-Léon- Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det jeg har gjort til en 'regel', er å bruke blinklyset når noen stopper for meg (på feks smal vei), og blinker én gang med varsellyset(trekanten) når noen er så snill og slipper meg fram (inn). Pleier også blinke én gang med langlysa hvis jeg slipper noen inn fra sidevei o.l. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Haha, ja DA forstår jeg Men det er jo sørgelig at folk ikke tenker logisk... Skal du til venstre blinker du til venstre, skal du rett fram blinker du ikke, skal du til høyre blinker du til høyre. edit:(Før du kjører ut i rundkjøringen så klart, når du skal ut av din avkjørsel skal du jo blinke til høyre.) Burde ikke være så vanskelig i grunn. Nettopp!! Det er da ikke vanskelig?? [...og for de som trenger å snu, noe de fleste før eller senere får bruk for, legger man seg innerst uten å blinke inn, kjører til midten, og blinker ett par blink til venstre når man er halvveis i rundkjøringa, deretter kan man blinke ut.] Herregud da menn. Har dere kun sett rundkjøringer med fire veier inn? Ingen med tre, rare vinkler (to veier veldig nærmt i vinkelsøyemed), rundkjøringer med flere utkjørsler enn fire etc.? Foruten om å blinke til høyre tidlig (hvis du skal ut av rundkjøringen med en gang) så føler jeg ikke trafikkloven trenger et tillegg som det å blinke til venstre. Problemet er at den ikke kan brukes i alle sammenhenger og fortsatt gi mening. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Joda jeg tenkte på det ^^ Men de fleste har 4 "armer" - de andre kan man bruke huet i. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Ein bil som ligg i det innerste feltet veit du ikkje om skal fram, vil venstre eller 180 grader rundt. 270 grader rundt mener du vel. Nei, eg meiner 180 grader. Ut motsatt retning av den du kom inn. Herregud da menn. Har dere kun sett rundkjøringer med fire veier inn? Ingen med tre, rare vinkler (to veier veldig nærmt i vinkelsøyemed), rundkjøringer med flere utkjørsler enn fire etc.? Foruten om å blinke til høyre tidlig (hvis du skal ut av rundkjøringen med en gang) så føler jeg ikke trafikkloven trenger et tillegg som det å blinke til venstre. Problemet er at den ikke kan brukes i alle sammenhenger og fortsatt gi mening. I kva samanheng kan det ikkje brukast? Lenke til kommentar
vad Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 180 grader er strengt tatt rett frem. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) man skal blinke både ut og inn av rundkjøringen, dette er ikke p¨budt, men bør gjøres. Etter min mening helt idiotisk. Hvilken nytte skal det ha å blinke inn? Du skal jo uansett ligge til venstre om du skal mer en 180grader, eller, dersom den siste veien ut er før 180 grader, når du skal ut på siste. Skal du ut før du har nådd 180 grader, skal du til høyre. Endret 10. februar 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
vad Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 man skal blinke både ut og inn av rundkjøringen, dette er ikke p¨budt, men bør gjøres. Etter min mening helt idiotisk. Hvilken nytte skal det ha å blinke inn? All mulig nytte for andre bilister, syklister og fotgjengere. Det hele er strengt tatt ganske så logisk. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 man slipper være så nøye med plassering, samt at folk slipper styudere hvilket felt du er plassert i. Si f.eks at vedkommende i veien ut i rundkjøringen ovenfor deg blinker til venstre og legger seg i innerste felt, da kan du bare kjøre rett til høyre som du skulle uten å ta videre hensyn til han. blinking øker effektiviteten i rundkjøringen. Kjedelig å drive å vente på han fordi du ikke vet hvor han skal ut. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) man slipper være så nøye med plassering, samt at folk slipper styudere hvilket felt du er plassert i. Si f.eks at vedkommende i veien ut i rundkjøringen ovenfor deg blinker til venstre og legger seg i innerste felt, da kan du bare kjøre rett til høyre som du skulle uten å ta videre hensyn til han. blinking øker effektiviteten i rundkjøringen. Kjedelig å drive å vente på han fordi du ikke vet hvor han skal ut. Slipper å være nøye med plasering? Så man skal blinke inn når man ikke veit hvordan ei rundkjøring fungerer? Om han legger sei i innerste felt så skal han ikke ut før etter 180grader. Om han skal ut før kjører han feil og problemet er ikke ditt. Er det samme som å si at man ikke skal kjøre på grønnt fordi noen kan finne på å kjøre på rødt i et kryss:P All mulig nytte for andre bilister, syklister og fotgjengere. Det hele er strengt tatt ganske så logisk. Om folk kjører skikkelig i rundkjøringer så er det ingen problemer å vite hvor dem skal. Endret 10. februar 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) 180 grader er strengt tatt rett frem. 180 grader rotasjon... Ein person som tar 180 på snowboard ender med å stå i switch, altså har høgre og venstre bein bytta plass. Kva er poenget med å nevne måtar ein kan gjere feil på? Folk kan gjere feil med alt i trafikken. Endret 10. februar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
