Gå til innhold

Trafikkens "uskrevne regler"?


lur4d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ellers så er mykje av blinkinga med langlysa ein uting som ofte kan være lett å missforstå, spesielt når lyshornet blir brukt i meininga "kysten er klar". Dette er direkte motstridande frå den eigentlege bruken som skal være å varsle om fare.

 

Her i går møtte eg på ein bil som brukte lysa etter boka, eg skulle kjøyre ut på ein forkjørsveg og hadde vikeplikt, utkjørselen min hadde ein stor brøytekant som eg berre akkurat klarte å sjå over. Medan eg stod der å venta på at det skulle bli klart til å kjøyre så blinka ein av dei passerande bilane. Då med betydninga, "Fare! her kjem det ein bil". Dette hadde ikkje vært så bra om det var ein sjåfør som trudde det betydde: "Kysten er klar er bare å kjøre ut på veien".

Det blir stort sett kun brukt i lokalmiljøet her, der det er mange veiar med eitt kjørefelt. To bilar kjem mot kvarandre, kanskje rundt ein sving, det er mørkt, begge stoppar. Den eine kjører ut eller ryggar, blinkar med lysa for at den andre kan kjøre. Poenget er å gje teikn til den andre bilen at det er klart, så vedkomande slepp byrje rygge. Det kan gjerne være glatt og smalt.

 

I dei fleste andre situasjonar er eit blink med langlysa for å informere om at langlys er på, eller anna som ein sjåfør bør bli oppmerksom på.

Lenke til kommentar

En trailersjåfør slipper deg forbi ved å blinke til høyre og slakke av. For å si «takk» kan du, når du ligger foran traileren, blinke til venstre og deretter til høyre. Da får du en flash tilbake som betyr «værsågod».

 

Dette skal visst være allment kjent blant trailersjåfører. Jeg har gjort det på RV 3 i Østerdalen og i Innlandsvegen i Sverige og fått svar. Det er imidlertid mange som ikke svarer fordi de enten ikke vet eller ikke vil forvirre andre bilister.

Lenke til kommentar
Det blir stort sett kun brukt i lokalmiljøet her, der det er mange veiar med eitt kjørefelt. To bilar kjem mot kvarandre, kanskje rundt ein sving, det er mørkt, begge stoppar. Den eine kjører ut eller ryggar, blinkar med lysa for at den andre kan kjøre. Poenget er å gje teikn til den andre bilen at det er klart, så vedkomande slepp byrje rygge. Det kan gjerne være glatt og smalt.

Blinklys til høyre er vanskeligere å misforstå. Gå foran med et nytt, godt, eksempel.. :)

Lenke til kommentar

- Hilse på dagtid/Blink med venstre blink på kveldstid til bilister som stopper for deg eller på annen måte er hjelpsomme.

- Blink med frontlys (jeg bruker nærlys av/på, og ikke langlys..slipper man å blende) til folk som ikke har lys på.

- Blinke til venstre i rundkjøring om man skal helt rundt (180), kan også hjelpe bilister som kommer i motsatt retning til å planlegge "glidinga" fram til rundkjøringa bedre om man gjør det når man skal til venstre.

- For "entusiast" biler (har en gammal Triumph) må man alltid hilse/blinke til tilsvarende biler.

- Tut på folk som bryter vikeplikt (om det ikke er en farlig situasjon på en eller annen måte da, da er det greitt at oppmerksomheten deres ikke går mot hornet ditt), de trenger et lite hopp for å lære.

- Slå lysa på park når du står langs veien.

- Ha på nødblinken en liten periode om du passerer dyr langs veien (spes i mørket).

Lenke til kommentar
- Blink med frontlys (jeg bruker nærlys av/på, og ikke langlys..slipper man å blende) til folk som ikke har lys på.

vis en bil er "originalt" norsk så skal du ikke kunne slå av lysene på bilen. men du kan jo slå dem over i park :p

 

- Blinke til venstre i rundkjøring om man skal helt rundt (180), kan også hjelpe bilister som kommer i motsatt retning til å planlegge "glidinga" fram til rundkjøringa bedre om man gjør det når man skal til venstre.

vis du legger deg riktig inn i rundkjøringa så er det veldig tydelig tegn på dine intensjoner som burde gjøre blinkingen unødvendig

 

- Tut på folk som bryter vikeplikt (om det ikke er en farlig situasjon på en eller annen måte da, da er det greit at oppmerksomheten deres ikke går mot hornet ditt), de trenger et lite hopp for å lære.

unødvendig bruk av hornet er faktisk forbud og jeg tviler på at du kan beskrive den bruken som nødvendig. du vil kun få oppmerksomhet vis situasjonen ikke er farlig?

så vis en kjører ut og du med et tut kunne fått oppmerksomhet som ville stoppet en ulykke vil heller la vær?

 

- Slå lysa på park når du står langs veien.

det skal du vel strengt tatt alttid gjøre. sånn parklys...

trafikkregelene § 15. Bruk av lys

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

Lenke til kommentar
Nei, fartsgrensa er 80 uansett. Har Politiet fartskontroll blir du tatt.

Stemmer. Jeg oppfordrer likevel til å gjennomføre forbikjøringen så fort og effektivt som mulig dersom det kan la seg gjøre. Det burde i min mening ikke være ulovlig å overskride fartsgrensen i slike situasjoner, dersom det å bryte fartsgrensen kan føre til økt trafikksikkerhet.

 

Alt er selvsagt relativt til situasjonen.

Lenke til kommentar
Nei, fartsgrensa er 80 uansett. Har Politiet fartskontroll blir du tatt.

 

En sannhet med rom for kraftige modifikasjoner... Det er etter min erfaring mindre sannsynlig at du faktisk vil bli tatt, dersom hastighetsoverskridelsen fant sted i forbindelse med en forbikjøring, gitt at hastighetsøkningen ikke var langt større enn det som var nødvendig for å foretar forbikjøringen og at forbikjøringen skjedde på en ellers aktsom måte.

Lenke til kommentar
Kjørte opp i fjor, og kjørelærer bekreftet at det faktisk ganske nylig nå var påbudt.

 

Kjørte opp i november, kjørelærer og sensor på førerprøven bekreftet at det ikke er påbudt. Jeg har gjort det en gang, med en sær kjørelærer. Ser ikke helt vitsen. Blinker alltid ut dog.

 

Hvordan er det med fartsgrensen når du kjører forbi en bil som kjører i f.eks 80 km/t? Er det da lov å kjøre forbi, la oss si i 90/100 km/t?

 

Om fartgrensen er 80, og bilen foran kjører 80, så har du ingen grunn til å kjøre forbi... Men de fleste kjører nok over fartgrensen på forbikjøringer. Selv ser jeg på det som "tryggere", fordi det jeg lærte på kjøreskolen høres litt sykt ut, med tanke på lengden du bruker osv.

 

Men det er nok ulovlig, ja.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Kjørte opp i fjor, og kjørelærer bekreftet at det faktisk ganske nylig nå var påbudt.

 

Kjørte opp i november, kjørelærer og sensor på førerprøven bekreftet at det ikke er påbudt. Jeg har gjort det en gang, med en sær kjørelærer. Ser ikke helt vitsen. Blinker alltid ut dog.

 

Hvordan er det med fartsgrensen når du kjører forbi en bil som kjører i f.eks 80 km/t? Er det da lov å kjøre forbi, la oss si i 90/100 km/t?

 

Om fartgrensen er 80, og bilen foran kjører 80, så har du ingen grunn til å kjøre forbi... Men de fleste kjører nok over fartgrensen på forbikjøringer. Selv ser jeg på det som "tryggere", fordi det jeg lærte på kjøreskolen høres litt sykt ut, med tanke på lengden du bruker osv.

 

Men det er nok ulovlig, ja.

 

Får du stole på at fyren foran deg slakker på farten og slipper deg forbi. Selv blir jeg litt forbanna når folk absolutt skal forbi på svingete veger, og kan skape farlige situasjoner både for han selv og for andre. Og dette skjer når jeg holder 80 km/t..Men bruker som regel, som en "uskreven" regel i paragrafens forstand å slakke ned og slippe de forbi uansett (om trafikk-bildet tillater det) slik at trafikken kan gå så smertefritt som mulig.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar
Og dette skjer når jeg holder 80 km/t..Men bruker som regel, som en "uskreven" regel i paragrafens forstand å slakke ned og slippe de forbi uansett (om trafikk-bildet tillater det) slik at trafikken kan gå så smertefritt som mulig.

