Gå til innhold

[Løst]Hund som tisser når han blir redd. Råd?

Anbefalte innlegg

Har ett problem med tissing.. vi fikk han når han var 7 mnd, og har hatt han i ca. 2 mnd nå.. men der han var før hadde han ingen regler..

Så når vi kjefter på han så tissen han nesten hver gang?

alle de siste gangene vi har vert borte fra han i 2-6 timer så har han begynt å bite på sko, bite i lisverk, bite på senga si, bite i undertøy og diverse.. å når vi har kommet hjem etter at han har jort dette så har vi selvfølgeli kjeftet. Og da legger han seg ner og tisser. forstår at dette kan være for å legge seg "flat" for oss og vise at vi bestemmer og at han forstår at han har jort noe galt. men i d siste når vi har vert vekke fra han så har han ikke jort noen ting galt, men alikevell så legger han seg ned og tisser når vi kommer hjem!? noen forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hunden din gjort dette mens dere var bort og dere kommer hjem 4 timer etterpå.

Tror du da hunden skjønner hvorfor du plutselig står å kjefter på han?

Den gjør nok ikke det, og du må ta hunden idet den gjør noe for at hunden skal kunne forstå at det du sier nei til er handlingen den begår i øyeblikket den får nei.

Det du lærer hunden din nå er at når eier kommer hjem får jeg kjeft.

Fjern tingene den biter i og gå lange turer så den er sliten før dere forlater den, og har den ødelagt noe dere glemte å sette bort er det faktisk dere som bør kjefte på dere selv og ikke på hunden.

At den blir så nervøs at den tisser bør være et stort varselstegn på at dere kanskje kjefter i hardeste laget for den psyken hunden deres har.

Sorry, men her er det ikke hunden som må endres, her er det dere.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

men vi kan jo ikke fjerne listverket eller senga hans..

Dersom din hund hadde gått løs på soffan din, hadde du fjernt sofaen før du gikk ut av huset? eller hadde du ikke kjeftet å hunden din dersom han hadde spist på soffan din etter du hadde vert vekke 2 timer?

f.eks når du ska gjøre valper stuerene, så skal du ta med hunden bort til tisset, og markere hva han har jort galt, og da må jo det også gjelde ellers. Og han tisser ikke hvis vi komme hjem etter 30 min-1 time.

Men uansett.. det må være noe å gjøre for at han skal slutte å tisse hver gang borte lenger enn en time?

Endret av victoriak
Lenke til kommentar

Det er sant som archongamer sier. En hund rasjonalisere ikke og de lever i nuet.

Det du/dere kan forsøke er å bytte om og få hunden til å assosiere deres hjemkomst med noe positivt.

- Ta hunden på tur før dere drar.

- Ikke noe ååh, dakar, nusselig, hade dåh o.l. før dere resier.

- Ingen kos eller lek om hunden ikke er i en rolig tilstand.

Straks du/dere kommer hjem overser dere hunden.

Ser du/dere hunden er i ferd med å tisse, gi den en berøring og si rolig nei. - Husk nei og ikke NEI!!

Når hunden er roet seg, kan du gi den kos eller enda bedre ta den ut og kaste litt ball eller noe.

Og viktig! En hund er magneter på følelser og tilstand. Så før du disiplinerer hunden må du selv være i en rolig tilstand. I motsettning til hva folk tror så er ikke en leder i en hundeflokk den hunden som biter hardest eller bjeffer høyest, lederen er den med best sinstilstand. Dette må du trene på, ellers kan du risikere at hunden fosøker å overta rollen som flokkleder når den blir større.

Lenke til kommentar

ja forstår hva han mener, men d er ikke akuratt som om vi setter "biffmiddagen" å gulvet og forventer at han ikke rører den.

Nå vi har kommet hjem i det siste, har vi bl.a prøvd:

- slippe han rett ut med en gang vi åpner døren

- si hei å kose med han med en gang vi kommer inn

-banke på vinduet for å "varsle" at vi kommer ( tilfelle han kansje gjør det fordi han bli overivrig hvis vi plutseli kommer stormende inn)

Han tisser også noen ganger dersom han blir veldig glad. vi hadde vert på byen, og da hadde broren til samboeren min sittet med han hele tiden, og når vi kom inn i stuen, loggret han, løp rundt og plutseli så tisset han..

Lenke til kommentar

Han er 9 mnd og kan fortsatt ikke ha helt god trening på å knipe.

Dette er vanlig hos valper når de blir oppspilte, og går som regel over av seg selv med alderen. Sikkert også ved redsel som jeg tipper han føler når dere kommer hjem og kjefter,

Grunnen til at mange med meg sier dere må slite ut hunden før dere forlater den, er jo fordi ofte slik destruktiv adferd kommer av at hunden har masse energi dere overlater den til seg selv med å få ut. Er hunden sliten og fornøyd når dere går vil den mest sannsynlig sove det meste av tiden dere er borte.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

ja vi får prøve:) det blir vell bedre med tiden, vet han har veldig mye energi å ta igjen. Fordi de som hadde han fær hadde han i bur heledagen når de var på jobb, og hele natten+ også litt på dagen dersom han ble for slitsom.. så vi har lat være å ha han i bur etter at vi fikk han. så han har endel energi.hehe.

og tror han sover svært lite ( uten å kunne si dette sikkert selvfølgeli) når vi er ute, for dersom vi gir han et hundeben, hundesnacks rett før vi går ut, så ligger det der forstatt når vi kommer hjem, så tror egentli ha bare sitter og venter stakkar. ikke spise han av maten sin heller når vi er borte. men med en gang vi kommer hjem forsvinner det.

