Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rippe DVD lånt fra bibliotek - lovlig?

LucarioX

Anbefalte innlegg

Dersom jeg låner en DVD fra et bibliotek/skolebibliotek og ripper den inn på PCen (lagerer DVDen på dataen min altså) og leverer den tilbake, har jeg da brutt loven? Vil det regnes som piratkopiering?

Ikke det at jeg har gjort dette, satt bare og funderte litt over det for noen dager siden :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du leser de to eneste spørsmålene i innlegget ditt, og besvarer dem med "ja", hva blir resultatet?

Sjekk emnetittel ;)

Han tar for øvrig feil. Det er lovlig, jf. Åndsverksloven §12 Merk at det ikke er tillatt for spill, programvare e.l.

Ok, tusen takk! :) Trodde jeg hadde funnet noe som var skikkelig i gråsonen her jeg, men ut i fra linken din virker det jo som om det er lovlig.

Lenke til kommentar
Hvis du leser de to eneste spørsmålene i innlegget ditt, og besvarer dem med "ja", hva blir resultatet?

Han tar for øvrig feil. Det er lovlig, jf. Åndsverksloven §12 Merk at det ikke er tillatt for spill, programvare e.l.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder: a) musikkverk,

b) filmverk,

Hva vil "å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp" si?

Lenke til kommentar

Du kan ikke få andre til å gjøre det for deg. Her er dt vel igjen noen unntak for blinde døve e.l. som ikke er i stand til å bruke verktøy for kopiering på egen hånd.

Det ble vel diskutert om dette gjaldt bruk av programmer for å knekke kopibeskyttelse, men jeg kan vanskelig se for meg at en slik forståelse ksal være riktig. Da blir jo retten til å ta en kopi meningsløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...