warulv Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hei! Vi venter en til i familien og Audi A4'n vi har i dag er litt i snaueste laget når det blir 2 bakovervendte barneseter (ett 0-12 kg og ett 10-18 kg) i baksetet. Det samme gjelder plassen i bagasjerommet. Ny bil må til! 7-seterne (Touran, Zafira, S-max osv.) er helt uaktuelle - kun stasjonsvogn som gjelder, selv om man alltids kan diskutere om en 7-seter ville vært det mest praktiske. Jeg er vel så opptatt av kjøreglede og design på bilen. Kall det gjerne ufornuftig... Jeg har 3 ufravikelige krav: 1) Diesel 2) Automat 3) 4x4 Dette snevrer jo inn kandidatene noe voldsomt - det finnes selvsagt flere enn de jeg står i mellom - men jeg står igjen med to kandidater: 1) Audi A6 3.0 TDI Quattro m/ Tiptronic (225 hk / 450 Nm) 2) Volkswagen Passat 2.0 TDI 4motion m/ DSG (170 hk / 350 Nm) Budsjettet ligger rundt 500 000 kr. Vet selvsagt at man ikke får en ny A6 3.0 TDIQ til det, så det vil være snakk om en 2-3 år gammel bil med rundt 80 000 kjørte kilometer. Selvsagt med komplett servicehefte! Passat ble lansert først senhøstes 2009 med TDI, 4motion og DSG, så her vil det være snakk om en fabrikkny bil. (For ny til at det finnes noen brukte.) Det jeg trenger dere til er å argumentere for/mot - slik at jeg klarer å bestemme meg for hvilken jeg skal velge. Kan jo hjelpe dere i gang... For Audi A6: + Kraftigere motor (225 hk / 450 Nm) enn Passat (170 hk / 350 Nm) + Hakket bedre bakseteplass + Hakket penere å se på? + Litt mer premiumbil følelse + Jeg slipper å ta nybiltapet - allerede nesten halvert i verdi Mot Audi A6: - Høyere drivstofforbruk (0,84 l/m) - Litt mindre bagasjerom - 2-3 år på baken og ca. 80 000 kjørte km ettersom jeg kjøper brukt For VW Passat: + Splitter ny (fabrikkgaranti 3 år osv.) + Lavere drivstoffbruk (0,84 for A6 og 0,64 for Passat) + Hakket større bagasjerom + Bedre utstyrt (adaptiv cruise, adaptivt understell, park assist osv.) Mot VW Passat: - Større verditap ettersom jeg må ta nybiltapet - Kommer splitter ny Passat til høsten, som gjør nybiltapet enda større... - Litt mindre bakseteplass For begge bilene vil jeg gjøre noen smågrep når det gjelder utseendet - i tillegg til at A6 kommer til å kjøpes i S-line utgave, mens en evt. Passat vil bli kjøpt i R-line utgave. (Se bilder av hvordan begge bilene cirka kommer til å se ut etter at jeg er ferdig med dem.) Kan noen hjelpe meg på vei til hvilken bil jeg skal velge? Står litt fast... (Pssst.. trenger ingen formaninger om at man skal holde seg unna VAG osv. - jeg liker VAG.) Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Vi har har en 2.0 TDI 140hk DSG Highline Passat som nå er passert 4 år, og enda er den en fryd å kjøre. Ikke har man bruk for en 3-liters A6, og ikke vil jeg si den er noe særlig penere enn Passat (om vi da prater stasjonsvogn), utseendemessig. Jeg tror aldri jeg personlig ville valgt en 3 år gammel A6 med 80 000 på telleren fremfor en ny passat. Etter min mening er A6 en Passat med større prislapp, men som ikke gir noe større kjøreglede for den grunn. Endret 31. januar 2010 av DSG Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Ville ha gått for audien:) Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Kva med å kikke på det siste alternativet til VAG, Skoda Superb stasjonsvogn 170hk (evnt 140) Diesel med 4x4 prisen som ny ligger nok rundt det passaten er på og er ein større bil. Lenke til kommentar
warulv Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Kva med å kikke på det siste alternativet til VAG, Skoda Superb stasjonsvogn 170hk (evnt 140) Diesel med 4x4 prisen som ny ligger nok rundt det passaten er på og er ein større bil. Ryker på krav 2. Har ikke 4x4 og diesel i kombinasjon med automat. Kommer visst tidligst til høsten med det... Joda, sett på den. Liker ikke utseendet noe spesielt.. men visstnok er den som den KOMMENDE nye Passat'n å kjøre.. bygger på samme plattform... Lenke til kommentar