Det er faktisk ein skriven regel. Eller i det minste oppfordring.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Lenke til kommentar
Da stemmer jeg for at alle blinker - både inn og ut. :grin:

 

Helt enig! Ser mange her sier f.eks. at det er "tullete" å

blinke inn i rundkjøringa. Det er det ikke! Mine grunner:

 

-De som kommer eller står ovenfor, eller til høyre for deg

i rundkjøringa ser hvor du skal. Ingen blink om du skal rett

frem, blink til venstre/høyre om du skal til venstre/høyre...

 

-Skal du til høyre, og blinker til høyre i god tid,

da ser de som er på vei mot at de bare kan kjøre...

 

-Skal du til venstre er det nyttig for både de som står til

høyre og skal til høyre, og de som kommer imot rundkjøringa

på andre siden at du blinker deg inn i rundkjøringa (til venstre).

Førstnevnte kan kjøre til høyre samtidig som du kjører innerst og

til venstre (de fleste rundkjøringer har to felt). De som kommer imot

på andre siden ser at du skal ut foran dem og kan da bremse ned i god tid...

Lenke til kommentar

Litt off-topic

 

"Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

 

Stusser engentlig litt på den oppfordringen særlig "og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

 

Skal man ikke heller her vente til at vegen er oversiktlig og har lite trafikk før man på en måte gir klarsignal til de som skal kjøre forbi?

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar
Litt off-topic

 

"Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

 

Stusser engentlig litt på den oppfordringen særlig "og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

 

Skal man ikke heller her vente til at vegen er oversiktlig og har lite trafikk før man på en måte gir klarsignal til de som skal kjøre forbi?

Har du nokon gong opplevd at nokon som vil forbi ventar på klarsignal frå deg ;)?

 

Det er ikkje noko galt med å blinke inn i ei rundkøyring, men det er unødvendig og mange har den leie uvanen at dei skrur av blinklyset for seint (midt i rundkøyringa), da tilsir plutseleg signalet at dei har tenkt seg vidare/heilt rundt.

Lenke til kommentar
Da stemmer jeg for at alle blinker - både inn og ut. :grin:

 

Helt enig! Ser mange her sier f.eks. at det er "tullete" å

blinke inn i rundkjøringa. Det er det ikke! Mine grunner:

 

-De som kommer eller står ovenfor, eller til høyre for deg

i rundkjøringa ser hvor du skal. Ingen blink om du skal rett

frem, blink til venstre/høyre om du skal til venstre/høyre...

 

-Skal du til høyre, og blinker til høyre i god tid,

da ser de som er på vei mot at de bare kan kjøre...

 

-Skal du til venstre er det nyttig for både de som står til

høyre og skal til høyre, og de som kommer imot rundkjøringa

på andre siden at du blinker deg inn i rundkjøringa (til venstre).

Førstnevnte kan kjøre til høyre samtidig som du kjører innerst og

til venstre (de fleste rundkjøringer har to felt). De som kommer imot

på andre siden ser at du skal ut foran dem og kan da bremse ned i god tid...

 

Da må det ikke bare skrives litt om i en avis, men folk må lære greia da det er for mange som misforstår denne..

Ser stadig noen som blinker til venstre rett før de kjører inn, men legger seg ytterst for så å hive seg på hendelen og skifte til høyreblinking med engang de er inne i rundkjøringen, dette forvirrer!

 

Folk kan ikke bare lese litt i en avis, men må må læres dette i praksis om det skal ha noen som helst positiv virkning, hvis ikke blir det mere rot enn moro..

 

Nei, la det være som det "alltid" har vært og at folk får legge seg riktig før rundkjøringen og blinke til høyre som før.

Lenke til kommentar
Litt off-topic

 

"Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

 

Stusser engentlig litt på den oppfordringen særlig "og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

 

Skal man ikke heller her vente til at vegen er oversiktlig og har lite trafikk før man på en måte gir klarsignal til de som skal kjøre forbi?

Har du nokon gong opplevd at nokon som vil forbi ventar på klarsignal frå deg ;)?

 

Det er ikkje noko galt med å blinke inn i ei rundkøyring, men det er unødvendig og mange har den leie uvanen at dei skrur av blinklyset for seint (midt i rundkøyringa), da tilsir plutseleg signalet at dei har tenkt seg vidare/heilt rundt.

 

Det har jeg aldri opplevd :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...