Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylte bensin på diesel bil, må noe byttes?


ken8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk sugd ut all bensinen (støvsuger koblet på asketømmer)

 

Dette er det verste jeg noen gang har lest. Utrulig at du er i live nå, ja faktisk så utrulig at jeg tror at du troller. Vet du at det er en grunn til at biler går på bensin og diesel?,- jo, bensindamp er noe av det mest eksplosive og brannfarlige som finnes. Og dette suger du igjennom en støvsuger med der motoren har åpne børster,- dvs den gnister? Dette er det verste tilfellet av dumhet jeg noen gang har hørt om.

Endret av Sille
Lenke til kommentar
Støvsugeren stod et stykke unna og det var ikke gjennom støvsugeren men gjennom en askesuger. Men litt risk var det jo, for som du sier så tenner det lett.

 

Bilen var en liten Golf.

 

Og gassen som du suger ut fra askesugeren, hvor går den da,- jo. igjennom støvsugeren. Bensin er relativt ufarlig i forhold til bensingass. Du kan prise deg lykkelig for at ikke både du, støvsugeren og bilen brannt opp, for en mer komplett oppskrift på en flammekaster/bombe finnes ikke. Kanskje huset/garasjeanlegget ville gått med i samme slengen. Tviler også at du ville fått tilbake så mye på forsikringa.

 

Jeg gjentar at dette er det dummeste jeg noensinne har lest, og at du er en meget heldig gutt. (jeg skriver gutt, fordi menn har som regel litt mer vett i skallen.)

 

Når det gjelder kostnader så vil allt bli billig, sett i henhold til hva det kunne ha kostet deg, selv om du til og med må kjøpe deg en ny bil.

Endret av Sille
Lenke til kommentar

Ikke helt lurt kanskje, men så ekstremt som du beskriver det sille er det ikke. Hverken bensin eller diesel eksploderer, han ville kanskje fått et lite smell i støvsugeren pga. trykket og litt raske flammer, men da igjen så er sjansen for at det ville antent veldig liten.

Lenke til kommentar
Sille, hvor lett tror du det er å anntenne bensin i -20 grader?

 

Det er stor forskjell på hvordan bensinen fordamper. Hadde dette blitt gjort på sommeren hadde det vært mye større fare enn nå på vinteren.

 

Bensin er ekstremt lett å antenne i -20 grader.

 

Hvorfor er det ikke glødeplugger på en bensinbil?- fordi bensin fordamper ekstremt lett, og blir til bensindamp, som er noe av det mest eksplosive vi har. Hadde din konklusjon vært riktig, ville vi ikke hatt mulighet til å starte bensinbilene på vinteren. Bensinbiler går forresten ikke på bensin,- de går på bensindamp.

 

Det stemmer at bensin har flammepunkt under -40 grader. Flammepunktet er den temperaturen en væske minimum må ha for å avgi nok gass til at gassen kan ta fyr med en tennkilde. Her var temperaturen -20 grader, dvs. over 20 grader høyere enn flammepunktet, som vil si at temperaturen var mer en høy nok til å avgi brennbar, for ikke å si eksplosiv gass.

 

Tenntemperaturen på bensin er også bare ca 400 grader, som er ganske lite. Tenntemperaturen er den tempereaturen en tennkilde må ha for å tenne gassen. En elektrisk gnist er godt over dette, og kan komme opp i flere tusen grader.

 

Legger til at bensindamp trenger en konsentrasjon på kun 0,6 til 8 volumprosent for å bli eksplosiv, dvs at hvis lufta består av kun en prosent bensindamp, så er den eksplosiv.

 

Konklusjonen er da: Temperaturen var "rett", tennkilden var til stede og varm "nok". Det eneste som forhindret en katastrofe var pur hell, kanskje var gasskonsentresjonen for høy(!!!!) til at gassen kunne tenne.

 

Ja,- jeg vet litt om dette,- har drevet med kontroll og rengjøring av bensintanker på bensinstasjoner i 10 år. Har "Sertifikat for rengjøring og gassfrigjøring av tanker" (teknologisk institutt), "ultralydkontroll av tanker"(teknologisk institutt) og "gassmåling" også tatt på teknologisk institutt.

 

På det ene kurset skjøt vi hull i takplatene ved hjelp av en dråpe bensin!

 

En forhåndsregel vi brukte på jobben var at hvis det luktet bensin, så måtte vi ta alle forhånsregler, dvs, gnistfrie verktøy, Ex-godkjente lykter og annet utstyr, til og med gnistfrie klær. Ullgensere var forbudt.

 

Kan også ta med at jeg var vitne til en ulykke en gang der en lommelykt ble mistet ned i en tank som var erklært gassfri noen timer tidligere. Tanken hadde hull, og det hadde sivet inn noen dråper bensin inn i tanken fra grunnen utenfor. Tanken var på ca 15 000 liter. Lommelykta knuste, og glødetråden i pæra ble blottlagt ett lite millisekund før den brannt av. Det smallt godt det! Heldigvis ble det bare små personskader, fordi alle hadde brannsikre klær, og ansiktsmasker. Dette skjedde på vinteren i ca -10 grader.

 

Jeg kan gjenta det i det uendelige,- man leker ikke med bensin. Jeg mener trådstarteren har vært utrolig heldig, og det som er enda mer skremmende er at det er flere som mener at dette ikke har vært en dum handling! Jeg håper at ingen av dere finner ut at dere tar feil på den harde måten.

Lenke til kommentar
Hehe, kanskje Sille liker å overdimensjonere? Med vilje kanskje, en form for humor? ;)

 

Nei, jeg liker ikke å overdrive. Jeg har her kommet med kun faktaopplysninger, og det er skremmende hvor lite farlig folk tror bensin og bensindamp er, bare fordi at det meget vanlig stoff.

 

En annen uhyggelig egenskap med bensindamp er at den er tyngre enn luft, dvs. at det kan samle seg opp på lavtliggende steder. Det har skjedd mange ulykker med dette, spesiellt før det ble påbudt med avtrekk i smøregraver. En kar skifter bensinpumpe eller bensinfilter på en bil inne i en verkstedhall. En halvtime etterpå tenner han seg en røyk mens han står nede i smøregrava 15 meter unna. Han gjør det neppe en gang til....

Lenke til kommentar
Hverken bensin eller diesel eksploderer,

 

Hva i huleste er det da som skjer inne i sylinderen på en forbrenningsmotor? Jo,- drivstoffet **eksploderer**..... Eller, det er ikke helt riktig da, fordi det er gassen som drivstoffet avgir som eksploderer. Bensin avgir, som beskrevet ovenfor nok gass, så lenge temperaturen er over -40 grader, til å eksplodere med en tennkilde, Diesel er avhengig av varme og/eller trykk for å eksplodere.

Lenke til kommentar

Det spørs om definisjonen på en "eksplosjon" det man får av ekte sprengstoff eller om det er det som skjer når en bil i en amerikansk film "eksploderer". Verken bensin eller diesel ekploderer i sin riktige definisjon i en forbrenningsmotor, den bare brenner raskt og kontrollert.

 

Men for å si det sånn.. jeg tror ikke jeg ville vært i nærheten av en støvsuger med en konstant tilstrømning av luft og bensindamp hvor noe antente det.. ville nok vært mer enn støvsugeren som sto i brann etter det.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det spørs om definisjonen på en "eksplosjon" det man får av ekte sprengstoff eller om det er det som skjer når en bil i en amerikansk film "eksploderer". Verken bensin eller diesel ekploderer i sin riktige definisjon i en forbrenningsmotor, den bare brenner raskt og kontrollert.

 

Helt riktig,- definisjonen av eksplosjon er nok litt flytende, men en meget hurtig forbrenning kan nok med rette kalles en eksplosjon. Bensindamp blandet med luft i det rette blandingsforholdet forbrenner nok raskt nok til å kalles en eksplosjon. Var i allfall ikke noe problem å skyte hull i takplater med gassen fra en dråpe bensin,- jeg ville i alle fall ikke stått i "feil" ende.....

 

Men for å si det sånn.. jeg tror ikke jeg ville vært i nærheten av en støvsuger med en konstant tilstrømning av luft og bensindamp hvor noe antente det.. ville nok vært mer enn støvsugeren som sto i brann etter det.

 

Ikke jeg heller,- det som er skremmende her er at støvsugere har motorer med åpne børster der den innsugde lufta strømmer rundt og delvis gjennom motoren for kjøling. I og med at den har åpne børster vil den mer eller mindre stå å lage små gnister nærmest konstant, så tennkilden var absolutt til stede. Var nok bare flaks at det gikk bra denne gangen.

Lenke til kommentar

Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge...

 

Er du ikke riktig klok ken8?

 

Bensinen tapper mann ved å skru ut bunnpluggen i tanken og la det renne ned i en tønne.

Selv JEG vet dette og jeg er kanskje den minst kvalifiserte her inne hva bilmekanikk angår.

 

Jeg har kjørt mange biler og kan komme med mange personlige meninger om forskjellige merker, men når det kommer til å skru bil, så er jeg vel nærmest en amøbe.

Jeg bytter dekk og fyller spylerveske/diesel/olje/frostveske, thats it!

 

Var utfor det samme som deg for en del år siden, da jeg fylte full tank med bensin på en Toyota Pickup diesel. Jeg kjørte avgårde uten å tenke på at det var bensin på tanken, men etter ett par mil så stoppet bilen.

 

Da ringte jeg ett lokalt verksted som kom og hentet bilen.

Jeg var med inn på verkstedet dems og så mens dem tappet ut 57liter med bensin, samt fylte en 5literskanne med diesel. Dem smurte dieselpumpa og dro om starteren ett par ganger, og vips så var problemet løst.

 

Dem fikk bensinen dem tappet ut for jobben, som tok maks 15min.

 

Pleier du og føne håret ditt mens du dusjer også Ken8?

Lenke til kommentar

Tapp tanken så mye som mulig med slange og pumpe, eller tappeplugg hvis det finnes. Skift helst diselfilter. Fyll opp tanken igjen og tilsett 0,5liter totaktsolje for å smøre opp igjen diselpumpa. Så er det bare å håpe på at dieselpumpa ikke har tatt skade av bensinen. Kommer til å ryke litt av totaktsolja, men det gir seg etter hvert. :p

Lenke til kommentar

Heile bilen hadde kanskje ikkje eksplodert, men med litt gass rundt personen som tømmer kan du fort få ein eksplosjon (hurtig forbrenning) stor nok til å påføre store skader på ein person. Skal bilen eksplodere må tanken varmast opp nok til at den ikkje klarer å halde på trykket. Jo nærmare du kjem tappepunktet, jo tettare er konsentrasjonen og mindre brennbar. Problemet er at ved ein eksplosjon lenger vekke blir både gass og oksygen spredt rundt. Det kan bli ein rimelig stygg sak.

 

Bensinen i væskeform brenn ikkje, det er gassen som brenn. Som nevnt er det avhengig av blandingen. Difor kan du tenne på tuten av ei bensinkanne utan at den eksploderer. Det er kun rundt tuten blandingen er riktig for at gassen skal antenne, flammen vil difor ikkje bevege seg ned i kanna. Tømmer du derimot ut ei stripe med bensin på bakken og tenner på ein ende vil flammen bevege seg bortover, fordi det er riktig blandingsforhold over heile stripa.

 

Ein gassantennelse i åpe terreng vil sjå ut som på videoen under. Her er det begrensa mengder gass til stade sidan pistolen står inne i tanken, likevel var det nok til å blusse opp ganske bra. Ein eksplosjon får du når det under tennpunktet ikkje er rom for energien til å utvide seg. Når gass antennes brenner den så fort at du kan drive ein bil og blåse hol i metall dersom den ikkje har rom for å utvide seg.

 

 

Står du rundt sin støvsugar som suger bensin vil det legge seg rundt på bakken. Bensindamp er tyngre enn luft og vil ikkje stige til værs, den vil gå nedover og spre seg utover området du står på og der støvsugaren står.

 

Forbrenning og eksplosjon er i praksis samme sak, men i forskjellig grad. Eit kammer fyllt av gass med riktig blandingsforhold vil kanskje ikkje per definisjon eksplodere, men den hurtige forbrenningen vil skape så store flammer at det fort kan kallast eksplosjon. Eksplosjon blir som oftast brukt når trykket i ein behaldar blir så stort at materialet ikkje klarer å halde det inne lengre. Då får du eit hurtig utslipp av gass som etter kvart vil antenne på grunn av varmen og deretter eksplodere behaldaren.

 

Når det er snakk om gass kan ein ikkje være for forsiktig. Energipotensialet i det trådstarter gjorde er ganske stort. Han visste sikkert ikkje betre, og det kan ein ikkje bebreide han for sånn sett, men å spøke med dette er ikkje spesielt lurt. Berre det å setje fyr på ein promp kan føre til store skader.

Lenke til kommentar

Flott opplysning du har der Zeph...

 

Men man bruker da uansett ikke støvsuger til å tappe tanken...

 

Regner jo med at du er delvis eller helt enig med de fleste av oss her... men vil bare understreke at å tappe tanken med støvsuger er direkte lek med livet.

 

Man finner også filmer som dette:

Se filmen hos Youtube

 

Men jeg hadde uansett ikke brukt disse i kontakt med vann.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...