vad Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Kjørt i rundkjøringer i Oslo, med sykkelfelt, fotgjenere og bussholdeplasser, i rushen? Lykke til med å lese på plassering hvor biler skal hen. Blinking inn får alt til å gli så mye bedre. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Om folk kjører skikkelig i rundkjøringer så er det ingen problemer å vite hvor dem skal. Det hjelper ikkje. Har du ein rundkjøring med 3 armer til venstre så er det komplett umogeleg å vite kvar bilen skal før føraren har satt på blinklys til høgre. Då er bilen samtidig på vei ut, så dei andre bilistane rekk knapt reagere på blinklyset før dei ser at bilen klart er på vei ut. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Om folk kjører skikkelig i rundkjøringer så er det ingen problemer å vite hvor dem skal. Det hjelper ikkje. Har du ein rundkjøring med 3 armer til venstre så er det komplett umogeleg å vite kvar bilen skal før føraren har satt på blinklys til høgre. Då er bilen samtidig på vei ut, så dei andre bilistane rekk knapt reagere på blinklyset før dei ser at bilen klart er på vei ut. Og dersom han blinker til venstre oppnår du kva...? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Om folk kjører skikkelig i rundkjøringer så er det ingen problemer å vite hvor dem skal. Det hjelper ikkje. Har du ein rundkjøring med 3 armer til venstre så er det komplett umogeleg å vite kvar bilen skal før føraren har satt på blinklys til høgre. Då er bilen samtidig på vei ut, så dei andre bilistane rekk knapt reagere på blinklyset før dei ser at bilen klart er på vei ut. Men om alle armene går til venstre så har det vell ikke en dritt å si om dem også blinker til venstre? Endret 10. februar 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
vad Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Plassering er i mange tilfeller i beste tilfelle tvetydig. Blinking er alltid entydig. Det er ikke store tankekraften som skal til for å forstå nytten med venstreblinking inn i rundkjøringer. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Plassering er i mange tilfeller i beste tilfelle tvetydig. Blinking er alltid entydig. Det er ikke store tankekraften som skal til for å forstå nytten med venstreblinking inn i rundkjøringer. I dei tre postane over deg er det snakk om venstreblinking som er tvetydig... Høgreblinking derimot har berre ei betydning. Lenke til kommentar
vad Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Plassering er i mange tilfeller i beste tilfelle tvetydig. Blinking er alltid entydig. Det er ikke store tankekraften som skal til for å forstå nytten med venstreblinking inn i rundkjøringer. I dei tre postane over deg er det snakk om venstreblinking som er tvetydig... Høgreblinking derimot har berre ei betydning. Venstreblinking betyr 'jeg skal verken til høyre eller rett frem', uten blinking kan man aldri vite. Jeg ser ingen tvetydighet, og har aldri opplevd å bli forvirret av at noen blinker inn i rundkjøring. Andre trafikanter planlegge bedre, og trafikken glir lettere ved bruk av blinking inn i rundkjøringer. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Plassering er i mange tilfeller i beste tilfelle tvetydig. Blinking er alltid entydig. Det er ikke store tankekraften som skal til for å forstå nytten med venstreblinking inn i rundkjøringer. I dei tre postane over deg er det snakk om venstreblinking som er tvetydig... Høgreblinking derimot har berre ei betydning. Venstreblinking betyr 'jeg skal verken til høyre eller rett frem', uten blinking kan man aldri vite. Jeg ser ingen tvetydighet, og har aldri opplevd å bli forvirret av at noen blinker inn i rundkjøring. Andre trafikanter planlegge bedre, og trafikken glir lettere ved bruk av blinking inn i rundkjøringer. Å ligge til venstre betyr alltid at du skal til venstre, med mindre annet er skiltet. Endret 10. februar 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Det er som sagt rundkjøringer der venstre felt går både til venstre og rett fram. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Det er som sagt rundkjøringer der venstre felt går både til venstre og rett fram. Hvilke er dette? I såfall er dem skilet, og da er det ikke et problem lenger. Om ikke så er regelen at du tegner en linje rett frem fra veien du kjører på, og om du skal ut på venstresia så ligger du til venstre, og om du skal rett frem eller høyre, så ligger du til høyre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå