Gå til innhold

Dine planer for å tjene penger de neste 10 år?

StatusQuo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når noe er alt for godt til å være sant er det som regel det. Ferieleilighet i Syden gir ikke 50% avkastning i året.

Måtte være antall dager utleie som er overdrevet da? Prøv med 50%, 182 dager = 182/7 = 26 uker = 7000*26 = 182000kr i utleie/året.

Ta 5k og 50% = 5000kr*26 uker = 130 000kr/året

Ta 5k og 40% utleie = 146 dager = 146/7 = 20 uker = 5000kr*20uker= 100 000kr

Ta en titt på utleiepriser i spania f-eks. Øverste link på finn.no var en 3 roms til 7k.

Selvsagt, snakker vi et annet prisnivå i f-eks Thailand. Men der er også investeringen i selve eiendommen mye mindre i forhold til Spania, USA osv. Seff kommer skatt i tillegg, evt om penga skal ut av landet osv osv... kommer helt ann på landet du velger å investere i.

Eller jeg totalt på vidda?

Endret av LazeRgun
Lenke til kommentar
Det er ikke utleien som er gullgruva, det er jo selvsagt at eiendom stiger alltid i et ferieparadis (type "usette" bygder/små byer under utvikling). Så la oss si at du ikke bruker den eiendomen over 5 år. 5x19500 = 97500kr. Lite penger over 5år? Kunne kanskje investert de annerledes?

Spanish property cools fast

Spanish property provisions dent Santander

Bulgarian dream is not picture perfect

2006: Buy-to-let mania migrates from costas to more exotic locations

2009: Residential property prices in Thailand dropped further in 2009 ... Unless Thailand’s deep political rift is healed, and the economy stops contracting, buyers will continue to defer purchases.

Og en bonuslink:

EU aims at holiday-property ripoffs

Forutsetningene dine er out of line med både logikk og historisk utvikling; hadde avkastningen på boligutleie i disse områdene vært så ekstremt høy ville naturligvis prisene ha blitt bydd opp av investorer som var ivrige på å ta del i avkastningen – og når prisene har steget tilstrekkelig mye faller naturlig nok avkastningen tilsvarende.

Å forutsette 390000 i inntekter på noe du skal kjøpe til 800000 er passe absurd – 50% yield er ikke akkurat normen i eiendomsmarkedet ...

Lenke til kommentar
Det er ikke utleien som er gullgruva, det er jo selvsagt at eiendom stiger alltid i et ferieparadis (type "usette" bygder/små byer under utvikling). Så la oss si at du ikke bruker den eiendomen over 5 år. 5x19500 = 97500kr. Lite penger over 5år? Kunne kanskje investert de annerledes?

Spanish property cools fast

Spanish property provisions dent Santander

Bulgarian dream is not picture perfect

2006: Buy-to-let mania migrates from costas to more exotic locations

2009: Residential property prices in Thailand dropped further in 2009 ... Unless Thailand’s deep political rift is healed, and the economy stops contracting, buyers will continue to defer purchases.

Og en bonuslink:

EU aims at holiday-property ripoffs

Forutsetningene dine er out of line med både logikk og historisk utvikling; hadde avkastningen på boligutleie i disse områdene vært så ekstremt høy ville naturligvis prisene ha blitt bydd opp av investorer som var ivrige på å ta del i avkastningen – og når prisene har steget tilstrekkelig mye faller naturlig nok avkastningen tilsvarende.

Å forutsette 390000 i inntekter på noe du skal kjøpe til 800000 er passe absurd – 50% yield er ikke akkurat normen i eiendomsmarkedet ...

At eiendomsmarkedet ikke har svikta har jeg aldri påstått. Kanskje heller en mulighet for å investere relativt billig? Trenger ikke en haug med artikler for å bevise at finanskrisa eksisterer?

Et halvt år(50%) utleie er ikke umulig, men må nok ha litt mer reklame enn finn.no. Dette er en langtidsinvestering for de med tålmodighet. Altså, selve utleien er jo ikke der du skal tjene penger. Derimot salget av eiendommen burde gi god avkastning. Men jeg mener fortsatt at det jeg presenterte før, dvs. denne:

Ta 5k og 40% utleie = 146 dager = 146/7 = 20 uker = 5000kr*20uker= 100 000kr

Er 100% realistisk. 20 Uker utleie er ikke umulig :)

13 uker (eller er det mer?) Er ferie for folk i alderen 6 til 19 år? Samt lærere osv. sykemeldte, og om du i tillegg ikke støter på pensjonister, utlandske turister (svensker, finner, dansker) som potensielle leiere så må du ha veldig stygg eller usentral eiendom til leie(senere salgs).

Og det å engasjere et property selskap som tar seg av alt juridisk, renhold osv er nok ingen dum idè. Og de selger som regel en pakke.

Og som sagt, det er kanskje et sjakktrekk å kjøpe en eiendom med potensial, og ikke type flåklypa :)

Endret av LazeRgun
Lenke til kommentar

Det kan da godt være – jeg vet ikke. Men å sitere noen ex post-tall for en eller annen periode der utviklingen tilfeldigvis gjorde ting lønnsomt beviser absolutt ingenting; det er lett å i etterkant se hva som var lønnsomt – å på forhånd skille «eiendom med potensial» fra «rønne i katastrofeområde» er mildt sagt verre.

100k i leieinntekt på en eiendom kjøpt for 800k begynner å ligne på realistisk – etter at du trekker fra noen utgifter (tillegg ifbm. ineffisiente markeder for ferieboliger etc.) der er yield noe i nærheten av det en kan forvente i eiendomsmarkedet.

Lenke til kommentar
Det kan da godt være – jeg vet ikke. Men å sitere noen ex post-tall for en eller annen periode der utviklingen tilfeldigvis gjorde ting lønnsomt beviser absolutt ingenting; det er lett å i etterkant se hva som var lønnsomt – å på forhånd skille «eiendom med potensial» fra «rønne i katastrofeområde» er mildt sagt verre.

100k i leieinntekt på en eiendom kjøpt for 800k begynner å ligne på realistisk – etter at du trekker fra noen utgifter (tillegg ifbm. ineffisiente markeder for ferieboliger etc.) der er yield noe i nærheten av det en kan forvente i eiendomsmarkedet.

Selvfølgelig er det verre å vite hva som er en god eiendom og hva som er en dårlig. Sånn er det jo med aksjer også? Sånn er det med det meste. Det man trenger er erfaring, kunnskap, og i lengden trenger man en posjon flaks. Intet nytt fenomen...

Også vil jeg legge til at du er mer opptatt av leieinntektene, isteden for den endelige salgssummen av eiendommen. For det er her det er mest å hente over en lengre periode. Samme om det er Norge, Canada, Australia, Thailand, Brasil eller Egypt. For å være innom alle verdensdelene.

Lenke til kommentar

Mye av forskjellen er at du kan diversifisere bort den usystematiske risikoen i aksjer – det er verre med boligplanen din. I tillegg har de fleste nordmenn en andel av porteføljen sin i boligmarkedet som er mer enn stor nok fra før av; svært mange nordmenn har jo ikke annen kapital enn huset sitt – da ville en andel i pengemarkedet/obligasjoner/aksjemarkedet/PE/... være å anbefale fremfor ytterligere investering i sterkt korrelerte assets.

Det er ingen magisk regel som sier at eiendomspriser skal stige over tid. De har gjort det i noen perioder, mens de har falt (også over lang tid) i andre. Kan godt hende det er lurt å kjøpe eiendom i en eller annen up and coming-turistdestinasjon nå, det er ikke det. Jeg aner ikke. Det er heller naiviteten i angrepsvinkelen i denne tråden generelt jeg stiller spørsmål ved – alminnelige lønnsmottagere som skal tjene seg rike på valutaspekulasjon, lettvinte antagelser om priser som kommer til å stige osv.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg eier relativt mye eiendom både i Norge og utlandet. Spania inkludert. Disse regnestykkene er komplett urealistiske og helt bak mål... 50 % @ utleie av vanlige hus/leiligheter kan du bare glemme!

LazeRgun, det er tydelig at du drømmer og ikke har peiling på boligmarkedet hverken i Norge eller utleiepriser andre steder. Før du prøver deg på utleie bør du trippelsjekke de regnestykkende dine.. :p

Lenke til kommentar

Når jeg har fått hode over vannet på leiligheten som jeg har gjeld på. Da kan jeg også tenke å investere i nye ting.

Men, noe ulempe er det jo med skattesystemet her i landet som beskatter eiendommer hardere dersom du ikke selv bor i dem.

Lenke til kommentar
I tillegg har de fleste nordmenn en andel av porteføljen sin i boligmarkedet som er mer enn stor nok fra før av; svært mange nordmenn har jo ikke annen kapital enn huset sitt –

Jeg skrev at denne passer for en eldre generasjon, type 50år. Og investering i eiendom er tryggere imo. enn f-eks aksjer.

Nå har det seg slik at jeg eier relativt mye eiendom både i Norge og utlandet. Spania inkludert. Disse regnestykkene er komplett urealistiske og helt bak mål... 50 % @ utleie av vanlige hus/leiligheter kan du bare glemme!

LazeRgun, det er tydelig at du drømmer og ikke har peiling på boligmarkedet hverken i Norge eller utleiepriser andre steder. Før du prøver deg på utleie bør du trippelsjekke de regnestykkende dine.. :p

40% er 100% realistisk, jeg kjenner flere som klarer dette uten problemer. De har reklame på finn.no, samt bakpå et medlemsblad, hadde jeg sagt hvilket, hadde du tørna helt. Disse har eiendom i Thailand, hvor de blant annet tjener på at folk kommer tilbake etc.

Vel og merke, så er jo ikke Thailand kjent for å være dyrt, så utleieprisen uka er 2-3k. Regnestykkene blir nok mer innvikla når det kommer til grunninvestering, selve kjøpesummen av eiendom. Men man regner 800k med alt, property selskap, interiør, renhold osv. Jeg vil tro at de som jeg kjenner, dro ned dit i 2-3 dager og kjøpte inn interiør, altså gjorde dette selv.

Men du som selv har erfaring med eiendom i utlandet, kan jo komme med din personlige erfaring med antall dager utleie i året, hvor tar du i uka, hvilket land, mye investerte du etc. Sliter du med å få leid ut ferier?! Hvor mye har du investert i reklame? Gjør du det selv, eller gjør et evt. property selskap det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å tjene spesielt mye de neste ti årene. Om 7 år kan jeg trekke meg tilbake med AFP. Jeg har solgt eneboligen jeg betalte på i mange år, og flyttet til nytt rekkehus i borettslag. Gevinsten fra boligsalget har jeg i aksjer og fond og har ingen gjeld annet enn fellesgjelden i borettslaget.

Sitter med ca 4 årslønner i kapitalformue og ser lyst på fremtiden når det gjelder personlig økonomi.

Lenke til kommentar
Jeg skrev at denne passer for en eldre generasjon, type 50år. Og investering i eiendom er tryggere imo. enn f-eks aksjer.

De over 50 har ofte det aller, aller meste av sin formue plassert i boligen sin – å ytterligere øke eksponeringen mot boligmarkedet gir absolutt ingen mening.

Investering i eiendomsmarkedet som helhet fremstår i utgangspunktet som tryggere enn aksjer, men dette har med hvordan en måler risiko å gjøre; i aksjemarkedet kan standardavviket beregnes med grunnlag i kontinuerlige transaksjoner, mens det er fingerte priser som ligger til grunn for tilsvarende mål i eiendomsmarkedet. Det ligger naturlig nok en treghet inne i disse fingerte prisene, som reduserer den risikoen vi klarer å måle – uten at risikoen dermed er lavere.

I tillegg til at markedsrisikoen i eiendomsmarkedet er høyere enn den fremstår som er det også en langt større idiosynkratisk risiko i eiendomsmarkedet enn i aksjemarkedet. Noen områder og eiendsomtyper gjør det veldig bra, mens andre gjør det veldig dårlig – dette gjør behovet for diversifisering spesielt stort, og forsterker argumentet mot kjøp av feriebolig som investeringsobjekt.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

De første årene blir brukt til utdannelse og jobbing på deltid. Etter hvert som jeg har fullført en mastergrad og skaffet meg en greit betalt jobb, kommer jeg til å investere langsiktig på ulike børser.

Lenke til kommentar

Det tror jeg det kan være penger å tjene på. Men da får du krysse fingrene og håpe på at markedet skal finne fram ny pessimisme til da du er klar til å investere. Du kan alltids drive å trade litt nå og da, men som mange har sagt tidligere, det er ikke sikkert du har flaksen på din side.

Akkurat nå virker markedene på meg stagnerte, men det kan være ett ganske kortvarig fenomen. Det føles som det er mer pessimisme enn optimisme nå. Men så er det kun min følelse. Følelser kan villede en.

Lenke til kommentar

God formulering. Likevel synes jeg at TheGnome skal holde litt fast i sin magefølelse og følge den når den har fått modnet skikkelig.

Peil deg så inn mot ett sted "mot bunnen" av nedoverbakken eller i starten "av oppoverbakken", og det finnes muligheter for at det kan gå bra. Gå inn når du har troen på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...