Pixl. Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hey, jeg har ATM 2 Ubuntu 9.10 på 2 av mine datamaskiner. Nr 1 er en stasjonær pc med en 22" skjerm Nr 2 er en Asus eee 901 med en 32" TV tilkoblet Mitt spørsmål er: hvordan kan jeg streame videoer og filmer jeg har liggende på min stasjonære til TV skjermen? Jeg har videoer i alle formater, .img .avi .mpeg .wmv og noen i utpakkede IMG filer altså en mappe som heter "VIDEO_TS" noen er også i HD qual altså store filer 8-GB ++ Har klarte og streame videoformater(.avi .mpeg osv) via VLC men får ikke noe lyd. Vil helst bare dele alt over nett men har lite erfaring med dette, er ca 3-TB eller no -Pixl Lenke til kommentar
Plankegang Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Fildeling over Samba(Windows fildeling) er etter min erfaring ofte det enkleste. Hvis jeg ikke husker feil så lar ubuntu deg dele en katalog ved å høyreklikke på den(?). En ting som kan være problematisk med linuxmaskiner er å finne hverandre på nettverket. Da er det lettere å bare skrive inn IP-adressen i adresselinja på nautilus. F.eks: smb://192.168.0.100/ liksom. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Opera Unite lar deg dele filer gjennom nettleseren Og er plattformuavhengig! Lenke til kommentar
atlef Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Openssh client/server er langt enklere mellom to *buntu maskiner. I Ubuntu, etter å lagt disse inn, åpner du Nautilus på "TV" maskinen og skriver: ssh://brukernavnpåmaskinenduloggerinnpå@ipadressentilnevntemaskin Skriv inn passord og du kan da velge om dette skal glemmes eller huskes. atlef. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 sshfs sudo apt-get install sshfs sshfs brukernamn@maskinnamn:/home/brukernamn/ /home/brukernamn/andremaskin Lenke til kommentar
arkael Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 du kan også streame videoene dine via mythTV Programmet lastes ned via pakkebrønnen i distroen din, på siden det linkes til står det hvordan du setter opp mysql o.l Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 sshfssshfssshfssshfssshfs. It's tounge twister. Men seriøst, sshfs, funker som bare faen. Drit i samba. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 +1 sshfs. Funker helt greit til streaming og er lett å sette opp. Skulle jeg derimot kopiere de 3TB så fort som mulig ville jeg valgt noe annet.. synd NFS ikke er så nybegynnervennlig, ytelsesmessig er det overlegent. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 +1 sshfs. Funker helt greit til streaming og er lett å sette opp. Skulle jeg derimot kopiere de 3TB så fort som mulig ville jeg valgt noe annet.. synd NFS ikke er så nybegynnervennlig, ytelsesmessig er det overlegent. i sin enkleste form er vel en nfs-export noe av det enkleste man kan sette opp ... forøvrig er vel ikke hensikten å kopiere disse filene. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Enkelt å sette opp, ja. Men det er alltid litt trøblete å matche UID på server og klienter. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Ytelsen på sshfs er ikkje dårleg, du bruker nokre ekstra cpu cycler. Til all heimebruk så er sshfs så og si like raskt som nfs. Til enterprise systemer der cpu cycler ikkje er like billege og ein snakker om opptil 100GBps så er det nok betre med NFS. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg får toppen 35MB/sec med scp/sftp/sshfs på gigabit-nettverket hjemme. Med NFS får jeg mellom 75-115MB/sec. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå