Gå til innhold

Trafikkens "uskrevne regler"?


lur4d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*Sukk*

 

Skiltet viser at du i det innerste feltet kan kjøre rett fram eller til venstre. Då veit du ikkje om bilen i venstre felt skal rett fram eller til venstre.

Men det er da ikke ditt problem, dem i venstre felt har vikeplikt ved feltbytte (til høyre), og dem skal alltid blinke ut av rundkjøringen.

 

Og uansett, dersom rett frem eller til venstre er skiltet til venstre fil, så skal du ligge i venstre fil om du skal rett frem, eller i høyre fil om du skal til høyre. Du har overhode ikke behov for å vite hvor bilen forran skal for å kjøre rundkjøringen.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Fælt så vanskelige folk skal være da?? Retningslysene er til å bruke, og retning til venstre gjelder i rundkjøringer også - ikke bare høyre/blinking ut. Jeg synes det er nyttig med blinking inn i rundkjøringer (merk: ved riktig bruk!) og jeg merka en liten forskjell etter jeg lærte å bruke det. Når jeg kjører inn i en rundkjøring er jeg som oftest ganske "på hugget" og er ingen sinke - når jeg da skal til venstre i en vanlig rundkjøring, blinker jeg meg til venstre, og da merker jeg at de som kommer på andre siden stopper og 'ser hvor jeg skal'. De gjør det ikke i like stor grad uten blinking, og da brytes vikeplikten deres fortere. Punktum finale.

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

Tja, ikke vær for kjapp med punktum. Jeg har opplevd at folk tar feil av retningen, et blinklys til venstre på veg inn i en rundkjøring ble oppfattet som et blink til høyre, type "han har sikkert bare blinket feil vei".

 

Jeg observerte hele hendelsen da jeg kom bak bilen som blinket. Bilen som misforstod skjøt ut av neste innkjørsel, og var centimetre fra skjermen på bilen foran. Ble masse rabalder, diskusjoner og allverdens styr. Godt det ikke var den mest trafikkerte rundkjøringen.

 

Derav mener jeg at blinking inn er en uvane, ettersom det er en "regel" ikke alle er kjent med, og at det derfor ikke alltid er felles forståelse mellom trafikanter i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Fælt så vanskelige folk skal være da?? Retningslysene er til å bruke, og retning til venstre gjelder i rundkjøringer også - ikke bare høyre/blinking ut. Jeg synes det er nyttig med blinking inn i rundkjøringer (merk: ved riktig bruk!) og jeg merka en liten forskjell etter jeg lærte å bruke det. Når jeg kjører inn i en rundkjøring er jeg som oftest ganske "på hugget" og er ingen sinke - når jeg da skal til venstre i en vanlig rundkjøring, blinker jeg meg til venstre, og da merker jeg at de som kommer på andre siden stopper og 'ser hvor jeg skal'. De gjør det ikke i like stor grad uten blinking, og da brytes vikeplikten deres fortere. Punktum finale.

 

Ja det var fælt. Blinklys inn i en rundkjøring er totatly unyttig i mine øyne, da rundkjøringens oppbyging ikke levner noen tvil om hvor bilen har tenkt seg hen om den kjører slik den skal.

 

Du sier at du blinker til venstre så lenge du ikke skal til høyre. Det jeg sier er at ved å ligge til venstre og ikke blinke i det hele tatt, så signaliserer du akkurat det samme som ved å ligge innerst å blinke til venstre.

 

Og hvem som skal ha nytte av å se deg blinke til venstre fatter jeg ikke.

Lenke til kommentar

Zepticon har helt rett.

 

Det er et større problem med for sen blinking ut av rundkjøringen. Dvs. at du som skal inn i rundkjøringen venter lenge på å få vite hvor han skal ut. Det at han blinker til venstre sier meg ingenting hvis det er mange inn/utfartsårer, flere biler eller en stor rundkjøring. Det er mye nyttigere med riktig bruk av vikeplikt, plassering og blinking ut av rundkjøringen.

 

Skulle likt å se noen av dere her prøve dere på en rundkjøring i Tyskland eller Frankrike. Blinke til venstre. pføy...

 

Zeph: En rundkjøring har 360 grader helt rundt. 180 grader er rett fram.

Lenke til kommentar
Zeph: En rundkjøring har 360 grader helt rundt. 180 grader er rett fram.

180 grader = u-sving

360 grader = køyre ein full sirkel og køyre vidare rett fram.

 

Inne i rundkøyringa skal blinklyset vere av, ellers gir du signal at "eg skal ikkje ut her, eg skal vidare" akkurat det same du gir signal om dersom du ligg innerst, men det kan feiloppfattast. I store rundkøyringer med spesielle reglar gjeld desse spesielle reglane, men det er unntaket, ikkje normen.

Lenke til kommentar
Zeph: En rundkjøring har 360 grader helt rundt. 180 grader er rett fram.

180 grader = u-sving

360 grader = køyre ein full sirkel og køyre vidare rett fram.

Vi snakker ikke om å svinge/rotere bilen.

