Gå til innhold

Streame video mellom Ubuntu 9.10 maskiner?

Anbefalte innlegg

Hey, jeg har ATM 2 Ubuntu 9.10 på 2 av mine datamaskiner. :love:

Nr 1 er en stasjonær pc med en 22" skjerm

Nr 2 er en Asus eee 901 med en 32" TV tilkoblet

Mitt spørsmål er: hvordan kan jeg streame videoer og filmer jeg har liggende på min stasjonære til TV skjermen?

Jeg har videoer i alle formater, .img .avi .mpeg .wmv og noen i utpakkede IMG filer altså en mappe som heter "VIDEO_TS" noen er også i HD qual altså store filer 8-GB ++

Har klarte og streame videoformater(.avi .mpeg osv) via VLC men får ikke noe lyd.

Vil helst bare dele alt over nett men har lite erfaring med dette, er ca 3-TB eller no :dontgetit:

-Pixl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fildeling over Samba(Windows fildeling) er etter min erfaring ofte det enkleste. Hvis jeg ikke husker feil så lar ubuntu deg dele en katalog ved å høyreklikke på den(?).

En ting som kan være problematisk med linuxmaskiner er å finne hverandre på nettverket. Da er det lettere å bare skrive inn IP-adressen i adresselinja på nautilus. F.eks: smb://192.168.0.100/ liksom.

Lenke til kommentar

Openssh client/server er langt enklere mellom to *buntu maskiner.

I Ubuntu, etter å lagt disse inn, åpner du Nautilus på "TV" maskinen og skriver:

ssh://brukernavnpåmaskinenduloggerinnpå@ipadressentilnevntemaskin

Skriv inn passord og du kan da velge om dette skal glemmes eller huskes.

atlef.

Lenke til kommentar
+1 sshfs. Funker helt greit til streaming og er lett å sette opp.

Skulle jeg derimot kopiere de 3TB så fort som mulig ville jeg valgt noe annet.. synd NFS ikke er så nybegynnervennlig, ytelsesmessig er det overlegent.

i sin enkleste form er vel en nfs-export noe av det enkleste man kan sette opp ... forøvrig er vel ikke hensikten å kopiere disse filene.

Lenke til kommentar

Ytelsen på sshfs er ikkje dårleg, du bruker nokre ekstra cpu cycler. Til all heimebruk så er sshfs så og si like raskt som nfs. Til enterprise systemer der cpu cycler ikkje er like billege og ein snakker om opptil 100GBps så er det nok betre med NFS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...