warulv Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Vi har har en 2.0 TDI 140hk DSG Highline Passat som nå er passert 4 år, og enda er den en fryd å kjøre. Ikke har man bruk for en 3-liters A6, og ikke vil jeg si den er noe særlig penere enn Passat (om vi da prater stasjonsvogn), utseendemessig. Jeg tror aldri jeg personlig ville valgt en 3 år gammel A6 med 80 000 på telleren fremfor en ny passat. Etter min mening er A6 en Passat med større prislapp, men som ikke gir noe større kjøreglede for den grunn. Har du prøvd en 3-liters A6 og sammenlignet med Passat? Skal ikke sitte på min høye hest, for det har ikke jeg heller, men det påstås vel at A6 m/ Quattro er i en annen divisjon enn Passat... men jeg vet ikke.. jeg kommer i tilfelle til å bestille Passat med DCC (adaptivt understell), så det vil jo hjelpe på. Har tilbud om å prøvekjøre en Passat 4motion DSG hos Møller, så må få gjort det... Verre å få prøvekjørt A6 3.0 TDIQ. Ingen til salgs hos forhandlere i Midt-Norge, så må bli privat da.. da er det et par å prøve. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hva med Volvo V70? Evt en E-klasse? Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Vi har har en 2.0 TDI 140hk DSG Highline Passat som nå er passert 4 år, og enda er den en fryd å kjøre. Ikke har man bruk for en 3-liters A6, og ikke vil jeg si den er noe særlig penere enn Passat (om vi da prater stasjonsvogn), utseendemessig. Jeg tror aldri jeg personlig ville valgt en 3 år gammel A6 med 80 000 på telleren fremfor en ny passat. Etter min mening er A6 en Passat med større prislapp, men som ikke gir noe større kjøreglede for den grunn. Har du prøvd en 3-liters A6 og sammenlignet med Passat? Skal ikke sitte på min høye hest, for det har ikke jeg heller, men det påstås vel at A6 m/ Quattro er i en annen divisjon enn Passat... men jeg vet ikke.. jeg kommer i tilfelle til å bestille Passat med DCC (adaptivt understell), så det vil jo hjelpe på. Har tilbud om å prøvekjøre en Passat 4motion DSG hos Møller, så må få gjort det... Verre å få prøvekjørt A6 3.0 TDIQ. Ingen til salgs hos forhandlere i Midt-Norge, så må bli privat da.. da er det et par å prøve. Har kun prøvd den med 2,7 på en allroad og det er mer enn hva man trenger i dette landet. Virker mer som du heller over på motor enn noe annet Lenke til kommentar
warulv Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Hva med Volvo V70? Evt en E-klasse? V70 med diesel, automat og 4x4 begynner å bli stivt prisa når man skal ha litt utstyr... Egentlig ikke så hipp på Volvo heller.. får så som så i tester, mens Passat og A6 som regel alltid blir klassevinnere. Mercedes E-klasse blir aaaaltfor dyr. Den gamle liker jeg ikke, og den nye som akkurat har kommet koster en halv million for mye når jeg har som krav diesel, automat og 4x4 + en god del utstyr. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Passaten er diskvalifisert i min verden pga. motoren. Greit at folk synes astmatraktorer er kult så lenge det reduserer drivstoffbudsjettet med 30-40 %, men 4 sylindre er uakseptabelt. 4motion i dagens Passat er dessuten uten torsendifferensial. Generelt anser jeg forbruk for irrelevant så lenge det da ikke dreier seg om direkte perverst forbruk som f.eks. Range Rover 4.6. Hvor mye kjører du i året? 20,000 km? 20,000 km * 0.02 liter/km = 400 liter i året = ca 5000 kr i året. 5000 kr året for å ha en bil som er vesentlig sprekere, går jevnere og ikke har registerreim som skal skiftes (til hvilken pris?). Lenke til kommentar
