Gå til innhold

kommer boligprisene til å falle, stige eller stoppe opp?

snowflakes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer boligprisene til å falle, stige eller stoppe opp?

Noen som har peiling her?

Tja, siden min tipping er like god som alle andre eksperter så blir svaret ja, men ikke nødvendigvis i den rekkefeølgen. (Hmm, kanskje jeg skulle satse på karriere som ekspertkommentator i vg i økonomispørsmål?)

Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at boligprisene for øyeblikket er under press. Avkastningen i aksjemarkedet har vært laber og mye penger har søkt seg til andre verdiobjekter, deriblant gull og råvarer, samt boliger.

Frykten for at boliger i Norge er høyt priset er en jeg deler med flere økonomer, se blant annet artikler på E24.

Man MÅ ikke eie egen bolig, som det het før i tiden. Selv om dette selvfølgelig er et stort pluss. Å sitte på benken og se an markedet vil kunne være lurt for en tid fremover.

En sterk utvikling i rentebanen (som mange økonomer spår) vil kunne presse boligprisene nedover.

Når folk flest ikke har råd til å kjøpe seg et hus som deres besteforeldre klarte (relativ kjøpekraft), kan det være et signal om at spekulasjonen i boligmarkedet er i ferd med å nå et klimaks.

Lenke til kommentar

Så lenge det finnes idioter som er villige til å betale mer enn boligens verdi vil man alltid se prisene stige.

"Jeg bare MÅ ha den boligen!" og så byr man over de andre aktuelle kjøperne (uten å faktisk sjekke om meglern har reelle bud fra andre, enn bare et påstått bud).

Økonomene sier selv at de ikke har noen fasit-svar, de bare antyder 'trendene'. (Synsing, med andre ord)

Lenke til kommentar

Boligprisene i enkelte områder i storbyene er helt klart i en boble... etter mine definisjoner.

Men en boble er det umulig å si når den sprekker. Mange personer kjøper bobler bare for å prøve å tjene penger. Har selv flere leiligheter som er kjøpt inneværende 12 mnd som er ren spekulasjon på kortsiktig verdistigning.

Lenke til kommentar

Gjelden begynner å bli et problem, også i Norge. Når norske foretak reduserer gjelden sin med 16,9 prosentpoeng i 2009, sier det noe om hvor mye norske bedrifter forsøker å kutte i kostnader. (http://www.ssb.no/k2/)

Kutt i kostnader fører til oppsigelser, som igjen fører til at private ikke klarer å betjene gjeld. Det er en treghet i denne mekanismen som ikke uten videre forplanter seg i eiendelsmarkedet, inkludert boligmarkedet.

At renten er på vei oppover er det nærmest unisont enighet om blant norske makroøkonomer. Økt rente vil dempe presset på boligmarkedet og spekulantene vil flytte seg vekk fra de mest risikable aktivagruppene, deriblant eiendom.

Regjeringen har gjort enkelte grep mot boligmarkedet med den nye boligskatten, og som Petter Batta i Huseiernes Landsforening påpeker, kan dette være tiltak for å øke boligbeskatningen. Det vil ikke ha noen umiddelbar effekt.

Det jeg er mest bekymret for er at den avtagende effekten av tiltakspakker vil presse rentene opp over, redusere handelen på verdensbasis, fjerne presset som har vært mot råvarer som gull og olje og svekke norsk økonomi gjennom økt kronekurs, økt inflasjon og økte renter.

Med andre ord, jeg tror realøkonomien (deriblant boligprisene) kommer til å merke "korreksjonen" i finansmarkedet enda kraftigere enn det vi så i 2009. Et dobbelt-W-scenario ser jeg på som svært sannsynlig i aksjemarkedet.

Verden har brukt penger som en full sjømann og nå kommer bakrusen.

Bobler stiger på håp og sprekker på frykt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...