Gå til innhold

Trafikkens "uskrevne regler"?


lur4d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fælt så vanskelige folk skal være da?? Retningslysene er til å bruke, og retning til venstre gjelder i rundkjøringer også - ikke bare høyre/blinking ut. Jeg synes det er nyttig med blinking inn i rundkjøringer (merk: ved riktig bruk!) og jeg merka en liten forskjell etter jeg lærte å bruke det. Når jeg kjører inn i en rundkjøring er jeg som oftest ganske "på hugget" og er ingen sinke - når jeg da skal til venstre i en vanlig rundkjøring, blinker jeg meg til venstre, og da merker jeg at de som kommer på andre siden stopper og 'ser hvor jeg skal'. De gjør det ikke i like stor grad uten blinking, og da brytes vikeplikten deres fortere. Punktum finale.

 

Ja det var fælt. Blinklys inn i en rundkjøring er totatly unyttig i mine øyne, da rundkjøringens oppbyging ikke levner noen tvil om hvor bilen har tenkt seg hen om den kjører slik den skal.

 

Du sier at du blinker til venstre så lenge du ikke skal til høyre. Det jeg sier er at ved å ligge til venstre og ikke blinke i det hele tatt, så signaliserer du akkurat det samme som ved å ligge innerst å blinke til venstre.

 

Og hvem som skal ha nytte av å se deg blinke til venstre fatter jeg ikke.

 

Jeg mente ikke at jeg blinker til venstre så lenger jeg ikke skal til høyre,

jeg blinker til venstre om jeg skal til venstre i en vanlig 4-arms rundkjøring

og de som kommer mot meg (ovenfor) har nytte av det da de ser hvor jeg

har tenkt meg mye lettere. Hadde du bare sett hvordan det ser ut i rund-

kjøringa på Skedsmokorset så hadde du skjønt hva jeg mente her...

 

post-195907-1265885656_thumb.png

 

Er det forresten mange her som ikke har tenkt over at

det går an å (samtidig) kjøre slik? ^ Ser det ikke så ofte...

Er ikke uvanlig det hos meg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hvis ein skal rett fram i ei rundkøyring der ein skal ligge i innerste felt om ein skal rett fram skal ein blinke til høgre like etter at ein har byrja å køyre. Dersom ein skal til høgre i rundkøyringa skal ein byrje å blinke til høgre før rundkøyringa og plassere seg i tilhøyrande felt. Skal ein til venstre kan du blinke til venstre, men du oppnår akkurat det same ved å ikkje blinke til høgre.

Lenke til kommentar
Skal ein til venstre kan du blinke til venstre, men du oppnår akkurat det same ved å ikkje blinke til høgre.

 

Du som kjører bilen oppnår akkurat det samme. Du kjører til venstre. Men de andre som kommer inn i rundkjøringen, vil kunne få nyttig informasjon av at du blinker til venstre. Først og fremst fordi folk plasserer seg dårlig, og ikke gidder blinke ut skikkelig. I tillegg er venstreblinkingen tydelig over lengre tid og fra flere vinkler for de andre trafikantene, enn hva korrekt plassering er. Dette blir spesielt tydelig når bilene kommer i fart inn, og det er mange trafikanter å ta hensyn til på én gang.

Endret av vad
Lenke til kommentar
Skal ein til venstre kan du blinke til venstre, men du oppnår akkurat det same ved å ikkje blinke til høgre.

 

Du som kjører bilen oppnår akkurat det samme. Du kjører til venstre. Men de andre som kommer inn i rundkjøringen, vil kunne få nyttig informasjon av at du blinker til venstre. Først og fremst fordi folk plasserer seg dårlig, og ikke gidder blinke ut skikkelig. I tillegg er venstreblinkingen tydelig over lengre tid og fra flere vinkler for de andre trafikantene, enn hva korrekt plassering er. Dette blir spesielt tydelig når bilene kommer i fart inn, og det er mange trafikanter å ta hensyn til på én gang.

No er det altså slik at korrekt plassering faktisk er påbudt, meiner du at ventreblinking er regelen for dei som er for evneveik til å følge lova?

 

Kom gjerne med eit konkret eksempel der korrekt plassering og høgreblinking ikkje er tilstrekkeleg.

Lenke til kommentar
Kom gjerne med eit konkret eksempel der korrekt plassering og høgreblinking ikkje er tilstrekkeleg.

 

Hvilken som helst rundkjøring på dagtid i Oslo. Ellers så kan du jo lese tråden.

Hadde det vore tilfellet hadde det vore grove feilkonstrueringer av rundkøyringene i Oslo, hadde venstreblinking vore absolutt nødvendig hadde det stått i lovverket.

Skal eg tolke det som at du ikkje har eit konkret eksempel å kome med...?

Lenke til kommentar
Kom gjerne med eit konkret eksempel der korrekt plassering og høgreblinking ikkje er tilstrekkeleg.

 

Hvilken som helst rundkjøring på dagtid i Oslo. Ellers så kan du jo lese tråden.

Hadde det vore tilfellet hadde det vore grove feilkonstrueringer av rundkøyringene i Oslo, hadde venstreblinking vore absolutt nødvendig hadde det stått i lovverket.

Skal eg tolke det som at du ikkje har eit konkret eksempel å kome med...?

 

Ingen som sier det er 'absolutt nødvendig' med blinking inn i rundkjøring. I trafikerte rundkjøringer er blinking til hjelp for andre trafikanter, og bidrar til at trafikken glir bedre og at folk kommer seg fortere hjem til kone og unger.

 

Din plassering og blinking er helt sikkert upåklagelig, men slik er det på langt nær med alle. Biler kan komme fort inn i rundkjøring, fra flere armer samtidig. Legg til sykkelfelt, fotgjengere og kollektivtrafikk, så vil venstreblinking potensielt være til stor hjelp for dine medtrafikanter. Blinking inn i rundkjøring er en god vane å legge seg til, som ofte er til hjelp. Flere kjørelærere oppfordrer til at man skal gjøre det, og dette ikke uten grunn.

Lenke til kommentar
Kom gjerne med eit konkret eksempel der korrekt plassering og høgreblinking ikkje er tilstrekkeleg.

 

Hvilken som helst rundkjøring på dagtid i Oslo. Ellers så kan du jo lese tråden.

Hadde det vore tilfellet hadde det vore grove feilkonstrueringer av rundkøyringene i Oslo, hadde venstreblinking vore absolutt nødvendig hadde det stått i lovverket.

Skal eg tolke det som at du ikkje har eit konkret eksempel å kome med...?

 

Ingen som sier det er 'absolutt nødvendig' med blinking inn i rundkjøring. I trafikerte rundkjøringer er blinking til hjelp for andre trafikanter, og bidrar til at trafikken glir bedre og at folk kommer seg fortere hjem til kone og unger.

 

Din plassering og blinking er helt sikkert upåklagelig, men slik er det på langt nær med alle. Biler kan komme fort inn i rundkjøring, fra flere armer samtidig. Legg til sykkelfelt, fotgjengere og kollektivtrafikk, så vil venstreblinking potensielt være til stor hjelp for dine medtrafikanter. Blinking inn i rundkjøring er en god vane å legge seg til, som ofte er til hjelp. Flere kjørelærere oppfordrer til at man skal gjøre det, og dette ikke uten grunn.

Du sa sjølv at plassering og høgreblinking ikkje er tilstrekkeleg, ergo at venstreblinking er nødvendig.

 

Så det du sei er at for dei som ikkje kan å plassere seg skikkeleg (noko dei er lovpålagt å gjere) og/eller blinke til høgre når dei skal, vil du gjere det enda meir komplisert ved å introdusere venstreblinking?

Syklistar og kollektivtrafikk skal oppretthalde trafikkreglane som alle andre, fotgjengarar skal holde seg ute av vegbana.

 

Hvis du kjem mot meg frå motsatt side i ei rundkøyring der begge felt kan benyttast til å køyre rett fram og du ligg innerst kan eg trygt kjøre dersom du ikkje er inne i rundkøyringa enda, god klaring der.