warulv Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Har kun prøvd den med 2,7 på en allroad og det er mer enn hva man trenger i dette landet. Virker mer som du heller over på motor enn noe annet Tja... jeg er vel glad i motor ja, men det er ikke altoverskyggende... Har kjørt bil med drøyt 200 hk i mange år nå, så å gå veldig mye under det er ikke aktuelt.. Har forhørt meg med tuningfirma allerede ang. Passat'en, og de tilbyr 210 Hk / 450 Nm på den etter chip av motor og DSG-kasse. Da snakker vi A6-effekt i en bil som er 200 kg lettere, det hjelper. Men, men... flere argumenter for/mot Passat/A6? Er egentlig mest bekymret for at det skal kommet en splitter ny Passat neste år som tilbyr 4x4, DSG og diesel.. da sitter jeg der med skjegget i postkassa mener no jeg.. mens med en allerede brukt A6 er det ikke noe krise at det kommer en ny modell om et par år... (Audi kjører dessuten samme designretning på sine biler som på dagens A6, mens Volkswagen har totalt endret designretning siden dagens Passat... irriterende.. så om man kjøper dagens Passat kjøper man egentlig en allerede utdanket bil når det gjelder design.. eller.. merke-design/-identitet da.. jeg liker jo egentlig designen på dagens Passat.) Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Har kun prøvd den med 2,7 på en allroad og det er mer enn hva man trenger i dette landet. Virker mer som du heller over på motor enn noe annet Tja... jeg er vel glad i motor ja, men det er ikke altoverskyggende... Har kjørt bil med drøyt 200 hk i mange år nå, så å gå veldig mye under det er ikke aktuelt.. Har forhørt meg med tuningfirma allerede ang. Passat'en, og de tilbyr 210 Hk / 450 Nm på den etter chip av motor og DSG-kasse. Da snakker vi A6-effekt i en bil som er 200 kg lettere, det hjelper. Men, men... flere argumenter for/mot Passat/A6? Er egentlig mest bekymret for at det skal kommet en splitter ny Passat neste år som tilbyr 4x4, DSG og diesel.. da sitter jeg der med skjegget i postkassa mener no jeg.. mens med en allerede brukt A6 er det ikke noe krise at det kommer en ny modell om et par år... (Audi kjører dessuten samme designretning på sine biler som på dagens A6, mens Volkswagen har totalt endret designretning siden dagens Passat... irriterende.. så om man kjøper dagens Passat kjøper man egentlig en allerede utdanket bil når det gjelder design.. eller.. merke-design/-identitet da.. jeg liker jo egentlig designen på dagens Passat.) Du kjøper altså bil til personen etter deg med andre ord Tror nok Vw vil gjøre det samme med den nye Passaten som den nåværende. Først kommer sedan, så venter man et halvt år til på stasjonsvogna før man igjen venter 1-2 år før man får den med DSG og 4 motion. (eller 4 år som det har tatt på dagens ) Endret 31. januar 2010 av DSG Lenke til kommentar
warulv Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Du kjøper altså bil til personen etter deg med andre ord Tror nok Vw vil gjøre det samme med den nye Passaten som den nåværende. Først kommer sedan, så venter man et halvt år til på stasjonsvogna før man igjen venter 1-2 år før man får den med DSG og 4 motion. (eller 4 år som det har tatt på dagens ) Hehe, tja.. sikkert poeng at jeg burde tenke mer på meg sjøl enn han som skal ha den etterpå Men tenker vel på meg selv i form av at jeg vil ha igjen mest mulig penger for bilen den dagen jeg selger den da... Mange vil jo påstå at å betale 550 000-600 000 kr for en Passat er sinnsykt... for "mannen i gata" ser det jo ut som en bil som like godt kunne kostet 290 000 kr. Om det er noe poeng i å "show off" da. Får jo ståd i fred med en Passat... Samtidig er det en avveining mellom utstyr og motor - når man vil ha begge deler blir det dyrt... Har vel fått pristilbud på en Passat 4motion DSG til 570 000 kr. Da er ALT utstyr inkludert foruten hengerfeste (får man ikke på R-line), soltak, varme i bakseter (kan ikke pga. integr. barneseter) og underholdningssystem for baksetet (30 000,-). Noe av utstyret jeg da får er keyless access, lane assist (holder bilen på veien "automatisk"), Webasto (m/ fjernkontroll og timer), park assist (bilen lukeparkerer for deg) m/ ryggekamera, adaptiv cruise control (konstant avstand til bilen foran vha. radar), adaptivt understell (comfort, sport og normal), adaptive lys (lyskjegle følger rattutslag), 600W anlegg m/ DVD og navi + telefon, automatisk åpning/lukking av bakluke, el. seter i skinn m/ memory, integrerte barneseter, solgardiner i dører, dekktrykkontroll, coming/leaving home-lys, innklappbare speil, alle speil aut. nedblendbare osv. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Du kjøper altså bil til personen etter deg med andre ord Tror nok Vw vil gjøre det samme med den nye Passaten som den nåværende. Først kommer sedan, så venter man et halvt år til på stasjonsvogna før man igjen venter 1-2 år før man får den med DSG og 4 motion. (eller 4 år som det har tatt på dagens ) Hehe, tja.. sikkert poeng at jeg burde tenke mer på meg sjøl enn han som skal ha den etterpå Men tenker vel på meg selv i form av at jeg vil ha igjen mest mulig penger for bilen den dagen jeg selger den da... Mange vil jo påstå at å betale 550 000-600 000 kr for en Passat er sinnsykt... for "mannen i gata" ser det jo ut som en bil som like godt kunne kostet 290 000 kr. Om det er noe poeng i å "show off" da. Får jo ståd i fred med en Passat... Samtidig er det en avveining mellom utstyr og motor - når man vil ha begge deler blir det dyrt... Har vel fått pristilbud på en Passat 4motion DSG til 570 000 kr. Da er ALT utstyr inkludert foruten hengerfeste (får man ikke på R-line), soltak, varme i bakseter (kan ikke pga. integr. barneseter) og underholdningssystem for baksetet (30 000,-). Noe av utstyret jeg da får er keyless access, lane assist (holder bilen på veien "automatisk"), Webasto (m/ fjernkontroll og timer), park assist (bilen lukeparkerer for deg) m/ ryggekamera, adaptiv cruise control (konstant avstand til bilen foran vha. radar), adaptivt understell (comfort, sport og normal), adaptive lys (lyskjegle følger rattutslag), 600W anlegg m/ DVD og navi + telefon, automatisk åpning/lukking av bakluke, el. seter i skinn m/ memory, integrerte barneseter, solgardiner i dører, dekktrykkontroll, coming/leaving home-lys, innklappbare speil, alle speil aut. nedblendbare osv. Du får veldig mye morro for pengene da. I Norge kan du ikke vise deg frem uansett Vi betalte 545k i 06 for den vi har, og her får du ganske mye for pengene enn den gang mener jeg. Setter heller utstyr foran motor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Tror det er dumt med ny passat nå som det kommer en ny en. Lenke til kommentar
warulv Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Tror det er dumt med ny passat nå som det kommer en ny en. Hehe, ja.. det var det.. snakka med selger i dag, han regna med splitter ny Passat ville komme i januar 2011, deretter stasjonsvogn i april 2011, og så kanskje 1 år til før man ville se 4x4, DSG og 4motion.. altså 2 år til da.. Det blir for lenge å vente for meg.. men seff, ikke bra for meg at det kommer en ny Passat Når det er sagt påstod (jeje, selger-talk) selger at folk "valfartet" til Møller nå for å bestille Passat med dagens utseendet da, siden mange synes den er tøffere enn den nye design-retningen til Volkswagen. Er personlig usikker, liker godt fronten på dagens Passat. Var og prøvekjørte den aktuelle Passat'en i dag. 170 villige dieselhester og en kjapp DSG-kasse. Rimelig godt utstyrt med skinn, el. bakluke, cruise, park assist osv. Var jo en veldig fin bil. (Folk glante bra når jeg lukeparkerte med begge hendene på hodet. Kunne ikke la være... ) Synes den dro ganske bra.. cirka på høyde med bilen jeg har i dag (A4 med 200 hk og Quattro, bensin). Med chip blir den nok en del sprekere tilogmed. Testa seff 4motion'en (Haldex) for å sammenligne med Quattro (Torsen), og må vel si jeg ble positivt overrasket. Virket veldig kjapt å flytte krefter bakover, og det var klin umulig å få den til å stå i hvertfall. Stoppet i de verste glatte bakkene, null problem å ta løs. En bra kjøreopplevelse tror jeg konklusjonen er. Den hadde ikke adaptivt understell da, så fikk ikke kjent på det. Satte barnesete i bilen og stappa unge og kjerring inn + barnevogn. Var betydelig bedre plass enn i A4'n i hvert fall. Ikke at det var noen bombe. Godt mulig det blir en slik... men må prøvekjøre A6 3.0 TDIQ først.... Flere argumenter for/mot Passat/A6? Jeg er langt i fra ferdigbestemt... Lenke til kommentar
Penance Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg ville tatt Passaten. Audi pg Passat er så å si det samme, selv om Audien nok er litt mer "luksuriøs" av seg - ergo dyrere. Om du skulle hatt manuell kasse ville jeg kanskje tatt en ekstra titt på Audien, men for min del forsvinner poenget med et heftig antall hester med automatkasse. Dessuten er dieselhestene på Passaten ivrige nok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Kjør Audien og velg mtp kjøregleden og følelsen. Er i bunn og grunn det som teller. + at Audien er jo mye finere å se på Lenke til kommentar
warulv Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Må nok ærlig innrømme at jeg hadde valgt A6'n om det var kun basert på utseendet. Selv om R-line-pakken hjelper betydelig på Passat'ens utseende også... Samtidig er jo Passat'en litt mer avansert/nyere/mer oppdatert når det gjelder utstyr. Passat'en har adaptiv cruise control, adaptivt understell, adaptiv bi-xenon, automatisk lukeparkering, side assist (som holder bilen på veien "automatisk"), drivstoffvarmer m/ timer og fjernkontroll, full navi med 30 GB harddisk, 600W anlegg, dekktrykkontroll, elektrisk åpning/lukking av bakluke, el. skinnseter m/ memory som justerer seg etter hvilken nøkkel bilen åpnes med, nøkkelfri start/stopp/åpning/låsing - og ikke minst dobbelclutch girkasse (DSG) som kommer til å være siste skrik i lang tid ++++ Hva er det egentlig som mangler for fremtiden da? Kan ikke se for meg at det kan komme seg mye mer på bilfronten med det første... (foruten night vision, head-up display etc. da). Mens det er langt mellom hver A6 som tilbyr dette (av '06-07-årgang som jeg må kjøpe), faktisk maks 5 % som har "keyless go" tilogmed (ettersom dette koster en formue på A6)... og kanskje 1 % som har adaptiv cruise (ettersom det koster 30 000,- ekstra på A6, mens bare 6 000,- ekstra på Passat). Ingen av de aktuelle A6'ene har automatisk lukeparkering, 1 % har kanskje elektrisk bakluke, 70 % har el.seter med memory, og A6 har vanlig Tiptronic som er betydelig tregere og tørstere enn DSG (dog litt bedre på komfort) - ikke at jeg bryr meg om dieselforbruket når jeg kjøper bil. Så på motor (225 hk vs. 210 hk på Passat etter chip) og design er vel A6 en vinner, mens på "bil for fremtiden" (mht. utstyr) vil jeg vel si Passat er bedre rustet - SELV om det kommer en ny Passat om ikke lenge... eller? Lenke til kommentar
hkallevik Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 600 000 for en bil som ser ut som en bil som kunne kostet 300 000, er tull. Med mindre du er mangemillionær og liker å "kaste" bort penger. Til denne prisen som du har, er det meget mye flott du kan få for rundt 500 000. Passaten går snart ut, og det blir verdens største verditap på den du eventuelt tenker på å kjøpe da det kryr av den i Norge (gjerne ikke med dine kriterier) som gjør at det blir et for stort marked for Passat. Og dersom du er ute etter litt status, og at folk skal kaste et blikk på bilen din så holder garantert ikke Passaten mål. Hva med å kjøpe en Audi Allroad? Den har de samme kriteriene som en A6, den holder seg myyyye bedre i pris med tanke på videresalg senere, det er ikke planer om en ny modell (som jeg vet om). A6 Allroad ser veldig bra ut! Man får den også med 3,0 TDIQ som du ønsker deg. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20505908 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19735683 Ellers ville jeg også vurdert Volvo XC70, som er en genial bil! Har selv en onkel som har en splitter ny med alt utstyr, og den største motoren D5 (185 hk). Den gir deg et enormt dreiemoment, nydelig bil med flott design, god verdig ved senere salg og bra kvalitet! http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20806753 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20415245 Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå