Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta studiekompentanse som kvalifiserer til ingeniørstudie som privatist, går andre året yrkesfag.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt på tanken ved å ta studiekompentanse som kvalifiserer seg til ingeniørstudie (fordypning i matte og fysikk) som privatist over en 3 års periode. Går for tiden VG2 Automatisering (innenfor elektro) og har i vår da bestått alle fellesfag vi har på 1. (link) og 2. (link) året, hadde T-matte første året. Hvilke fag jeg må ta opp for å få en slik studiekompentanse?

Setter pris på raske svar da søknadsfristen for privatisteksamen her i Troms er i morgen.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
på privatist web finner du fag som heter på bygging til generel studie kompetanse

Kunne ikke finne det, fant bare for de forskjellige linjene, men kommer dette året til å ha gått gjennom noe av studiespesialingen, blant annet matte for første året og norsken for første om jeg ikke tar helt feil. Har også hatt naturfag første året, engelsk, og gym (gym tredje året også) både første og andre året, og samfunnsfag andre året. Nå er det selfølgelig forskjellige timer osv så aner ikke hvilke fag jeg må ta for å få studiekompentanse som kvalifiserer seg til ingeniørstuide.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
vel det letteste er egentlig og ta forkurs

Har mer lyst til å ta det som privatist slik at jeg sparer et år med utdanning, og er greit å ha studiespesialisering hvis jeg får lyst til å studere noe helt annen en dag, da er vell ikke forkurs for ingeniør nok hvis det ikke er snakk om et ingeniørfag.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
HIS1003 - Historie Vg3 påbygging til generell studiekompetanse

NAT1003 - Naturfag, Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse

skal jeg ta til sommeren

Men hva blir resten av fagene? Vet blant annet et jeg at jeg i hvert fall trenger geografi og masse norsk, for ikke å glemme matte og fysikk.

Lenke til kommentar

Du trenger Matematikk R1+R2 og Fysikk 1 for å komme deg inn på ingeniørstudier. R1 og R2 kan være krevende å ta på likt, ihvertfall i tillegg til alle de andre fagene du skal ha.

Jeg ville vurdert å ta så mye som mulig nå, og heller utsette R2 - og ta den enten i løpet av sommeren på kurs, eller ta et forkurs.

Lenke til kommentar
Du trenger Matematikk R1+R2 og Fysikk 1 for å komme deg inn på ingeniørstudier. R1 og R2 kan være krevende å ta på likt, ihvertfall i tillegg til alle de andre fagene du skal ha.

Jeg ville vurdert å ta så mye som mulig nå, og heller utsette R2 - og ta den enten i løpet av sommeren på kurs, eller ta et forkurs.

Får ikke R2 av forkurs. Bør være mulig å ta det som privatist hvis man går inn for det, kan i det minste prøve å feiler jeg får jeg prøve noe annet.

Lenke til kommentar
Ah, gikk glipp av den biten. Da blir det nok ikke så ille!

Krever dog at du har god motivasjon. Har du sett på muligheter til å hospitere på en skole i faget? Mulig du må være elev, men det kan jo være noe å vurdere hvis det går an.

Hva går hospitering ut på?

Er ferdig kl 2 på skolen hver dag + at vi ikke har lekser, så ser positivt ut sånn sett.

i så fall vil jeg anbefale deg og begynne med matten, og når du tar den, så tar du bare det faget, jo lengre du utsetter matte jo vanskeligere blir det.

Tror jeg skal gjøre det ja, mens jeg fortsatt husker noe fra matten i fjor :) . Men hva heter den eksamenen jeg da skal ta?

Lenke til kommentar
Er veldig fornøyd med Sinus og CoSinus R1 og R2.

Hospitering er basically bare at du er med i timene til en klasse, men tar eksamen selv. Dersom du planlegger å gå på skolen samtidig, og din skole ikke har R2/kræsjer med timeplan, faller jo planen bort.

Takk for tipset til bok :) .

Kan hospitere, en i klassen min gjør det, men skal prøve uten hospitering, får eventuelt ta hospitering til neste år om ting ikke går så veldig bra. Som jeg skrev i stad har vi veldig korte dager (ferdig 2 hver dag) + at vi ikke har lekser i klassen min.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...