Runkjøringen er en sirkel. Med 0 grader der du kjører inn. Utgangen av rundkjøringen rett frem vil da ligge på 180 grader...

Lenke til kommentar
hva er en 90 graders sving? vi tar 2 90 graders svinger til eks. høyre å setter de sammen.

90+90=180 altså en 180 graders sving er en u-sving

Om du tar å legger gradskiva di på tegningen, så ser du at om du har ingangen av rundkjøringen på 0 grader, så er "rett frem" utgangen på 180 grader?

 

Er ingen som ahr snakket om å svinge, men dele opp runkjøringer i sektorer der 0 er punktet du kom inn i.

Lenke til kommentar

Veldig offtopic det her, men jeg bruker rundkjøringen som målepunkt, du bruker bilen.

Din modell sier at når bilen har rotert 180 grader så er den på tur tilbake der den kom fra, og 360 vil bety rett fram.

 

Dersom man måler fra runkjøringens semtrum og angir bilens posisjon med en sektor så er min metode rett:)

Lenke til kommentar
Og uansett, dersom rett frem eller til venstre er skiltet til venstre fil, så skal du ligge i venstre fil om du skal rett frem, eller i høyre fil om du skal til høyre. Du har overhode ikke behov for å vite hvor bilen forran skal for å kjøre rundkjøringen.

Høgre fil går og rett fram.

Lenke til kommentar

Er det virkelig noe å henge seg opp i? Det er ikke påbudt å bruke blinklys inn i rundkjøring, om du ikke gidder å gjøre det, så la være da vel. Jeg kan ikke se for meg at det skaper store problemer for andre at noen velger å bruke det, derimot. Jeg gjør det for å være snill mot andre i trafikken, ikke fordi JEG har personlig nytte av det. Om en rundkjøring har to, ti eller femti armer ut er ingen diskusjon; skal du til venstre skal du fremdeles til venstre. Du setter på blinklyset til høyre der du ville gjort det ellers (les: når du skal ut av rundkjøringen).

 

Hvis du ikke vet hvilken vei en fyr skal, så er det i grunn ditt problem, for du må vente til du vet det. Hvis folk gir tydelige tegn, slipper du å lure. Uansett, jeg ergrer meg aldri over at folk ikke blinker inn i rundkjøringen, det er mer irriterende med de som ikke blinker ut, og de som plasserer seg feil.

 

Jeg er helt enig i at blinking inn i rundkjøring ikke er nødvendig, men det er en hjelp for å gjøre ting enda tydeligere i trafikken, og jo tydeligere man kan være, jo bedre. Det forutsetter selvfølgelig at folk gjør det riktig, som med alt annet i trafikken. Klarer man ikke gjøre det riktig, så er det bedre å la være, i dette tilfellet.

 

Konklusjon: om noen aldri blinker inn i rundkjøringen, men alltid blinker ut, er iallfall jeg fornøyd. Men med mindre noen kan gi meg en god grunn til at blinking inn i rundkjøring (brukt på riktig måte) skaper problemer for andre, kommer jeg til å fortsette med det :yes:

Lenke til kommentar
Fælt så vanskelige folk skal være da?? Retningslysene er til å bruke, og retning til venstre gjelder i rundkjøringer også - ikke bare høyre/blinking ut. Jeg synes det er nyttig med blinking inn i rundkjøringer (merk: ved riktig bruk!) og jeg merka en liten forskjell etter jeg lærte å bruke det. Når jeg kjører inn i en rundkjøring er jeg som oftest ganske "på hugget" og er ingen sinke - når jeg da skal til venstre i en vanlig rundkjøring, blinker jeg meg til venstre, og da merker jeg at de som kommer på andre siden stopper og 'ser hvor jeg skal'. De gjør det ikke i like stor grad uten blinking, og da brytes vikeplikten deres fortere. Punktum finale.

 

Ja det var fælt. Blinklys inn i en rundkjøring er totatly unyttig i mine øyne, da rundkjøringens oppbyging ikke levner noen tvil om hvor bilen har tenkt seg hen om den kjører slik den skal.

 

Du sier at du blinker til venstre så lenge du ikke skal til høyre. Det jeg sier er at ved å ligge til venstre og ikke blinke i det hele tatt, så signaliserer du akkurat det samme som ved å ligge innerst å blinke til venstre.

 

Og hvem som skal ha nytte av å se deg blinke til venstre fatter jeg ikke.

 

Jeg mente ikke at jeg blinker til venstre så lenger jeg ikke skal til høyre,

jeg blinker til venstre om jeg skal til venstre i en vanlig 4-arms rundkjøring

og de som kommer mot meg (ovenfor) har nytte av det da de ser hvor jeg

har tenkt meg mye lettere. Hadde du bare sett hvordan det ser ut i rund-

kjøringa på Skedsmokorset så hadde du skjønt hva jeg mente her...

 

post-195907-1265885656_thumb.png

 

Er det forresten mange her som ikke har tenkt over at

det går an å (samtidig) kjøre slik? ^ Ser det ikke så ofte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...