Er du allereie inne i rundkøyringa tolkar eg "ingen blink mot høgre" som at du skal vidare til venstre, korleis ellers skal eg tolke det? Vi er vel alle enige i at folk hvertfall skal blinke seg ut.(?)

Endret av HValder
Lenke til kommentar

I små rundkjøringer (sånne som vi har over alt her på sørvestlandet): Blink den veien du skal, som om du kjører inn i et vanlig kryss. Men blir det større, dvs. mer enn 4 avkjørsler eller stort blomsterbed i midten, så er det mer fornuftig å blinke ut av rundkjøringa. I våre små rundkjøringer er det ikke plass til å blinke ut mellom påkjørslene. Dessuten er det inneffektivt da de andre bilene i større grad må vente for å se hva du vil. Men nå snakker vi altså om rundkjøringer på størrelse med 1- og 2-felters kryss.

 

Denne regelen virker til å være 95% gjennomført i mitt område i alle fall. Problemet oppstår når du skal ta U-sving, da må du være obs :)

 

Nøkkelen til god kjøring er å gjøre seg forstått. Det står kanskje ikke godt forklart i lovverket, men så lenge det er praksis og alle forstår det, er det en veldig god måte å kjøre på. Kommunikasjon og forståelse er nøkkelen til god flyt i trafikken.

Endret av Pensarando
Lenke til kommentar
I små rundkjøringer (sånne som vi har over alt her på sørvestlandet): Blink den veien du skal, som om du kjører inn i et vanlig kryss. Men blir det større, dvs. mer enn 4 avkjørsler eller stort blomsterbed i midten, så er det mer fornuftig å blinke ut av rundkjøringa. I våre små rundkjøringer er det ikke plass til å blinke ut mellom påkjørslene. Dessuten er det inneffektivt da de andre bilene i større grad må vente for å se hva du vil. Men nå snakker vi altså om rundkjøringer på størrelse med 1- og 2-felters kryss.

 

Denne regelen virker til å være 95% gjennomført i mitt område i alle fall. Problemet oppstår når du skal ta U-sving, da må du være obs :)

 

Nøkkelen til god kjøring er å gjøre seg forstått. Det står kanskje ikke godt forklart i lovverket, men så lenge det er praksis og alle forstår det, er det en veldig god måte å kjøre på. Kommunikasjon og forståelse er nøkkelen til god flyt i trafikken.

I de små rundkjøringene skal du jo blinke som i et kryss, det får du jo vite på kjøreopplæringen

Lenke til kommentar
Einaste forskjell på små rundkøyringer utan noko i midten og kryss er at du har vikeplikt frå venstre. (Mao ikkje relevant for diskusjonen).

 

Du har jo ikke engang forsøkt å sette deg inn i hva det er snakk om her. (Mao er du ikke relevant for diskusjonen)

Lenke til kommentar
Einaste forskjell på små rundkøyringer utan noko i midten og kryss er at du har vikeplikt frå venstre. (Mao ikkje relevant for diskusjonen).

 

Du har jo ikke engang forsøkt å sette deg inn i hva det er snakk om her. (Mao er du ikke relevant for diskusjonen)

Da må du gjerne forklare kva du meiner foregår, eller er det einaste du har å bidra med fornærmelser?

Lenke til kommentar

Uskrevne regler?

 

- Blinke riktig er vel ikke en uskreven regel? Det er en skreven regel :)

- Passe på når man møter kvinnelige sjåfører i trafikken

- Kjøre sakte forbi barn. MANGE som ikke tenker på dette!

- Følge flyten, selv om den ligger over fartsgrensen!

- Vite når man kan hoppe uti en rundkjøring. Mange som vegrer seg for å kjøre for tidlig. Her kommer forresten blinking inn i bildet.

Lenke til kommentar
- Kjøre sakte forbi barn. MANGE som ikke tenker på dette!

- Følge flyten, selv om den ligger over fartsgrensen!

Motsatt: du kan bryte fartgrensa i ei forbikjøring dersom det hindrar ein farleg situasjon i å oppstå (men, du kan framleis få bot).

Dersom "flyten" bryt fartsgrensa så slutter du å følgje flyten, ikkje la andre som har det travelt auke risikoen for ditt velbefinnende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...