskytta for eksempel, mot seg sjølv og mot andre. Det eg ikkje forstår er korleis eit samfunn med negativ frihet skal kunne fungere. Lenke til kommentar
SML Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Et fredelig menneske vil ikke kaste noen i fengsel - Marxisten har altså selv bevist at han bør kastes i fengsel. For en herlig logikk! Applaus! Hva er frihet? Liberalister vil ha negativ frihet. Sosialister vil ha positiv frihet. Dette har jeg forklart tusen ganger før. Er frihet å kunne gjøre hva man vil, uten represalier? Nei, dette er positiv frihet. Eller er frihet det å ha muligheten til å gjøre det beste ut av livet sitt, uansett hvilket startsted man har? Dette er også positiv frihet, og det forutsetter frihet til å gjøre andre til dine slaver. Du virker for meg, mer anarkistisk enn liberalistisk. Noe som verken verken fungerer i praksis eller ideologisk. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Korleis kan ein då ha negativ frihet som ikkje påverkar andre sin negative frihet? vet du hva negativ frihet er? Korleis kan ein då ha negativ frihet som ikkje påverkar andre sin negative frihet? Om jeg har forstått begrepene riktig; negativ frihet er retten til bestemme over seg selv, positiv frihet er retten til å bestemme over andre enn seg selv. Det stemmer. I eit samfunn med positiv frihet har alle ein frihet til å bli beskytta for eksempel, mot seg sjølv og mot andre. Hvem kan beskytte deg mot deg selv, om ikke du selv? Tror du jeg har mer interesse av å beskytte deg mot for eksempel røykelunger enn du selv har? Du virker for meg, mer anarkistisk enn liberalistisk. Noe som verken verken fungerer i praksis eller ideologisk. Jeg støtter ikke anerki, men en stat finansiert med frivillig skatt. Endret 2. februar 2010 av Marxisten Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Morsom definisjon. Unyansert og til dels villedende, og selvfølgelig morsom. Les essayet Two Concepts of Liberty (Isaiah Berlin, 1958). Her defineres hva positiv og negativ frihet er. Lenke til kommentar
SML Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg støtter ikke anerki, men en stat finansiert med frivillig skatt. Og du tror virkelig folk ville betalt skatt hvis det var frivillig? Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Ja, hvis ikke er de anarkister. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Og du tror virkelig folk ville betalt skatt hvis det var frivillig? Det tror jeg... folk skjønner at de får ikke i pose og sekk. Endret 2. februar 2010 av Nasciboy Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Selvfølgelig forstår folk dette. Det er bare i sosialistenes virkelighet at mennesket er dumme sauer som må gjetes og passes på av de allvitende sosialistpolitikerne. Lenke til kommentar
SML Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Et samfunn basert å ærlighet og moral fungerer ikke. Aldri i verden om folk ville betalt skatt om det var frivillig, alle gagner av det en betaler. Derfor vil flertallet snylte på de som faktisk ville betalt skatt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) @Marxisten Har du noe som helst som underbygger påstanden din, uten å kalle dine meningsmotstandere for dumme sauer? Endret 3. februar 2010 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Et samfunn basert å ærlighet og moral fungerer ikke. Du har et ondt menneskesyn. Vold er altså løsningen på alle problemer? Et samfunn basert på tvang og vold er bra? Hva er forskjellen på en skaper og en snylter? @ skjorta: Jeg har underbygd tusen ganger, men du bare ignorerer. Din utivenhet han ikke lenger unnskyldes. Du velger å forbli kunnskapsløs. Endret 3. februar 2010 av Marxisten Lenke til kommentar
SML Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Åja, jeg har det ja ... Du er så naiv at jeg blir kvalm. Hvor i all verden har jeg nevnt vold og tvang? Alle som ikke støtter dine vanvitte utsagn er dumme sauer og sosialister? Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Hvor i all verden har jeg nevnt vold og tvang? Hva vil du gjøre med de som ikke vil betale skatt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå