Gå til innhold

[Sannsynligvis løst] Win7: Brennerne mine vil ikke virke!

Anbefalte innlegg

Hei

Installerte Win7 x64 Ultimate og trodde alt var såre vel. Men der tok jeg feil!

Uansett hva jeg vil brenne, så får jeg feilmeldinger. Litt forskjellige avhengig av type medier og kilde. Platen som er brent fungerer da ikke. Har en Plextor PX820-SA og en Lite-On LH-20A1S, begge SATA.

De fungerer helt utmerket i WinXP, men nada i Win7. Ingen feil i "Devace Manager" heller.

Noen som har noen tips om hva som kan være galt?

Jonny

Endret av JonnyL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å bytte til et 64 bit brenneprogram, som dette:

http://www.burnaware.com/burnaware_free.html

Hei

Takker for forslaget, men programmet du refererer til er nok dessverre IKKE et 64-bits program. Det er nok bare et x86 som er kompatibelt med x64! Å finne et rent 64-bits brenneprogram var nok ikke like enkelt som jeg hadde trodd.

Windows 7 sitt imgburn funker heller ikke. Feiler under verifisering

Lenke til kommentar

Man trenger ikke et 64-bit program for å brenne plater på 64-bit Windows. Siden brenneprogrammet integrert i Windows 7 heller ikke fungerer så må det enten være noe galt med en driver, firmware eller maskinvaren. Siden den da fungerte i XP kan vi vel fraskrive feil med maskinvaren.

- Let opp en nyere driver og installer den

- Oppdater firmware på brenneren

Trenger du hjelp til dette så si ifra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mente et brenneprogram som er laget for å fungere på 64-bit.

Trodde programmet ville legge inn alt nødvendig?

Ellers opplevde jeg innimellom et slikt problem på XP, men det løste seg ved restart av maskin.

Fungerer ikke å høyreklikke en fil, velge "send til" og å velge brenneren heller?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg funnet ut noe mer!

Pga pausen jeg tok med min PC, satte jeg i gang med å bygge en HTPC. Her satt det en noe gammel Hitachi-LG DVD/DL-brenner som jeg ville oppgradere til en BD-Rom/DVD-brenner. Kjøpte en Samsung greie her. Til min forbauselse kunne jeg se på esken til denne at den var sertifisert for Windows 7!

Tenke-tenke! Nå måtte jeg prøve noe. Prøvde å installere Win7 på denne PC'en og fikk spørsmål om driver til CD/DVD. (Annen beskrivelse av samme problem her.) Lagde en installasjon til en minnepinne og installerte dette. Da så alt ut til å fungere. Til og med å lese DVD. Problemet kom som før slik det er på den andre PC'en. Brenning feiler!

Nå byttet jeg ut LG-drevet med den nye Samsung BD-drevet.

Nå bootes det og det brennes uten noe som helst problemer.

Har MS gjort noe med Win7 som gjør at den ikke aksepterer noe eldre DVD-drev tro?

Plextor, Lite-On og LG har ikke ny firmware til sine DVD-drev for win7. Det kan jo ikke være slik at vi må kjøpe helt ny hardware for dette!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

All hardware bør egentlig være sertifisert for det oset det skal brukes på, men det er sjeldent noe problem om det ikke er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...