Gå til innhold

Trafikkens "uskrevne regler"?


lur4d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å legge til, så kan ein godt slå over til parklys om ein må kjøre ut til sida for at motgåande trafikk skal sleppe forbi fordi det er trangt.

Den var ikke dum. Det er mange trange veier her hvor jeg bor, så et slikt tips må testes. Kanskje jeg klarer å starte en trend.

Lenke til kommentar
Poenget er da at det blender når du skal rygge..

 

*"Blend ned til park"; "Park" er da parkeringslys hvis du ikke tok den

den sopm rygger blender den som står stille eller den som står stille som blender den som rygger?

 

og jo da jeg skjønte den.

 

det blender da ikke noe mer en når du møter en bil som slår ned fra fjernlys til nærlys, bør disse også slå over til park?

kanskje det bare er meg men jeg kan ikke se en problemstilling der uttalelsen blir særlig relevant.

har aldri plaget meg at folk som rygger har på nærlys ei heller hvis jeg rygger at folk har på nærlys.

Lenke til kommentar

Spesielt om du kjem bak ein bil som må rygge på ein smal vei er det viktig å blende ned til parklys. Om det er mørkt så skal det svært lite til før det er umogleg å rygge etter speila om du har ein bil bak som gir deg motlys.

 

Ellers så er mykje av blinkinga med langlysa ein uting som ofte kan være lett å missforstå, spesielt når lyshornet blir brukt i meininga "kysten er klar". Dette er direkte motstridande frå den eigentlege bruken som skal være å varsle om fare.

 

Her i går møtte eg på ein bil som brukte lysa etter boka, eg skulle kjøyre ut på ein forkjørsveg og hadde vikeplikt, utkjørselen min hadde ein stor brøytekant som eg berre akkurat klarte å sjå over. Medan eg stod der å venta på at det skulle bli klart til å kjøyre så blinka ein av dei passerande bilane. Då med betydninga, "Fare! her kjem det ein bil". Dette hadde ikkje vært så bra om det var ein sjåfør som trudde det betydde: "Kysten er klar er bare å kjøre ut på veien".

Lenke til kommentar
man skal blinke både ut og inn av rundkjøringen, dette er ikke p¨budt, men bør gjøres.
Kjørte opp i fjor, og kjørelærer bekreftet at det faktisk ganske nylig nå var påbudt.

 

En uskreven regel ser ut til å være at jeg ikke trenger å blinke i forhold til rundkjøringer, men at alle andre må.

 

Jeg hater at folk ikke blinker ut, kommunikasjon er veldig viktig. Det blir én ting mindre for andre å tenke på, da de vet hvor den andre bilisten skal ut.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at det er påbudt å blinke ut av rundkjøring? Ser utrolig mange som aldri blinker i rundkjøringer.
Ja. Folk er late.
Jeg har lært at man kun skal blinke ut av rundkjøringer.

Å i små rundkjøringer skal man blinke den veien som man har tenkt seg, fordi det annses som et kryss

Som sagt, ganske nyinnført. Etter signatur og profil å dømme tok du lappen før denne regelen ble innført. Jeg har dessverre ikke kilde for den, men tipper kjørelæreren min var ganske oppdatert på slikt, virket hvertfall sånn i forhold til samtaler mellom ham og andre kjørelærere.
Lenke til kommentar

Har trafikkloven blitt endra? Så lenge eg har levd har følgande vore gjeldande:

 

Skal du til høgre, blink inn i rundkjøringa, gjennom og til du er kome ut. Akkurat som i eit kryss.

Skal du rett fram, blink når du er kome til armen som går der du skal ut.

Skal du til venstre, blink til høgre når du er kome til armen som går der du skal ut.

 

Så vidt eg kan hugse står det ikkje så detaljert i trafikkloven, difor kan det bli tolka forskjellig.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Rart hvis det er påbudt å blinke inn i rundkjøringa. Dette lærte ikke jeg når jeg kjørte opp for 5 år siden. De vil at folk skal gjøre det, men tviler på at det er påbudt. Mange som kjørte opp for 20 år siden som ikke har hørt om dette engang.

Lenke til kommentar
Har trafikkloven blitt endra? Så lenge eg har levd har følgande vore gjeldande:

 

Skal du til høgre, blink inn i rundkjøringa, gjennom og til du er kome ut. Akkurat som i eit kryss.

Skal du rett fram, blink når du er kome til armen som går der du skal ut.

Skal du til venstre, blink til høgre når du er kome til armen som går der du skal ut.

 

Så vidt eg kan hugse står det ikkje så detaljert i trafikkloven, difor kan det bli tolka forskjellig.

Jeg finner dessverre ikke kilde til det, hadde jeg hatt, hadde jeg gitt. Fant hverken frasene "rundkjøring" eller "venstre" i veitrafikkloven.
Rart hvis det er påbudt å blinke inn i rundkjøringa. Dette lærte ikke jeg når jeg kjørte opp for 5 år siden. De vil at folk skal gjøre det, men tviler på at det er påbudt. Mange som kjørte opp for 20 år siden som ikke har hørt om dette engang.
Jeg har tenkt en del på dette, med endringer i lovverket om kjøring, og kom fram til konklusjonen at det vil være umulig å informere alle som allerede har førerkortet om mindre endringer i regelverket.
tror ikke på det før jeg får se det plantet opp på framsida av VG
Imponerende tro på den avisen :)
Lenke til kommentar

Når det gjelder blinking inn i rundkjøring så lærte jeg ikke det da jeg tok motorsykkellappen for 6 år siden, men jeg lærte det da jeg tok billappen for to år siden. Med andre ord, det er veldig nytt. Jeg lærte da at "sånn er det nå, det er for å gi bedre tegn til andre om hvor du skal", og det var det.

Lenke til kommentar

Grunnen til vanskeligheten med å finne referanse i veitrafikkloven ifbm. bruk av blinklys inn i rundkjøring, er at det ikke står der.

 

Dette er ingen regel, noen velger likevel å gjøre det for å "hjelpe" andre. For min del synes jeg det er tullete, enten blinker alle, eller så blinker ingen. Ja til mindre forvirring på norske veier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...