Lenke til kommentar

En gang jeg kom hjem fra jobb hadde hundene mine som ellers aldri ødelegger en ting, bitt hull i skinnsofaen vår.

Om jeg kjefta? Niks. Hundene mine ville ikke skjønt hvorfor jeg kjefta på de allikevel.

Om jeg drar fra hundene mine i 8 timer uten å gå tur med de først slik at de får gjort fra seg, da er det MIN skyld dersom de skulle finne på å bærsje inne.

Du må begynne i det små og lære hunden at det ikke er lov å tygge på ting. For å gjøre dette må du ta den på fersk gjerning. Og det å kjefte på en hund er helt feil uansett. Men det er fint å begynne med å gi han skikkelig mosjon før dere drar. La det også gjerne være igjen en tyggeleke eller et bein som han kan trøye seg med mens dere er borte. Tygginga tyder på at han kjeder seg.

Lenke til kommentar

Det at hunden tisser når du kjefter på den er fordi den prøver å dempe og er rett og slett redd. Du må ikke ta hunden så kraftig!

Hunden din er mest sannsynlig i puberteten og trenger en del stimuli for å ikke gnage. Den kjeder seg mest sannsynlig.

Nå så jeg ikke i slengen hva slags rase dette er.

Lenke til kommentar

HVORFOR kjefte?

En hund bør tas der og da, ikke tre timer etterpå...!!

Hunden din legger seg ikke ned fordi han vet han har gjort noe galt, men fordi han vet hva som kommer til å skje.

Han vet at dere kommer til å straffe han, og det gjør han nervøs.

Jeg foreslår at dere begrenser området han er hjemme alene på-

Hvor mye trim og hjermetrim får han før han er alene?

Som oftes er ødelagt hus et resultat av kjedsomhet..

Det at hunden tisser seg ut, kan ha flere årsaker.

Han kan være redd eller glad.

Hvilken rase er det snakk om? :)

Lenke til kommentar

det at hunden legger seg ned vet jeg ikke bare er vår hund som gjør, de fleste jeg har snakt med( bl.a folk som har skikkeli greie på d me hund) sier det er noe hunden gjør for å vise at han er lei sei.

det gjør hunder ovenfor hverandre også. vår hund lekte for en liten tid tilbake med eg rotweiller, og da satt vår hund han på plass med eg enkelt bjeff, og rotweilleren la seg rett på rygg:P

Ja jeg forstår at en hund ikke kan holle seg i mangfoldige timer uten å tisse, men 2 timer bør han vell klare å holde seg? med mindre som en av dere sa at han ikkje har lært seg skikkeli å "presse igjen".

Han er blanding av Border collie(25%) og finsk støver (75%)

Lenke til kommentar
det at hunden legger seg ned vet jeg ikke bare er vår hund som gjør, de fleste jeg har snakt med( bl.a folk som har skikkeli greie på d me hund) sier det er noe hunden gjør for å vise at han er lei sei.

De har ikke særlig greie på hund hvis de sier at hunden legger seg ned for å vise at den er lei seg.

Hunden din er ikke synsk! Den kan ikke vite at dere er sint for noe han har gjort tidligere.

Lenke til kommentar

Dette er bare tull. En hund legger seg ikke ned for å vise at den er lei seg.

det gjør hunder ovenfor hverandre også. vår hund lekte for en liten tid tilbake med eg rotweiller, og da satt vår hund han på plass med eg enkelt bjeff, og rotweilleren la seg rett på rygg:P

Ja, og? Det forsvarer ikke at hunden din demper på det sterkeste fordi den er redd.

Ja jeg forstår at en hund ikke kan holle seg i mangfoldige timer uten å tisse, men 2 timer bør han vell klare å holde seg? med mindre som en av dere sa at han ikkje har lært seg skikkeli å "presse igjen".

Tull. Det er ikke fordi hunden ikke klarer å holde seg. Hunden er redd for deg eller ihvertfall redd for hva du kan finne på å gjøre.

Det du må prøve på å gjøre er at den får positive assosiasjoner når dere kommer hjem, uansett. Dette må du jobbe mye med.

Lenke til kommentar

ja men dere snakker som om hunden har blitt misshandlet, vi har kjeftet og sagt fy, og vist han hva han har jort galt og hva vi kjefter for. så sjønner liksom ikke hvorfor han skal være så redd.

Igår når samboeren min kom hjem tisset han ikke med en gang, da løp han bort til han og etter at han hadde blitt kost med en liten stund, gikk han bort i sengen sin og tisset. og da var jeg allerede hjemme, og hadde akuratt gått tur med han?

Lenke til kommentar

Noen hunder er mer skjøre enn andre.

Kanskje du kan ta kontakt her: manimal.no

Har den tisset seg ut slik lenge, eller har det bare vært i det siste?

Det kan jo være en urinveisinfeksjon. Da bruker de å tisse seg ut.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...