Gå til innhold

Trafikkens "uskrevne regler"?


lur4d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da må det ikke bare skrives litt om i en avis, men folk må lære greia da det er for mange som misforstår denne..

Ser stadig noen som blinker til venstre rett før de kjører inn, men legger seg ytterst for så å hive seg på hendelen og skifte til høyreblinking med engang de er inne i rundkjøringen, dette forvirrer!

 

Folk kan ikke bare lese litt i en avis, men må må læres dette i praksis om det skal ha noen som helst positiv virkning, hvis ikke blir det mere rot enn moro..

 

Nei, la det være som det "alltid" har vært og at folk får legge seg riktig før rundkjøringen og blinke til høyre som før.

 

Skjønner godt at det forvirrer, jeg skjønte iallfall ikke hva du mente! :p

Hvis jeg skal over halvveis til venstre i en rundkjøring gjør jeg slik: setter på blinklyset, legger meg mot venstre/i venstre fil, bremser ned.

Akkurat som når du skal svinge i et kryss, med andre ord.

Når jeg er forbi den siste utkjørselen før den jeg skal ut av, blinker jeg mot høyre, ser meg for, og kjører ut av rundkjøringen.

 

Det at folk ikke får det til, synes jeg faktisk er litt rart... du blinker da dit du skal, sånn som ellers?

Og forøvrig, hvordan kan det at jeg blinker mot venstre forvirre andre? Tror de at jeg skal kjøre i feil retning i rundkjøringen da eller?

Lenke til kommentar

Hvis du har på blinklyset til venstre i det du kjører forbi siste arm og fortsatt ligger i innerste felt, så er det lett å tro at du skal videre rundt.

 

Jeg ser heller ikke poenget med å blinke til venstre i en vanlig rundkjøring, da din plassering fint viser hvor du skal. I tillegg slipper folk å bli forvirret hvis du "glemmer" blinklyset litt.

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke poenget med å blinke til venstre i en vanlig rundkjøring, da din plassering fint viser hvor du skal. I tillegg slipper folk å bli forvirret hvis du "glemmer" blinklyset litt.

I mange rundkjøringar kan du kjøre rett fram i det innerste feltet og.

 

Forvirring rundt at folk gløymer blinklys er det allerede. Du veit jo aldri kvar ein bil skal, når den ligg i venstre felt. Eit blinklys frå eller til endrar ikkje det faktum. Du må framleis vente til bilen er kome der den skal ut.

Lenke til kommentar

Jeg kjører daglig i rundkjøring hvor du ligger i venstre felt når du skal rett frem.

 

At folk ikke blinker ut er ille nok, og skaper masse forvirring. Når folk skal huske på enda et blinklys blir det bare verre.

 

Nei, et blinklys endrer ikke det faktum, men i og med at nytten blir akkurat det samme er det ingen vits i å dra med seg alle de ulempene venstreblinking fører med seg.

Lenke til kommentar
Som sagt, kva ulemper?

Forverrar situasjonen dersom du gløymer å skru det av, dersom du ikkje blinker til venstre i det heile tatt og plasserar deg rett er det ingen grunn til å misforstå kvar du har tenkt deg.

 

I hvilke rundkøyringer kan du plassere deg innerst om du skal rett fram?

Dersom du har vett til å sjå på plasseringa til ein bil veit du i god tid kvar den skal, unntaksvis store fleirefelts rundkøyringer.

Lenke til kommentar
Rundkjøringer med to felt inn og to felt ut. Du veit aldri kor langt rundt ein bil skal i ei rundkjøring. Du veit aldri kvar ein bil som ligg i venstre felt skal.

har aldri noe problem så lenge jeg kan se bilene blinker og ikke finner ut at de skal bytte felt på vei ut av rundkjøringen uten å kikke tul høyre

Lenke til kommentar
Men dei blinker jo ikkje... Når dei skal ut ja, men då er dei så nærme utkjørsel at ein ser på bilen og at den skal ut uansett.

 

Ein bil som ligg i det innerste feltet veit du ikkje om skal fram, vil venstre eller 180 grader rundt.

Sjå kor bilen køyrer inn i rundkøyringa.

Kan ikkje stole på det dersom nokon blinkar til venstre fordi alt for mange blinkar feil.

 

Hvis folk blinker til høgre når dei skal får du ei stor nok luke til å køyre, med mindre utkjørslane ligg veldig tett.

I tilfelle det er nokon tvil: du skal/bør blinke til høgre så snart signalet ikkje kan bli oppfatta feil, dvs. like etter fronten av bilen din er foran utkjørselen før utkjørselen der du skal ut.

Lenke til kommentar
Men dei blinker jo ikkje... Når dei skal ut ja, men då er dei så nærme utkjørsel at ein ser på bilen og at den skal ut uansett.

 

Ein bil som ligg i det innerste feltet veit du ikkje om skal fram, vil venstre eller 180 grader rundt.

da har du ikke kjørt nok i rundtkjøring da tør jeg påstå, hadde samme problemet før hlet til jeg måtte gjennom to sånne rundtkjøring på vei til og fra jobb vær dag i et år.

Lenke til kommentar

Det er da ikke noe problem... si at det er to filer. Jeg ligger i venstre fil, hvordan vet du om jeg skal rett fram, helt rundt eller ut siste utkjørsel? Jeg hjelper til med å blinke til venstre, så vet du hvertfall at jeg ikke skal rett fram. Og så setter jeg på høyre blinklys NÅR DET SKAL PÅ, slik at du forstår at jeg skal ut.

 

Tanken bak å bruke det venstre blinklyset er å gjøre det enda tydeligere hvor du skal, i tillegg til plassering. Noen steder er det også bare en fil i rundkjøringa, det er ikke alltid like enkelt å se på bare plasseringen da (spesielt siden mange plasserer seg i vildens sky).

 

Dersom noen gjør dette feil, får de lære seg det. Ærlig talt, det er ikke SÅ vanskelig å bruke blinklys, og om folk ikke får til det, synes jeg det er skremmende at de sitter bak rattet på en bil (og ja, desverre er det mange som ser ut til å være helt inkompetente bak rattet, og jeg er en av dem til tider, men jeg gjør mitt beste!) :p

 

Hva er verst, folk som plasserer seg feil, folk som ikke blinker i det hele tatt, eller folk som blinker både inn og ut?

Lenke til kommentar

Jeg, sammen med mange av dere skjønner prinsippet med venstrblinking, eller blinking i rundkjøringer generelt sett, det ser jeg jo siden alle skal forklare det ;)

Det jeg skal fram til er at den eldre garde, (som det er et fåtall av her inne hos oss) som ikke har noen som helst kjennskap til dette annet en en overskrift i VG å forholde seg til ikke har noen mulighet til å lære tankegangen bak det..

Man lærer som kjent tregere jo eldre man blir ;)

 

Sånne "større" inngrep i trafikkendringer må man gjøre litt mer utav..

Prata f.eks med dama til fader´n for en stund siden og nevnte på dette, men det hadde hun aldri hørt om, så hun spurte fader´n om han kjente til det, men han trodde det var bare noe det var snakk, og at noen hadde begynt å bruke dette etter netopp et oppslag i VG som han hadde fått med seg (Han hadde bare sett overskrifte men ikke giddi å lest det)

 

Edit: Nå skal det sies at jeg aldri bruker det med mindre det er mer som et kryss med en klatt i midten å regne som ;)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Men dei blinker jo ikkje... Når dei skal ut ja, men då er dei så nærme utkjørsel at ein ser på bilen og at den skal ut uansett.

 

Ein bil som ligg i det innerste feltet veit du ikkje om skal fram, vil venstre eller 180 grader rundt.

270 grader rundt mener du vel.

 

I alle tilfeller, det er vanskelig å motsi at unødvendig blinking skaper forvirring. Problemet med denne "uskrevne" regelen er at den er idiotisk med det utgangspunkt at ikke alle rundkjøringer er A4, dvs. en vei til høyre, en rett fram og en til venstre.

 

I mine øyne gir plassering i trafikken en mye tydeligere oversikt over hva/hvor føreren har tenkt seg.

Lenke til kommentar

Som sagt er det ikke alltid folk plasserer seg riktig, så hvordan kan du stole på at den som legger seg til venstre, faktisk skal til venstre? Blinkingen skal brukes i tillegg til plassering, ikke istedenfor.

 

Men uansett, jeg forstår ikke hvordan det å blinke inn i rundkjøringen kan skape store forvirringer blant folk. For min del er det helt greit at ikke alle gjør det (viktigere for meg er i grunn at de blinker UT, som tydeligvis er forferdelig vanskelig for ganske mange), men jeg lærte det på kjøreskolen, og det er blitt en vane. Skaper jeg forvirring i trafikken ved å gjøre det tydeligere for alle hvor jeg skal?

 

Jeg forstår ikke hvordan det kan misforstås :dontgetit:

Lenke til kommentar

Du har lært det av kjørelærer og gjør det derfor med stor sannsynlighet riktig, og da hjelper det..

Problemet er i det øyeblikket karen som legger seg til høyre på vei inn i rundkjøringen. blinker til venstre og skal rett fram, da blir det et problem (og ja, en del blinker faktisk INN i rundkjøringen så fort de skal mer enn første avkjørsel til høyre, om det så er 2 til høyre, en rett fram og en til venstre)

 

Denne karen kan sannsyligvis legge seg riktig i forhold til hvor han skal, men med feil blinking greier han å forvirre resten av de som faktisk trenger å vite hva han mener, KUN fordi han misforsto én linje i en avis..

Lenke til kommentar

Haha, ja DA forstår jeg :p

Men det er jo sørgelig at folk ikke tenker logisk... Skal du til venstre blinker du til venstre, skal du rett fram blinker du ikke, skal du til høyre blinker du til høyre. edit:(Før du kjører ut i rundkjøringen så klart, når du skal ut av din avkjørsel skal du jo blinke til høyre.) Burde ikke være så vanskelig i grunn.

 

"Hmmm... jeg skal rett fram i rundkjøringen... men jeg kjører jo forbi en avkjørsel på veien, så det betyr vel at jeg skal til venstre?? Best å blinke bare i tilfelle."

 

Det er litt skummelt at man er i trafikken sammen med folk som... tenker litt rart. Og ikke bare når det gjelder blinking i rundkjøring :!:

Endret av Cundou
Lenke til kommentar
Haha, ja DA forstår jeg :p

Men det er jo sørgelig at folk ikke tenker logisk... Skal du til venstre blinker du til venstre, skal du rett fram blinker du ikke, skal du til høyre blinker du til høyre. edit:(Før du kjører ut i rundkjøringen så klart, når du skal ut av din avkjørsel skal du jo blinke til høyre.) Burde ikke være så vanskelig i grunn.

 

Nettopp!! Det er da ikke vanskelig?? :)

 

[...og for de som trenger å snu, noe de fleste før eller senere får bruk for,

legger man seg innerst uten å blinke inn, kjører til midten, og blinker ett par

blink til venstre når man er halvveis i rundkjøringa, deretter kan man blinke ut.]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...