LucarioX Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Dersom jeg låner en DVD fra et bibliotek/skolebibliotek og ripper den inn på PCen (lagerer DVDen på dataen min altså) og leverer den tilbake, har jeg da brutt loven? Vil det regnes som piratkopiering? Ikke det at jeg har gjort dette, satt bare og funderte litt over det for noen dager siden Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Som vil si at vedkommende som gjør det har brutt loven, eller at det er lovlig? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hvis du leser de to eneste spørsmålene i innlegget ditt, og besvarer dem med "ja", hva blir resultatet? Han tar for øvrig feil. Det er lovlig, jf. Åndsverksloven §12 Merk at det ikke er tillatt for spill, programvare e.l. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Hvis du leser de to eneste spørsmålene i innlegget ditt, og besvarer dem med "ja", hva blir resultatet? Sjekk emnetittel Han tar for øvrig feil. Det er lovlig, jf. Åndsverksloven §12 Merk at det ikke er tillatt for spill, programvare e.l. Ok, tusen takk! Trodde jeg hadde funnet noe som var skikkelig i gråsonen her jeg, men ut i fra linken din virker det jo som om det er lovlig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Sjekk emnetittel Neeei, det der var dårlig gjort! Grrr. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvis du leser de to eneste spørsmålene i innlegget ditt, og besvarer dem med "ja", hva blir resultatet? Han tar for øvrig feil. Det er lovlig, jf. Åndsverksloven §12 Merk at det ikke er tillatt for spill, programvare e.l. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder: a) musikkverk, b) filmverk, Hva vil "å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp" si? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Du kan ikke få andre til å gjøre det for deg. Her er dt vel igjen noen unntak for blinde døve e.l. som ikke er i stand til å bruke verktøy for kopiering på egen hånd. Det ble vel diskutert om dette gjaldt bruk av programmer for å knekke kopibeskyttelse, men jeg kan vanskelig se for meg at en slik forståelse ksal være riktig. Da blir jo retten til å ta en kopi meningsløs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå